Gå til innhold

Asus Radeon 9800 XT VIVO, tv-in problem

Villmink

Anbefalte innlegg

Har litt problemer med å få TV-in til å fungere. Har brukt en s-video kabel fra VHS'n men får ikke noe signal. Jeg er ganske sikker på at alle drivere er riktig installert, og jeg har også testet at videon gir fra seg signal. Er det slik at jeg må bruke "composite" kabel for å få dette til å fungere?

En annen ting: Går det an å få kjøpt en overgang fra coax til composite? I tilfelle hvor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har fått det til å funke nå med s-video, men det er sort/hvitt uansett hvilket format jeg velger. Den overgangen jeg tenkte på er overgang fra vanlig anenneuttak (kabel tv) til enten s-video eller det andre grensesnittet jeg trodde het composite. Jeg trenger altså en løsning der jeg slipper å velge på tv'n eller video'n hvilken kanal som skal vises på pc'n.

Lenke til kommentar

For det første: det finnes ikke overganger fra antenne-kabel til S-Video til fornuftige priser. Det er forsåvidt heller ikke ønskelig. Både Composite og S-Video er bedre. Har forresten hatt samme problemet som deg. Det som var problemet da, var at jeg koblet S-Video signal til en Scart-inngang på TV'n. Den scart-inngangen ville ikke ha S-Video, selv om jeg har S-Video inngang foran på tv'en. Ettersom jeg syns det ser mindre pent ut med ledninger på fronten av tv'en, valgte jeg composite signal i steden. Med S-video fikk jeg bare sort-hvitt, med composite var bildet bra.

har ikke vært borte i at man skal behøve å velge S-video eller composite på pc'en, eneste jeg har brukt å gjøre er å sette signaltype til PAL-B (Norske TV'er er det).

Lenke til kommentar

s video kabel skal fungere fint det, har du slått av pc å tv før du har kobla tv å pc sammen?? Ati har selfølgelig med sitt saftwere til tv innstillinger, men det finnes andre programmer du kan bruke til dette, prøv med tvtool å se vordan det går, ellers er det dårlig kontakt et sted, ellers må du stille pal greiene prøve deg frem der,

1: Tv tool

2: Feil på kontakt (kabel) i grafikkorte, eller tv, eller kabelen.

3: Instillingene på pal-b osv pleier også å vise seg tuller litt med fargene. (prøv forskjellige)

Lenke til kommentar

Ser ut som om jeg har sort/hvitt problem med s-video uansett hvilket program og instillinger jeg bruker. Jeg har prøvd ATI TV, Asus Digital VCR, og Powerdirector Pro. Har prøvd alle PAL/NTSC valg i disse programmene, og alle gir sort/hvitt, og bilde som hopper opp og ned ved noen formater. Jeg har prøvd å hente signal fra både VHS spilleren og TV'n. Jeg har prøvd signalet fra video rett til TV og fikk farger da, så jeg tror kablene er OK. Har kjøpt to stykker da skjermkortet kom med en sånn sak med 4 utganger som kobles i s-video utgangen. composite og s-video, ut og inn. De fungerer jo også bra til tv-ut.

Grunnen til at jeg ønsker å koble meg rett til antenneuttaket er at jeg da kan bruke pc'n til å bytte kanaler, fremfor å gjøre dette på videoen eller tv'n. Da kan jeg bruke pc'n til blant annet å ta opp programmer, se oversiktsbilde over kanalene osv. Dette er vel ikke mulig om jeg tar signalet fra tv eller VHS?

Lenke til kommentar

Sorry Villmink, jeg har virkelig bommet her.. Trodde du skulle bruke TV-UT og ikke TV-inn.. :blush: Sånn går det når man bruker forumet nattestid.

Skjønner etterhvert problemene dine. Hvis du har lyst til å bruke PC'en som TV trenger du et TV-kort, evt. et ATi AIW (All In Wonder). På de kortene finner du antenne-inngang. Det samme gjør du selvsagt på et TV-kort.

Det er ikke mulig å sende slike signaler direkte til PC'en uten et slikt kort, da det er en helt annen signaltype enn det man sender igjennom Composite og S-video.

En VCR skal klare å sende signalene til pc'en igjennom composite eller S-video, så hvorfor dette ikke går er meg en gåte. Men du vil ikke ha muligheten til å påvirke signalet som kommer til pc'en. Dvs, du må fremdeles bruke fjernkontrollen til VCR'en for å bytte kanal, etc.

I mine øyne er et tv-kort absolutt det beste alternativet for din del, ettersom du allerede har et svært bra skjermkort (hvis ikke hadde f.eks Radeon 9800Pro AIW vært et alternativ). Video-inngangen din passer glimrende for å se video, dvd eller tv fra eksterne apparater, men desverre uten mulighet for å skifte kanaler eller avspillere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...