king_pedersen Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 da må du nok kontakte admins ! Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Nå er den etter min mening grovt feilpostet. Støtter den. Lenke til kommentar
king_pedersen Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 sekke ut som du får flytta den! Lenke til kommentar
LaFleur Skrevet 16. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2004 (endret) Hvis noen kan hjelpe meg å få flyttet den, hadde jeg vært takknemmelig. Får lite feedback slik posten ligger nå. EDIT - dette har blitt gjort - takk! Over til saken, jeg har som tidligere nevnt Zalman cnps 5000 med fanmate. Denne vifteregulatoren går bare ned til et bestemt nivå. Er det mulig å modifisere Fanmate'n slik at jeg kan kjøre Cpu viften på enda lavere hastighet? Temperatur vil da bli et enda større problem, må vurdere å underklokke. Har sett litt på Zalman Cnps 7000, har hørt mye bra om denne. En annen ting, har tenkt til å montere fanmate'n i et cdrom-drev deksel på en pen måte. Kan noen gi meg en linke til webshop som har forlengelses-kablene jeg vil trenge for å gjøre dette? Endret 17. mars 2004 av rensmoen Lenke til kommentar
king_pedersen Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Cnps 7000 har en kamerat av meg den funker veldig bra, dn hadde jeg kjøpt hvis jeg slkulle hatt en nå! Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 (endret) Jeg har 7000-kjøleren i rent kobber, og den er veldig bra. Jeg overklokker, men likevel gir den tilstrekkelig kjøling på svært lavt turtall. Anbefaler å ta en titt på al-cu utgaven, den er vel innenfor vektgrensa som spesifiseres av ihvertfall Intel. For å få lavere turtall kan du jo prøve å koble til 7 volt, minusen på +5 og pluss på +12. Da vil du få 7 volt på vifta når fanmaten står på maks. EDIT: He-he...er visst blitt en liten besettelse for deg dette...tro hva som bråker når du får stille cpu-kjøler... Endret 16. mars 2004 av Muffinman Lenke til kommentar
LaFleur Skrevet 16. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2004 Hehe kan vel snart kalle det en besettelse ja:) Siste oppdatering er at jeg har kledd kabinettet med enda flere støydempingsmatter fra bilrekvisita kjeden Cardic. (Disse er geniale - og billige). Nå er kabinettet omtrent heldekket av disse innvendig. Faktisk hadde dette liten eller ingen innvirkning på temperaturen! Av alle tiltakene jeg har gjort for å dempe støy, har dette vært det som har gitt best resultat. Anbefales! Tror jeg velger å beholde min Zalman Cnps 5000 i stedet for å bytte den ut med cnps 7000. Ser på produsentens hjemmesider at de har samme oppgitte støynivå på 20db. Neste prosjekt blir nok å lage en hjemmelaget viftestyring bak et cdrom-drev deksel av 2 stk Fanmates. En til cpu vifte og en til kabinettvifte. Lenke til kommentar
LaFleur Skrevet 18. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2004 Nå har jeg endelig lykkes, støynivået er nå på et veldig behagelig nivå! Den endelige pc-sammensetning, som jeg virkelig kan anbefale for en lydløs pc, er slik: -Mist 350w PSU -Gammel Zalman cnps 5000 kjøler med funnel og 80mm Papst 19db vifte med Fanmate -1 stk Papst vifte 80mm 12 db m/fanmate som kabinett vifte kombinert med harddiskkjøler. (hardiskene er pakket inn i støydempingsmatter og opphengt i gummi) - Kabinettet er helkledd innvendig med støydempingsmatter fra Cardic. De 2 stk Fanmate er montert bak et cd-rom deksel slik at jeg kan justere mellom stille pc og ekstremt stille pc. Lenke til kommentar
six Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 (endret) Jeg holder på med noe av det samme som rensmoen, men i motsetning til han har jeg tenkt å prøve å bytte vifte i strømforsyningen. Det dreier seg om en eldre P3 500Mhz PC med 235W aOpen PSU. Hovedårsaken til at viften skal byttes er at lageret begynner å bli slitt slik at det lager skurrelyd de første minuttene etter PC'en startes opp. Andre målet er å få den mere stillegående. Har åpnet PSU'en og funnet ut at orginalviften er denne: D80SH-12 80x80x25mm, 12v, 2900rpm, 33cfm, 35db Luftgjennomstrømning på 33cfm tilsvarer ca. 56 m^3/timen. Den opprinnelige planen var å bruke en EKL PAPST 8412NGL, 12db men denne gir bare 33 m^3/t noe jeg synes blir i minste laget. Jeg har kommet frem til at det beste må være en temperaturregulert vifte med mere kapasitet å gå på, men som etter all sansynlighet stort sett vil gå på svært lav hastighet. Det beste alternativet jeg har funnet er denne: Smartcooler vifte, 47m³/time, 9-21 dB(A) Den har riktignok litt mindre toppkapasitet en orginalviften, men luften som strømmer ut av PSU'en nå viser ikke antydning til å være varm, så det bør gå bra. Så under forutsetning av at ingen har noen motforestillinger eller bedre forslag kommer jeg til å bestille en slik på mandag. Endret 20. mars 2004 av six Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 Meget interessant post. Følger opp med å nevne mitt prosjekt. Vil ha PC'n så lydløs som mulig. Til nå har jeg kjøpt følgende : *Lian-li kabinett med mange 5,25 plasser *Hadde fire harddisker, hvorav 3 var Western Digital og 1 var Seagate. To av Western diskene er koblet fra og skal selges. *De to gjenværende diskene er i strikkoppheng (mulig med f.eks 2 cd-drev, frontpanel for lyd og opp til 4 strikkoppheng for harddisk i dette nye kabinettet). *Passiv kjøler på GPU (grafikk-kort) *Passiv kjøler på Northbridge (hovedkort) *Silent Twin 19dB CPU vifte *3 Papst 12dB kabinettvifter Har bestilt, og får ganske sikkert i morgen : *Mist 350W PSU (18-19dB ved normal bruk) *Seagate disk, som skal erstatte den siste gjenværende Western disken. *Harddiskkabinett for nevnte Western disk. Skal brukes som backup disk, og tilkobles kun ved behov. *Støydempingsmatter. Kit, extreme, fra Microplex Det som støyer mest i maskinen min nå, er en Enermax silent PSU (ikke så veldig silent ettersom den skrur opp viftehastigheten når det blir varmt). Mist PSU'en håper jeg ordner dette. Denne har jo kun en innvendig vifte, og støydempingsmattene tar seg vel litt av denne. I tillegg lager 3 kabinettvifter, hver på 12dB en liten surrelyd. Regner med at støydempingsmattene fjerner noe av den støyen. Ikke sikkert jeg trenger alle en gang... de er egentlig installert med tanke på høyere temperatur når jeg installerer støydempingsmatter. Selv Seagate disker lager lyd når de er hengt opp i strikkoppheng. Nok en grunn til at jeg installerer støydempingsmatter. CPU vifta høres ikke nå, men kan bli hørbar når Mist PSU'en er på plass. Behøver jeg å si det? Støydempingsmatter. Bør bli ganske rolig det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå