Gå til innhold

temperaturen er helt feil!

FenrisC0de

Anbefalte innlegg

Jo, hei.. jeg har et Asus A7N8X Deluxe, når jeg starter pcen så viser cpu temp mellom 25-35c selv om pcen har stått i et kaldt rom en natt. I den nyeste versjonen av Asus Probe så viser den ca 10c mindre enn i bios. Det gamle hovedkortet mitt som også var et A7N8X-Deluxe viste samme temp som Asus Probe, men jeg måtte bytte hk fordi det ble defekt :) (lang historie).

Poenget mitt er at, selv om jeg har oppdatert bios og alt som er, så viser fortsatt Biosen temperaturer som er litt i rareste laget, og det er ikke så kult når jeg skal overklokke cpu! Hvilken skal jeg stole på? så vidt jeg vet leser Asus probe av Bios tempen, så dette er merkelig..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2 temperaturer ?

hvis du starter opp aida32 og ser på computer og sensor for du opp

2 temperatuer da..(jeg får bare 1)

Sensor Properties

Sensor Type Winbond W83627HF

Sensor Access ISA 290h

Motherboard Name Abit NF7 Series

Temperatures

Motherboard 24 °C (75 °F)

CPU 46 °C (115 °F)

Cooling Fans

CPU 4116 RPM

Voltage Values

CPU Core 1.62 V

+3.3 V 3.34 V

+5 V 5.00 V

+12 V 11.86 V

-12 V -11.87 V

-5 V -5.05 V

+5 V Standby 4.95 V

VBAT Battery 3.52 V

DIMM 2.61 V

da vet jeg ikke riktig..men skulle tro 37 var den riktige

Lenke til kommentar

Sensor Properties

Sensor Type Asus ASB100 Bach, Winbond W83L785TS-S

Sensor Access SMBus 2Dh, SMBus 2Eh

Motherboard Name Asus A7N8X

Temperatures

Motherboard 48 °C (118 °F)

CPU 24 °C (75 °F)

CPU Diode 48 °C (118 °F)

Cooling Fans

CPU 4687 RPM

Power Supply 1885 RPM

... Får nå opp to CPU temperaturer jeg da, og den laveste er definitivt ikke den riktige.

Lenke til kommentar

Den ene temperaturen leses fra cpu'ens kjerne .

Den andre er sensoren til hovedkortet i sokkelen ( luftrommet under prosessoren) .

Monitorer begge og kjør en stress test ,f.eks prime95 .

Den som reagerer / øker raskest er avlesning fra cpu kjernen .

Den som reagerer tregest er sensoren til hovedkortet som

ligger i sokkelen .

Om de er kalibrert riktig overfor programmet som overvåker

det er en helt annen sak .

Lenke til kommentar

uansett virker det tvilsomt at i et Chieftec big tower kabinett, med en god CPU vifte, + en kabinett vifte som er rett ved CPU, i et kaldt rom, er såpass varm.

Og når i det forrige hk, som også var det samme viste det en mye kjøligere temperatur.

Og, ikke minst at når jeg starter opp etter et par timer med pause så er CPU oppi 40-45c?

EDIT: skal kjøre stress test nå, men hva bør jeg bruke, noe som ikke er fullscreen slik at jeg kan måle temp samtidig?.. :)

Endret av Earth657
Lenke til kommentar
uansett virker det tvilsomt at i et Chieftec big tower kabinett, med en god CPU vifte, + en kabinett vifte som er rett ved CPU, i et kaldt rom, er såpass varm.

Og når i det forrige hk, som også var det samme viste det en mye kjøligere temperatur.

Og, ikke minst at når jeg starter opp etter et par timer med pause så er CPU oppi 40-45c?

EDIT: skal kjøre stress test nå, men hva bør jeg bruke, noe som ikke er fullscreen slik at jeg kan måle temp samtidig?.. :)

Som nevnt før: PRIME95!

Lenke til kommentar

Okay, merket noe intressant ja..

CPU diode temperaturen hoppet veldig opp og ned, etter 5min med torture test, sto CPU diode = 67

CPU socket = 41-45

men med en gang jeg stoppet testen hoppet CPU diode tempen ned til 61 iløp av 3 sek.. så hoppet den litt opp og ned også rett ned til 60 igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...