andesam Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 Dette er vel feilpostet, men det er ikke noe annet forum som passer bedre (som jeg fant hvertfall). Har en Johnson 1987 mod. 3 sylindra 60 hester. Det er akkurat samme blokka og stammen som en 70 hester. Det er bare en eller annen form for sperre som holder tilbake de resterende 10 hestekreftene. Noen som vet hvordan man fjerner denne sperra? Lenke til kommentar
eab Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 Det er ikke noe av det samme som forskjellen mellom 9.9 og 15hk motorene da? Rett og slett en begrensning som gjør at spjeldet til gasseren ikke åpner fullt. Nå husker jeg ikke hvordan johnsonmotorer ser ut i farta heller, men dersom alt er likt så er det vel bare noe blikk som begrenser lufttilførsel/bensintilførsel eller lignende. Men så skal det sies at jeg ikke er noen ekspert på området Lenke til kommentar
andesam Skrevet 16. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2004 (endret) Kan godt være. Er noen måneder siden jeg har sett på motoren så jeg husker ikke helt, men jeg kan ikke huske å ha sett noen (synlige) sperrer... Men jeg får se litt nærmere etter. Er heller ikke noen plumbe mellom forgasseren og blokka...Slik det er på 9.9 hestere, sånn at du kan trimme til 15. Endret 16. februar 2004 av andesam Lenke til kommentar
Whiteshit Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Slik det er på 9.9 hestere, sånn at du kan trimme til 15. Trodde en 9,9 hester, var en 15 hk motor uansett eg... Det var berre plomberinga som var forskjellen. Det er ikkje dermed sagt at det fungerer når en beveger seg opp i motorstørrelse. Uten at eg heller har peil på området. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Det er ikke noe av det samme som forskjellen mellom 9.9 og 15hk motorene da? Rett og slett en begrensning som gjør at spjeldet til gasseren ikke åpner fullt. Eller en mindre gasser (mer struping). Lenke til kommentar
andesam Skrevet 16. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2004 (endret) Trodde en 9,9 hester, var en 15 hk motor uansett eg... Det var berre plomberinga som var forskjellen. Er det jeg mener. (tror jeg) Det er jo samme motor blokka og stammen, bare at 9.9 hk motorene er plomberte, slik at motoren bare yter 9.9 hk. Den er ned-trimmet. Men er det noen som vet noe mer konkret om denne sperren? Endret 16. februar 2004 av andesam Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Dette er vel feilpostet, men det er ikke noe annet forum som passer bedre (som jeg fant hvertfall). *host* vi har faktisk en del som heter Bil - Trimming og tuning av motor... Flytter den dit jeg Lenke til kommentar
Whiteshit Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Det eg kan sei heilt konkret om den sperra er at på en yamaha 9,9 ligger det en plombering på vaieren(?) som styrer gassen, trur eg...noke sånt....og den er berre å klippe av, og vips 15hk Lenke til kommentar
andesam Skrevet 16. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2004 Det kan ikke være en annen forgasser som sitter på 70 hk motoren da? Lenke til kommentar
mariuski Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 kjenner ikke DEN motoren, men jeg øket effekt på full gass ved å bore opp "orifise-plug" som sitter i bunnen av forgasserene og slipper igjennom "riktig" mengde bensin når motor går med full åpning og flottørkammeret er tomt. kjøp deg dobbelt opp av disse, samt en serie bor fra 1mm-2,5mm tykkelse og bor opp orifise-pluggene synkront, og test mellom hver gang. når motoren ikke lenger går som den skal på full gass, har du boret for mye. mine ble boret fra 0,9mm til 1,9. (forsøkte med 2,0mm men da var det stopp) Kan ikke si HVOR mye mer du får, men merket klar forskjell både med og uten folk i båten. ps: har evinrude 50hk, 2syl 2-takt fra 1984 (2 stk forgassere) Lenke til kommentar
Opus Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Det kan ikke være en annen forgasser som sitter på 70 hk motoren da? Stemmer det, det er en større gasser på 70HKen. Lenke til kommentar
andesam Skrevet 18. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2004 Stemmer det, det er en større gasser på 70HKen. hmm. Da må jeg skaffe meg noen nye forgassere da... Og det er 3 forgassere. Tror kanskje jeg skal drite i det... Lenke til kommentar
andesam Skrevet 19. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2004 Fikk høre at prisene på nye forgassere (til 70 hk) koster tre tusen stykke. plus, plus, plus ekstra kostnader, og det er 3 forgassere på motoren. så jeg tror jeg skal drite i å trimme motoren... <<<--- 700 Lenke til kommentar
Fx-1 Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Når du skal svare deg selv så bruk rediger forrige innlegg ikke lag et nytt! Da dette blir regnet som "bumping". Lenke til kommentar
andesam Skrevet 20. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2004 Når du skal svare deg selv så bruk rediger forrige innlegg ikke lag et nytt! Da dette blir regnet som "bumping". Men det er ikke alle som får med seg at jeg har noe nytt å komme med da Lenke til kommentar
Fx-1 Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Det er mulig det, men DET regnes som "Bumping" og etter rettningslinjene så er det forbudt. så fremt det ikke går minst 5 dager mellom hver gang du poster! Lenke til kommentar
Rallex Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 (endret) . Endret 18. september 2015 av aleksw Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå