Stigma Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Kodens er allerede tatt med i betraktning. Rørene som normalt brukes er laget i rimelig tykk plastikk. I mine tester sto dette et jelt døgn uten å lage noen form for kondens. Materialet leder rett og slett varme for lite. Med et peltier vil det kanskje bli kondes, men da isoloerer du bare området slik tusenvis har kjort før med tidligere peltier system. -Stigma PS:Andre poster om dette? Hvor? (er nysgjerrig) Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Kodens er allerede tatt med i betraktning. Rørene som normalt brukes er laget i rimelig tykk plastikk. I mine tester sto dette et jelt døgn uten å lage noen form for kondens. Materialet leder rett og slett varme for lite. Med et peltier vil det kanskje bli kondes, men da isoloerer du bare området slik tusenvis har kjort før med tidligere peltier system. -Stigma PS:Andre poster om dette? Hvor? (er nysgjerrig) http://forum.hardware.no/index.php?showtop...l=vannkj%F8ling En post om temaet. Ser ellers at du har et poeng i isolering, men få det ihvertfall godt isolert inne i kabinettet, ikke noe særlig med vann på komponentene. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Jeg hadde ikke tid til å utdype meg særlig forrige post (jeg måtte nå bussen). Det jeg mener er at rørene er for godt isolerte i seg selv til å lage kondens, selv om vannet inni dem er ned mot bare et par grader. Da er det bare kjøleblokkene som gjennstår. Disse kan sprayes med flytende plastikk, noe du kan kjøpe på biltema o.l. Enten tar du å legger dette i lag slik at det blir tykt nok til å isolere (det er jo enkelt å teste... bare ta med deg kjølebloken + noe ledninger til vasken og la det renne, se om det danner seg kondens på noe annet sted enn der du skal koble til CPU). Altenativet er en kombinasjon av slik flytende plastikk og isolerende skumgummimatter (PVC?). Dette har jo fungert glimrende i tidligere ekstrem-kjøling's systemer for å forhindre kondensering når man skal ha CPU under null, så det er ingen grunn til at det ikke skal fungere nå. Brukes det sterke peltier elementer slik at du forventer nullgrader på CPU kan det være lurt å isolere bak CPU også, men heller ikek dette er noe stort problem... flytende plastikk kan sprayes på alle kretser på hovedkort, skjermkort osv. osv. så det er bare å isoloere tilsvarende dine behov. (Jeg bør nevne at selv et meget tynnt lag på tykkelse med 1 lag vanlig spraymaling virker å isolere ekstremt bra. Jeg tror ikke ekstreme tykkelser er nødvendig for selv minusgrader, men det vil vise seg i senere tester) Jeg holder på å teste alle disse tingene, og så lagnt kan jeg ikke se noen faktiske problemer med systemet, bortsett fra at folk i områder med veldig urent vann (mye humus) kan få avleiringer i kjøleblokkene over tid. For mitt område tror jeg dette vil være et lite problem, og uansett ta såpass lang tid (flere år) at systemet ikke vil lide noe betydelig ytelsestap over 3-4 år. Det er jo dessuten mulighet for å rense slikt kjemisk etter et par års tid, om man føler an må ha systemet i tipp-topp shape til alle tider. Jeg har forsovidt et spørsmål relatert til dette... Hvordan kan jeg simulere en PCU som slipper ut X antall watt av varme? Jeg har et apparat i kjelleren som kan lage strøm med X antall Volt og Y antall ampere, så der kan jeg jo regne meg frem til riktig mengde, men hvordan kan jeg omgjøre dette til varme? Koble sammen med noe som har utrolig stor resistans? Jeg husker ikke denne elementær-elektronikken lengre, og er for lat til å slå opp i fysikkbøkene hvis noen hær husker det Dette er litt off-topic så jeg skal slutte å poste her, og heller følge den tråden du gav meg. Takk for at du fannt den for meg forresten -Stigma Lenke til kommentar
LaFleur Skrevet 17. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2004 Det ble litt endringer og det endelige valget falt på en slik NorthQ PSU: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...64&GrpID=2&s=pl Og en slik Papst kabinett-vifte for å kompensere for varmen som oppstår når jeg kjører Zalman CPU-viften i silent-mode: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...28&GrpID=3&s=pl Tror jeg med dette får fjernet en god del støy, men som nevnt tidligere, får jeg nok et nytt problem etter dette, HD-støy. Gir tilbakemelding senere. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Synes den vifta så litt snodig ut jeg. Vet ikke om EKL Papst og Papst er det samme, men sammenlign gjerne bildet av vifta på Komplett med denne fra Microplex: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=8412N2GML Viftebladene er veldig små på Komplett-vifta. Så ikke noen 12db vifte på microplex i farta, men de jeg har er lik bildet. Vet ikke helt forskjellen på disse, kanskje noen kan forklare? Ellers har jeg noen vifter som er oppgitt til å avgi høyere støynivå (Papst her også), som jeg kjører på 5 volt. Disse er vel så stille som 12db viftene på 12v. Kan desverre ikke si noe om hvordan de flytter luft i forhold til hverandre. Lenke til kommentar
_dAwn_ Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 du får det du betaler for. så tror ikke den vil være noe å satse på i utgangspunktet rensmoen. Lenke til kommentar
LaFleur Skrevet 17. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2004 du får det du betaler for. så tror ikke den vil være noe å satse på i utgangspunktet rensmoen. Enig med deg der. Kan nok ikke forvente at denne er like effektiv som en dyrere vifte, f.eks hos Microplex. Alt i alt, lar jeg prisen gå foran her. Denne viften hos Komplett kan være dobbelt så støyende som oppgitt, alikevel vil den være så og si "lydløs". Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 ..... dobbelt så støyende som oppgitt, alikevel vil den være så og si "lydløs". Husk at db-skalaen er logaritmisk, så den støyer i så fall dobbelt så mye allerede ved 15 db... Lenke til kommentar
LaFleur Skrevet 17. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2004 Det er jeg klar over. Så lenger den holder seg under 25 db er det uansett ikke et nevneverdig problem. Det tror jeg helt klart den vil gjøre. Komplett leverer ikke NorthQ PSU'en før 20. feb, så jeg må nok uansett leve med en ubehagelig støyende pc litt til Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Bytt vifte i psu, bytt til roligere cpu vifte, still ned volt på vga chipset, hiv inn støydempingsmatter. Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Det ble litt endringer og det endelige valget falt på en slik NorthQ PSU: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...64&GrpID=2&s=pl... Tror jeg med dette får fjernet en god del støy, men som nevnt tidligere, får jeg nok et nytt problem etter dette, HD-støy. Gir tilbakemelding senere. Jeg kjøpte en slik North-Q PSU til en bekjent for et par uker siden. Så langt, så bra. Viften er temperaturstyrt, så støyen derifra vil avhenge av hvor mye varme som genereres inne i kabinettet. Den støyer ikke mye, men mer enn 12cm viften i min egen PC/PSU. Den viften har jeg satt en Zalman Fanmate viftekontroller på. Jeg har lest noen tester av den som gir den meget gode karakterer, men det innvendige designed minnet mye om kjøleribbene til Q-tec. Huff og gru, får håpe det er en tilfeldighet. Men jeg tror nok du blir fornøyd. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Gjør som meg. Ta ut viftene fra psu, sett inn to du kan regulere og sett dem på laveste hastighet.. Derretter håper du på det beste! Stille som , men dog litt varmt.. Lenke til kommentar
_dAwn_ Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 er det noe problem å skifte de viftene? Lenke til kommentar
LaFleur Skrevet 28. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2004 (endret) Ok, nå trenger jeg virkelig litt hjelp fra dere! Her er siste oppdatering: -Har bygget en støydempingsboks m/vifte til mine 2 HD'er. Minimalt med støy, og temperatur på ca. 35 grader. -Cpu-viften (Zalman) går i silent-mode. -Kabinettet er kledd innvendig med støydempingsmatter og gir svært lite ressonnans. Problemet er nå denne NorthQ PSU'en jeg kjøpte fra Komplett. Den er nå den kraftigste støykilden, av avgir etter min mening for mye vifte-støy. I følge spesifikasjonene har den "Fan Speed Control", men dette er såvidt jeg har forstått det en automatisk funksjon som stilles etter temperatur, ikke noe jeg manuelt kan forandre for å få mindre støy. For å løse dette vurderer jeg å returne denne strømforskyningen, og erstatte den med en MIST 350w PSU fra Microplex. Jeg trenger derfor erfaringer og råd, vil denne være mer stillegående? Jeg forstår jo at det alltid vil finnes støykilder i en Pc, og at den ikke vil bli helt lydløs, men jeg er synes viften i NorthQ psu'en støyer FOR mye. Det er ikke aktuelt å modifisere PSU'en. Håper noen av dere kan gi meg tips til å treffe en beslutning som gir meg et overkommelig støynivå. Endret 15. mars 2004 av rensmoen Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 For å løse dette vurderer jeg å returne denne strømforskyningen, og erstatte den med en MIST 350w PSU fra Microplex. Jeg trenger derfor erfaringer og råd, vil denne være mer stillegående? Dette er trolig den mest støysvake PSU'en du får tak i til under 1000,- i Norge og en av de kraftigeste. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 (endret) Denne Mist-psu`en har jeg lyst på selv etter å ha lest testen på www.overklokking.no. Den er bygd på Fortron/Source som er skikkelig kvalimex. I følge testen spinner vifta i denne psu`en opp til max ved oppstart, og så senker den turtallet slik at den ikke høres. Til tross for hard belastning var ikke vifta hørbar... Vil ha... Endret 28. februar 2004 av Muffinman Lenke til kommentar
Ulvestad Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 (endret) Veit ikkje om dette er bingo bestilling. Kjøpte meg ei No namePsu fra komlett og må seie at det er den mest stillegående psu eg har vore borti.Som min papst 12 db. Ikkje blir den varm heller. Billigt også. P.S Veit ikkje om det er eit utvalg av demobrukte psu som blir selde som No name. Endret 28. februar 2004 av Ulvestad Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 (endret) en Mist vil nok være det minst støyende du finner, men den koster bra mye også. En billigere, like effektiv løsning som ikke krver noe særlig teknisk finesse, er å ta vekk viften i PSU'en du har, og kjøpe en stor treg 120mm vifte (den tregest Papst'en de selger på microplex er å annbefale, jeg har flere slike selv, 26desibel på maks). Denne monterer du på utsiden av PSU. Å montere den inni kabinettet slik at den blåser inn i PSU er det beste med tanke på støy, for da hjelper støymattene dine deg også. Sansynligvis kan du også sette den ned fra 12V til 7V, og dermed få viftestøy på kanskje 18-20 desibel (helt dønn stille), inne i selve kabinettet. Ingen hørbar støy fra dette vil da nå deg utenfor. Selv de aller tregeste 120mm viftene dytter mer luft enn relativ raste 80mm vifter. Dette er billig, sansynlivis enda stillere enn Mist'en, men krever at du gidder å bruke 20 minutter på å finne en løsning til å sku eller lime på viften til PSU, samt koble en 7V fra PSU-kablene dine. Er penger ikke noe problem, eller du har 10 tommerfingre (eller fler), så kjøp Mist'en. Du går ihvertfall ikke feil der. -Stigma Endret 28. februar 2004 av Stigma Lenke til kommentar
LaFleur Skrevet 15. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2004 Har nå installert Mist 350W PSU, og jeg er meget fornøyd. Nå vil jeg gjerne gjøre noe med cpu-kjølingen min. Jeg vil som alle ha mindre støy - og bedre kjøling. Har nå en Zalman Cpns 5000 med tilhørende vifte og fanmate. I silent-mode er dette nå den kraftigste støykilden. Jeg har en Xp 2400+ Cpu (klokket til 2150 mhz)som har load temp på 70 grader når cpu-kjøleren går i silent-mode. Det jeg er ute etter, er noe som gir meg en lavere load temp. Denne løsningen må alikevel være mer støysvak enn Zalman viften jeg har nå, støydemping er 1. prioritet. Kan jeg bytte den originale Zalman viften med en Papst 60X60 vifte på 19db? Vil dette kjøle bedre? Har vurdert TT Volcano 11+ og 12, men klarer ikke helt å bestemme meg. Håper på flere gode innspill! Lenke til kommentar
LaFleur Skrevet 15. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2004 (endret) EDIT - slettet. Endret 17. mars 2004 av rensmoen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå