HyperPhreak Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 (endret) Jeg har nylig satt sammen en maskin av diverse komponenter jeg hadde liggende. Etter jeg hadde formatert harddisken prøvde jeg å installere Windows 98 SE. Men når jeg startet maskinen fikk jeg denne beskjeden: "Ugyldig systemdisk, vennligst sett inn en ny disk". Jeg prøvde først å installere fra orginal CD-en (satte CD-ROM som første boot device), men fikk beskjeden ovenfor. Deretter prøvde jeg å bruke en oppstartsdiskett for 98 SE, men fikk også da den samme beskjeden. Trodde det var noe feil med diskettstasjonen eller kabelen, så jeg prøvde å bytte kabler, men det hjalp heller ikke. Det siste jeg prøvde var å bruke diskstasjonen fra den nye maskinen. Men fikk fortsatt den samme beskjeden, så det er i allefall ikke noe feil med diskettstajonen. Hva kan være problemet her? Jeg har tidligere formatert og re-installert Windows på den samme harddisken uten problemer. Endret 15. februar 2004 av HyperPhreak Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 Aktiv partisjon på C: ? filsystem Fat ? har du kjørt Fdisk ? Lenke til kommentar
HyperPhreak Skrevet 15. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2004 Aktiv partisjon på C: ? filsystem Fat ? har du kjørt Fdisk ? Jeg får ikke kjørt Fdisk.. når jeg setter inn oppstartsdisketten får jeg beskjeden ovenfor. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 (endret) NTFS filsystem på disken ? Win 98 bruker FAT(32) filformat.... Forresten, hvordan formaterte du disken uten fdisk ? Endret 15. februar 2004 av jarmo Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 NTFS filsystem på disken ? Win 98 bruker FAT(32) filformat.... Forresten, hvordan formaterte du disken uten fdisk ? format c: /s Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Sjekke kabelen fra HD'en til HK'et. Sjkke at HD'en står som MASTER, ikke står som SLAVE. Prøv noe av det du. Lenke til kommentar
HyperPhreak Skrevet 16. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2004 (endret) jarmo:Forresten, hvordan formaterte du disken uten fdisk ? chrisege: Sjekke kabelen fra HD'en til HK'et. Sjkke at HD'en står som MASTER, ikke står som SLAVE. jarmo: Det var en gammel Win 98 installasjon på harddisken fra før. Denne var alt for ustabil derfor formaterte jeg. Da brukte jeg (som chrisege sa) "format c:" kommandoen i DOS. chrisege: Jeg har prøvd med forskjellige kabler og HD'en står som Master. Så det kan ikke være noe feil med HD'en. Endret 16. februar 2004 av HyperPhreak Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 (endret) Finner du disken i Setup'en/BIOS'en? Har du noe recowery cd til maskinen/hovedkortet? Edit: Prøv den som slave i en annen maskin. Du vet dette med jump'erne bak på disken. Endret 16. februar 2004 av chrisege Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 (endret) OK ! Da har du FAT filsystem, du slettet vel ikke partisjonen, bare formaterte den slik at den er som aktiv partisjon ennå (c:) ? (Noen ganger formaterer folk HDD i en annen maskin og med XP er det fort gjort å ta NTFS.) Endret 16. februar 2004 av jarmo Lenke til kommentar
HyperPhreak Skrevet 17. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2004 (endret) chrisege:1. Finner du disken i Setup'en/BIOS'en? 2. Har du noe recowery cd til maskinen/hovedkortet? Edit: Prøv den som slave i en annen maskin. Du vet dette med jump'erne bak på disken. jarmo: OK ! Da har du FAT filsystem, du slettet vel ikke partisjonen, bare formaterte den slik at den er som aktiv partisjon ennå (c:) ? chrisege: 1. Nei. Hva kan dette skyldes? 2. Ikke som jeg vet om nei... Jeg prøvde å koble den til en annen maskin. Den funket fint der.. Prøvde å kjøre feilsøking, men fant ingen feil. jarmo: Jeg slettet ikke partisjonen. Endret 17. februar 2004 av HyperPhreak Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Står den på IDE1 eller på IDE2 på hovedkortet?, skal stå på 1. Søkte du etter den (i bios'en/setup'en)? Prøv å formater den i den andre maskinen. Sjekke alle kablene til og fra disken. Begynner å gå tom for tips nå, men skal tenke på det. Lenke til kommentar
Gunnar B Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 chrisege: Jeg har prøvd med forskjellige kabler og HD'en står som Master. Så det kan ikke være noe feil med HD'en. Feilen kan ligge her hvis du ikke har noen slave disk, se om det er en mulighet for single drive eventuelt som cable select. Lenke til kommentar
HyperPhreak Skrevet 18. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2004 I går fant jeg ut feilen: Jeg hadde satt kabelen i feil IDE kontakt. Hadde satt den i IDE4 ikke IDE1.. anywayz... takk for alle tipsene folkens! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå