Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Dette er vel feilpostet, men det er ikke noe annet forum som passer bedre (som jeg fant hvertfall).

 

Har en Johnson 1987 mod. 3 sylindra 60 hester. Det er akkurat samme blokka og stammen som en 70 hester. Det er bare en eller annen form for sperre som holder tilbake de resterende 10 hestekreftene. Noen som vet hvordan man fjerner denne sperra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe av det samme som forskjellen mellom 9.9 og 15hk motorene da? Rett og slett en begrensning som gjør at spjeldet til gasseren ikke åpner fullt. Nå husker jeg ikke hvordan johnsonmotorer ser ut i farta heller, men dersom alt er likt så er det vel bare noe blikk som begrenser lufttilførsel/bensintilførsel eller lignende.

 

Men så skal det sies at jeg ikke er noen ekspert på området

Lenke til kommentar

Kan godt være. Er noen måneder siden jeg har sett på motoren så jeg husker ikke helt, men jeg kan ikke huske å ha sett noen (synlige) sperrer... Men jeg får se litt nærmere etter. Er heller ikke noen plumbe mellom forgasseren og blokka...Slik det er på 9.9 hestere, sånn at du kan trimme til 15.

Endret av andesam
Lenke til kommentar
Trodde en 9,9 hester, var en 15 hk motor uansett eg... Det var berre plomberinga som var forskjellen. :shrug:

 

Er det jeg mener. (tror jeg)

Det er jo samme motor blokka og stammen, bare at 9.9 hk motorene er plomberte, slik at motoren bare yter 9.9 hk. Den er ned-trimmet.

 

Men er det noen som vet noe mer konkret om denne sperren?

Endret av andesam
Lenke til kommentar
kjenner ikke DEN motoren, men jeg øket effekt på full gass ved å bore opp "orifise-plug" som sitter i bunnen av forgasserene og slipper igjennom "riktig" mengde bensin når motor går med full åpning og flottørkammeret er tomt.

kjøp deg dobbelt opp av disse, samt en serie bor fra 1mm-2,5mm tykkelse og bor opp orifise-pluggene synkront, og test mellom hver gang.
når motoren ikke lenger går som den skal på full gass, har du boret for mye.

mine ble boret fra 0,9mm til 1,9. (forsøkte med 2,0mm men da var det stopp)

Kan ikke si HVOR mye mer du får, men merket klar forskjell både med og uten folk i båten.

ps: har evinrude 50hk, 2syl 2-takt fra 1984 (2 stk forgassere)
Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...