Gå til innhold

Problem med å installere Win 98 SE...

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig satt sammen en maskin av diverse komponenter jeg hadde liggende.

Etter jeg hadde formatert harddisken prøvde jeg å installere Windows 98 SE. Men når jeg startet maskinen fikk jeg denne beskjeden: "Ugyldig systemdisk, vennligst sett inn en ny disk".

Jeg prøvde først å installere fra orginal CD-en (satte CD-ROM som første boot device), men fikk beskjeden ovenfor. Deretter prøvde jeg å bruke en oppstartsdiskett for 98 SE, men fikk også da den samme beskjeden. Trodde det var noe feil med diskettstasjonen eller kabelen, så jeg prøvde å bytte kabler, men det hjalp heller ikke. Det siste jeg prøvde var å bruke diskstasjonen fra den nye maskinen. Men fikk fortsatt den samme beskjeden, så det er i allefall ikke noe feil med diskettstajonen.

Hva kan være problemet her? Jeg har tidligere formatert og re-installert Windows på den samme harddisken uten problemer.

Endret av HyperPhreak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jarmo:

Forresten, hvordan formaterte du disken uten fdisk ?

chrisege:

Sjekke kabelen fra HD'en til HK'et. Sjkke at HD'en står som MASTER, ikke står som SLAVE.

jarmo:

Det var en gammel Win 98 installasjon på harddisken fra før. Denne var alt for ustabil derfor formaterte jeg. Da brukte jeg (som chrisege sa) "format c:" kommandoen i DOS.

chrisege:

Jeg har prøvd med forskjellige kabler og HD'en står som Master. Så det kan ikke være noe feil med HD'en.

Endret av HyperPhreak
Lenke til kommentar

OK ! Da har du FAT filsystem, du slettet vel ikke partisjonen, bare formaterte

den slik at den er som aktiv partisjon ennå (c:) ?

(Noen ganger formaterer folk HDD i en annen maskin og med XP

er det fort gjort å ta NTFS.)

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
chrisege:

1. Finner du disken i Setup'en/BIOS'en?

2. Har du noe recowery cd til maskinen/hovedkortet?

Edit: Prøv den som slave i en annen maskin. Du vet dette med jump'erne bak på disken.

jarmo:

OK ! Da har du FAT filsystem, du slettet vel ikke partisjonen, bare formaterte den slik at den er som aktiv partisjon ennå (c:) ?

chrisege:

1. Nei. Hva kan dette skyldes?

2. Ikke som jeg vet om nei...

Jeg prøvde å koble den til en annen maskin. Den funket fint der.. Prøvde å kjøre feilsøking, men fant ingen feil.

jarmo:

Jeg slettet ikke partisjonen.

Endret av HyperPhreak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...