LaFleur Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 (endret) Hei! Er ikke tilfreds med støynivået på min pc slik det er idag. Håper dere kan gi meg tips om hva jeg kan gjøre for å få den stillegående til en overkommelig pris. Tenkte meg å bruke maksimalt 6-700 kroner på dette. Gjerne også linker til rimeligste webshop. (Er ingen ekspert på hardware ) Litt info om nåværende Pc-sammensettning: -Eldre Aopen maxi-tower med tilhørende strømforskyning - Asus a7v8x hovedkort - AMD xp 2400 2ghz m/enkel zalman vifte Det jeg kunne tenke meg er å bytte ut strømforskyning, cpu-vifte og en støydempende drevramme til mine 2 stk. 7200 rpm harddisker. Silentdrive drevramme, vil det bli for høy temperatur? Har sett litt på denne artikkelen: http://www.dinside.no/php/art.php?id=22653 Hvilke webshoper gir meg beste/billigste komponenter? Setter stor pris på hjelp! Endret 15. mars 2004 av rensmoen Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Skjekk litt rundt her Lenke til kommentar
knutby Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Tenkte meg å bruke maksimalt 6-700 kroner på dette. Det jeg kunne tenke meg er å bytte ut strømforskyning, cpu-vifte og en støydempende drevramme til mine 2 stk. 7200 rpm harddisker. Silentdrive drevramme, vil det bli for høy temperatur? du må nok mye opp i pris for å få bytta ut allt det der. Psu'en alene koster 6-700. Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Hvis psu er kraftig nok, kan du skifte ut vifta. Jeg har selv et Aopen maxi-tover, og jeg gikk løs med stikksaga og flyttet psu opp der man normalt kan sette disker,. og skiftet ut vifta med en 120x120 vifte, skar ut stort hull i bunnen på psu, og satte vifta under, den er så og si lydløs. Jeg har også skiftet ut viften på cpu med en 80x80 med en trinnløs regulator, kjører den på 1500 rpm, så og si lydløs. Har i tilleg en 90x90 vifte i sidedøren på 900rpm, også lydløs. Neste for meg blir chipsett vifta på NB, det er faktisk den som høres mest nå. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Skjekk litt rundt her Vannkjøling for 6-700 kroner? Hvor? Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Hvis du kan mekke litt selv, behøver det ikke bli så dyrt: - Strømforsyning (PSU): Istedet for å bytte denne, kan du bytte viften, eller enda billigere: Redusejøre med den re spenningen til viften. Det kan du enten gjøre med den kjente 7 volt mod. trikset eller med en viftekontroller. Dessuten kan du fjerne litt av luftmotstanden ved å klippe vekk blekk. - CPU vifte: Jeg vet ikke hvilke temp. du har på din CPU med Zalman kjøler/vifte, men hvis den ikke er altfor ille, så kan en liten viftekontroller ala Zalman Fanmate til kr 39,- gjøre jobben. - Harddisker: Noen disker lager mest gvinelyd, andre vibrerer. Et par 10mm støydempematter fra Biltema eller Torshov Bilrekvisita kan hjelpe på. Disse plasseres på strategiske steder, f.eks. fmellom diskene og fronten av kabinettet, slik at støyen ikke slipper ut den veien. Sidedøren på kabinettet kan også få en omgang med dette. En matte koster vel ca 50-100 kr. Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Skjekk litt rundt her Vannkjøling for 6-700 kroner? Hvor? Hvem snakker om vannkjøling Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Det som virker er: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...=MISTFSP35060PN Monterte en slik i helgen, og jeg må si jeg ble imponert!! Har en tilsvarende 'umoddet' modell, men den høres betydelig bedre! Harddisker har en tendens til å vibrere og gi resonans i kabinettet. Da trenger du slike: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SBHDS1 timtowtdi Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 (endret) I stedet for å gjøre noen kraftige modifikasjoner på psu, kjøper du en 12db Papst-vifte. Bytter bare ut den originale vifta i psu med den. Sannsynligvis holder det, selv om vifta ikke flytter mye luft. Selv har jeg en Enhance 400W dualfan psu som ble kjøpt på vårparten i fjor, og den bråkte for mye. Koblet bare viftene fast til 5v jeg, og det funker enda. Du kan jo kjøpe en kjøleribbe uten vifte til cpu, og så velger du en støysvak vifte med fanmate, evt funnel og stor vifte.Disken kan du montere i en cd- drev bay i Zalman`s heatpipe kjøler/vibrasjonsdemper istedet for silentdrive. Og hvis skjermkortet ditt bråker kan jeg anbefale Zalmans passive heatpipe-kjøler for skjermkort. Endret 16. februar 2004 av Muffinman Lenke til kommentar
LaFleur Skrevet 16. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2004 Ok, takk for tips, spesielt til deg hn66. Har tatt en mer grundig sjekk av maskinen min, og funnet ut Zalman Cpu viften jeg har faktisk ikke er så verst. Den har faktisk Fanmate, og jeg satte den i "Silent Mode". Dette hjalp ganske mye! Cpu temperaturen min ligger nå på rundt 57 grader, mot tidligere 46. Dette har vel ingen betydning? Harddiskene mine har et nærmere sjekk (les:la øret inntil ) et overkommelig støynivå. Den største støykilden som jeg kunne tenke meg å gjøre noe med er nå PSU. Den som sitter der nå er en 300 w Aopen. Kunne tenke meg å bare bytte ut viften på denne. Hvilken stillegående vifte kan jeg montere? Hvis jeg bruker en stillegående vifte med lavere rpm, burde jeg ha en tilleggsvifte lenger nede i kabinettet da? Har også tenkt til å kjøpe støytdempende matter til kabinettet i dag. Forsatt takk for gode tips Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 ... grader, mot tidligere 46. Dette har vel ingen betydning? Har også tenkt til å kjøpe støytdempende matter til kabinettet i dag. Ingenting å engste seg over den tempen. Du kan jo ta den vifta som blir til overs når du bytter ut i psu, og montere den hvis du har plass for den et sted i kabinettet. Så kjører du den på 5 volt, da hører du den ikke men den vil hjelpe litt på sirkulasjonen i kabinettet. Sjekk bare at den starter på 5v. Støydempingsmatter har jeg dårlig erfaring med, svært liten gevinst mot relativt mye arbeid. Jeg vil heller anbefale deg å jobbe direkte mot støykildene i første omgang før du "skjemmer ut" kabinettet ditt innvendig. Lenke til kommentar
Armalite66 Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Bare husk at silentdrive'en går i en 5 1/2", så sjekk om du har plass til vifte over den der og, da det fort blir varmt oppi der. Lenke til kommentar
LaFleur Skrevet 16. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2004 I stedet for å gjøre noen kraftige modifikasjoner på psu, kjøper du en 12db Papst-vifte. Bytter bare ut den originale vifta i psu med den. Sannsynligvis holder det, selv om vifta ikke flytter mye luft http://www.mpx.no/asp/info.asp?tips=true&p...0&l=3&ntopris=0 Er det en slik du mener? Vil denne passe i PSU'en min eller trenger du å vite mer om nåværende strømforskyning? Det er i allefall ATX 300w Aopen. Slik jeg forstår det genererer denne papst-vifta kun 12 db støy. En annen ting er, vil denne gi nok kjøling? Er jo viktig at dette prosjektet ikke går på bekostning av brannsikkerheten. Når jeg får gjort noe med PSU'en tror jeg faktisk dette begynner å ligne noe Skjermkortet mitt (asus geforce 4) har kun kjøleribbe, ikke vifte. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 (endret) Jeg tror at det vil funke fint jeg. Men det kan jo ikke garanteres noe. Brannsikkerheten kompromitteres neppe om det blir for lite kjøling, jeg ville ihvertfall ikke ha pc i huset hvis det begynte å brenne om ei vifte stoppet. Tipper at aopen psu`en har en karakteristikk som tåler både mer varmeutvikling i kabinettet samt høyere omgivelsestemperatur enn vi har i Norge, så jeg holder en knapp på at 12db vifta holder. http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ZM2HC1 EDIT: Lagt til link. Husk at når du får dempet psu og cpu-vifte, er det kanskje disken du hører best. Det er jo alltid den til en hver tid mest støyende komponenten som irriterer. Endret 16. februar 2004 av Muffinman Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 (endret) Her er en litt offbeat ide, som jeg kommer til å bruke selv for mitt neste "prosjekt". Det er (relativt) billig, så lite støyende som overhodet mulig, og gir kjølig som bare kan overgås av en god vapochill eller enda mer ekstreme metoder. Metoden er likvel litt "spesiell", og krever at maskinen skal være relativt stasjonær. Ideen går rett og slett ut på å bruke vanlig vannkøling, men i stedet for å la vannet sirkulere i maskinen bruker du springvann inn og lar vannet gå ut i avløpet. Selv om sommeren har nemmelig springvannet veldig ideelle temperaturer for kjøling, og siden systemet ikke sirkulerer vil ikke varme bygge seg opp. Noen tester jeg har gjort viser at trykk-endringer (for eksempel når plutselig 2 personer i huset slår av og på kraner samtidig) ikke er noe problem for koblinger av normal kvalitet. Systemet trenger heller ikke spesielt høyt gjennomsnittstrykk for å gi ekstremt god kjøling. Du trenger med andre ord ikke å forbruke enorme mengder vann for å få god kjøling. Når de inngående vannet har 3-8 grader C (avhengig av sesong) trenger du bare såvidt gjennomstrømning for å få samme effekt som et tradisjonellt vannkjølingssystem (der inngående vann til kjøleblokken vil lett være ca 35-45 grader C). Dette kan forsovt reguleres etter behov. Virkelig ekstremkjølere vil kanskje bli fristet til å skru opp trykket Enda mer lovende blir det om du spanderer på deg et kraftig peltier element. Før har peltier element vært begrenset i effektivitet fordi de også produserer varme, og denne ekstra varmen må dermed også presses ut av radiatorer osv. Dermed har disse til en viss grad motarbeidet seg selv i tradisjonele vannkjølings-systmer. Med dette systemet vil denne varmen ikke merkbart påvirke kjølingen på en negativ måte fordi varmen ikke får bygge seg opp, men du vil likevel få 100% av kjøleeffekten. Egne tester med et 154W peltier element (ca. medium styrke) viser at det er forholdsvis lett å nå negative temperaturer på selv en Atlhon XP(2100) med en god kjøleblokk. Det beste er jo selvfølgelig dette: - Gratis i drift (så lenge du ikke betaler vann pr. forbruk) - Helt støyfritt om du ønsker. Alt kan vannkjøles (CPU, GPU, PSU og harddisk). Det eneste som ikke kan gjøres 100% støyfritt er harddisken(e), men med vannkjøling på dem har du mange muligheter til å rett og slett pakke dem godt inn i støyisolerende materiale. Du slipper jo fullstendig å tenke på luftflyt! =) - Ekstrem kjøling for en billig penge. Bedre kjøling enn dette får du ikke ved mindre du som sagt kjøper en av de heftigere revisjonene av vapochill (til mangfoldige tusen kroner). - Relativt billig. Du slipper pumpe og radiator i forhold til vannjøling. I minimalt tilfelle trenger du bare noen relativt billige slanger og koblinger + en CPU kjøleblokk. Dette er ikke urealistisk å klare på den prisen du oppgav. Vil du ekspandere systemet til å sirkulere til GPU, harddisk, PSU osv. så er det ikke så mye ekstra kostnad. Kvalitets Lav-støy løsninger basert på luft-flyt kan ofte være minst like dyre som vannkjøleblokker, men de gir mye dårligere kjøling + at de aldri blir helt støyløse. - Sikkert, og relativt enkelt å montere. Om du ikke har ti tommeltotter (eller fler ) er ikke dette noe vanskelig å sette opp. Mange har kanskje motforestillinger om å blande elektronikk og vann, men fra mange års erfaring med bruk av vannkjøling i diverse systemer kan jeg si at det er helt trygt, ved mindre du gjør grove tabber. Trykklås koblinger gjør slanger tette samtidig som de er enkle å betjene. Beregn litt mer tid til å instalere enn de fleste luftløsninger, men i vansklighetsgrad er det ikke mye værre... Ufordelene (hovedsakelig) er: - Systemet blir stasjonært. Dette er ikke noe du vil pakke med deg på LAN... - Du må ha maskinen innen rimeig rekkevidde av inngående vannrør (eller være villig til å legge litt slanger). Med litt oppfinnsomhet er dette mulig i de fleste hus. (men hey... for de yngre forumdeltakerene, spør mamma og pappa først da Ikke skyld på meg etter du har drillet hull i veggen ) Så hvis du er åpen for gode ideer, og villig til å prøve noe litt ukonvensjonellt, er dette for deg. Spesielt om du er ute etter helt stille OG ekstrem-kjølt system. -Stigma Endret 16. februar 2004 av Stigma Lenke til kommentar
LaFleur Skrevet 16. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2004 Dette blir nok litt for komplisert for meg, er ikke fullt så pc kyndig. Valget mitt ser ut til å falle på denne: http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...5060PN&toc=5025 Har lest mange gode erfaringer om den, og dette er en overkommelig pris. Denne skulle vel passe i alle ATX kasser? Håper den har lange nok kabler til mitt maxi tower. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 (endret) Den PSU'en er god ja, og en av de mindre støyende på markedet. Anefales om duer ute etter en ferdig-laget luftkjølt PSU. Men... du vil neppe oppnå det du ønsker ved bare å bytte ut din nåværende PSU. Støy fra PC'er er et sammensatt problem, fordi det er så mange fakorer som spiller inn. For det første er det mange andre store støykilder andre enn PSU. Harddisker og CPU viften er som regel like store syndere. skjermkortet på de nyere skjermkortene er også ganske bråkende generellt sett. Til slutt må du ta med i beregningen hvordan disse støykildene forsterker hverandre, og hvordan de resonerer i kabinettet. Altså, for å si det enkelt: Det du gjør vil bare dempe støyen litt fra en av 3-4 av de store støykildene. Støyreduksjonen totalt sett av noe slikt vil bli minimalt. Om du har et billig "kranglekabinett" vil det nok heller hjelpe bedre å bytte kabinettet i noe mer stabilt (som chieftech). I så tilfelle vil du ihvertfall redusere resonans fra alle støykildene... Jeg vil bare advare deg, slik at du ikke blir skuffet. Om du er fastsatt på å gjøre det veldig enkelt, og samtidig bruke maks 6-700, så vil sansynligvis støydempende matter til kabinettet gi deg den største netto reduksjonen av støy. Selv dette vil neppe gi deg en "støyfri" PC, men det vil utvilsomt være en bedre løsning enn å bytte ut PSU. Du trenger sansynligvis noe slikt: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MISTNKCHF1 -Stigma Endret 16. februar 2004 av Stigma Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Ok, takk for tips, spesielt til deg hn66. Har tatt en mer grundig sjekk av maskinen min, og funnet ut Zalman Cpu viften jeg har faktisk ikke er så verst. Den har faktisk Fanmate, og jeg satte den i "Silent Mode". Dette hjalp ganske mye! Cpu temperaturen min ligger nå på rundt 57 grader, mot tidligere 46. Dette har vel ingen betydning? Harddiskene mine har et nærmere sjekk (les:la øret inntil ) et overkommelig støynivå. Den største støykilden som jeg kunne tenke meg å gjøre noe med er nå PSU. Den som sitter der nå er en 300 w Aopen. Kunne tenke meg å bare bytte ut viften på denne. Hvilken stillegående vifte kan jeg montere? Hvis jeg bruker en stillegående vifte med lavere rpm, burde jeg ha en tilleggsvifte lenger nede i kabinettet da? Har også tenkt til å kjøpe støytdempende matter til kabinettet i dag. Forsatt takk for gode tips 57 grader er ikke noe problem, men det er vel i idle modus? Hva er den etter en halvtime i Sisoft Sandra Burn In Wizard eller Prime95? Du burde teste dette også. For da kan fort tempen stige over 70 grader. Siden du allerede har en Zalman Fanmate, så ville jeg trimmet den slik at load temp. ble under 65 grader (for å være på den sikre siden). Alle 80x80x25mm vidter vil passe i din PSU, men de aller stilleste vil nok flytte ubehagelig lite luft. Husk også at PSU viften fungerer som kabinettvifte. Det letteste er å kjøpe en vifte som slytter en del luft, for så å justere den ned med en Zalman Fanmate. Da kan du kontrollere tempen bedre etter ditt behov. Du bare kobler ledningen til en 3 pins viftekontakt på hovedkortet. Lenke til kommentar
LaFleur Skrevet 16. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2004 (endret) Siden du allerede har en Zalman Fanmate, så ville jeg trimmet den slik at load temp. ble under 65 grader (for å være på den sikre siden). Ok, men hvordan gjør jeg dette rent praktisk? 57 grader er uten noen applikasjoner kjørende i Windows. Skjønner veldig godt hva du mener Stigma, skal ikke ha skyhøye forventninger til det å bare skifte ut PSU. Alikevel, ditt innlegg tatt i betraktning, tror jeg dette vil være et godt tiltak mot støy. PSU viften min har en kraftig og "intens" lyd. Når jeg har gjort dette, vil det sikkert komme et nytt irritasjonsmoment - HD støy. Vil vurdere gummioppheng/den ovennevte caset fra microplex opp mot det å faktisk leve med noe støy Noen som har ytterligere erfaringer om Fortron-Source psu'en? For meg ser dette ut som det beste alternativet når det gjelder forholdet mellom pris og støynivå. Endret 16. februar 2004 av rensmoen Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Her er en litt offbeat ide, som jeg kommer til å bruke selv for mitt neste "prosjekt". Det er (relativt) billig, så lite støyende som overhodet mulig, og gir kjølig som bare kan overgås av en god vapochill eller enda mer ekstreme metoder. Metoden er likvel litt "spesiell", og krever at maskinen skal være relativt stasjonær. Ideen går rett og slett ut på å bruke vanlig vannkøling, men i stedet for å la vannet sirkulere i maskinen bruker du springvann inn og lar vannet gå ut i avløpet. Selv om sommeren har nemmelig springvannet veldig ideelle temperaturer for kjøling, og siden systemet ikke sirkulerer vil ikke varme bygge seg opp. Noen tester jeg har gjort viser at trykk-endringer (for eksempel når plutselig 2 personer i huset slår av og på kraner samtidig) ikke er noe problem for koblinger av normal kvalitet. Systemet trenger heller ikke spesielt høyt gjennomsnittstrykk for å gi ekstremt god kjøling. Du trenger med andre ord ikke å forbruke enorme mengder vann for å få god kjøling. Når de inngående vannet har 3-8 grader C (avhengig av sesong) trenger du bare såvidt gjennomstrømning for å få samme effekt som et tradisjonellt vannkjølingssystem (der inngående vann til kjøleblokken vil lett være ca 35-45 grader C). Dette kan forsovt reguleres etter behov. Virkelig ekstremkjølere vil kanskje bli fristet til å skru opp trykket Enda mer lovende blir det om du spanderer på deg et kraftig peltier element. Før har peltier element vært begrenset i effektivitet fordi de også produserer varme, og denne ekstra varmen må dermed også presses ut av radiatorer osv. Dermed har disse til en viss grad motarbeidet seg selv i tradisjonele vannkjølings-systmer. Med dette systemet vil denne varmen ikke merkbart påvirke kjølingen på en negativ måte fordi varmen ikke får bygge seg opp, men du vil likevel få 100% av kjøleeffekten. Egne tester med et 154W peltier element (ca. medium styrke) viser at det er forholdsvis lett å nå negative temperaturer på selv en Atlhon XP(2100) med en god kjøleblokk. Det beste er jo selvfølgelig dette: - Gratis i drift (så lenge du ikke betaler vann pr. forbruk) - Helt støyfritt om du ønsker. Alt kan vannkjøles (CPU, GPU, PSU og harddisk). Det eneste som ikke kan gjøres 100% støyfritt er harddisken(e), men med vannkjøling på dem har du mange muligheter til å rett og slett pakke dem godt inn i støyisolerende materiale. Du slipper jo fullstendig å tenke på luftflyt! =) - Ekstrem kjøling for en billig penge. Bedre kjøling enn dette får du ikke ved mindre du som sagt kjøper en av de heftigere revisjonene av vapochill (til mangfoldige tusen kroner). - Relativt billig. Du slipper pumpe og radiator i forhold til vannjøling. I minimalt tilfelle trenger du bare noen relativt billige slanger og koblinger + en CPU kjøleblokk. Dette er ikke urealistisk å klare på den prisen du oppgav. Vil du ekspandere systemet til å sirkulere til GPU, harddisk, PSU osv. så er det ikke så mye ekstra kostnad. Kvalitets Lav-støy løsninger basert på luft-flyt kan ofte være minst like dyre som vannkjøleblokker, men de gir mye dårligere kjøling + at de aldri blir helt støyløse. - Sikkert, og relativt enkelt å montere. Om du ikke har ti tommeltotter (eller fler ) er ikke dette noe vanskelig å sette opp. Mange har kanskje motforestillinger om å blande elektronikk og vann, men fra mange års erfaring med bruk av vannkjøling i diverse systemer kan jeg si at det er helt trygt, ved mindre du gjør grove tabber. Trykklås koblinger gjør slanger tette samtidig som de er enkle å betjene. Beregn litt mer tid til å instalere enn de fleste luftløsninger, men i vansklighetsgrad er det ikke mye værre... Ufordelene (hovedsakelig) er: - Systemet blir stasjonært. Dette er ikke noe du vil pakke med deg på LAN... - Du må ha maskinen innen rimeig rekkevidde av inngående vannrør (eller være villig til å legge litt slanger). Med litt oppfinnsomhet er dette mulig i de fleste hus. (men hey... for de yngre forumdeltakerene, spør mamma og pappa først da Ikke skyld på meg etter du har drillet hull i veggen ) Så hvis du er åpen for gode ideer, og villig til å prøve noe litt ukonvensjonellt, er dette for deg. Spesielt om du er ute etter helt stille OG ekstrem-kjølt system. -Stigma Dett er det skrevet masse om her på forum, og det gir mange problemer du tydeligvis ikke har tenkt på. KONDENS!!! I og med at du henter vann fra vannsystemet i huset, vil det ha lavere temp enn lufta i rommet, og vil derfor slå kondens i normal romtemp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå