Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
PS! Prøv å forklar en Elkjøp-kunde f.eks:

1. At TI4600 med 4xAGP og 128MB er raskere en FX5200 med 8xAGP og 256MB.

2. At TI4800SE er et dårligere valg enn TI4600.

3. At dagens spill ikke går fortere med 256MB RAM på skjermkort.

4. At det ikke er er en garantisak når det tar 5 minutter å starte Windows.

5. At en PC som slår seg av pga MS-Blaster virus ikke er en garantisak.

Tipper at du får problemer i de fleste tilfeller.

Eller prøv å forklare en 40-50 år gammel mor at det mest sannsynlig ( > 99%) at det IKKE er noe feil på selve CD-plata. Prøv å forklare denne damen at det er PCen til 10.000 som hun kjøpte for "bare noen år siden" som er problemet. Og at man må oppdatere programvare/drivere/etc.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Så konklusjonen er at dere er opplært til å snyte kunden / gjøre en best mulig jobb for elkjøp  :roll:

Hvis du virkelig ville hatt den maskinen som var på tilbud, så ville du ha gått for den. Kan det hende at den maskinen som var på tilbud faktisk var dårlig? Det er bedre å selge et produkt man har tro på, og som kjøperen blir fornøyd med selv om prisen er noe høyere - enn at kunden i etterkant blir misfornøyd med produktet.

Der jeg selv jobber har vi hatt knalltilbud på "møkkaprodukter". Vi solgte for en periode siden BlackView 17" TFT-skjermer til 3299kr. Dette er en *virkelig* dårlig skjerm (les HWs test)! Når kundene kommer og sier at de skal bruke skjermen til spilling/video/bildebehandling, så anbefaller jeg selvfølgelig en bedre skjerm. Å ha solgt den skjermen etter at kunden sa hva han/hun skulle ha brukt den til, ville ha vært direkte svindel. Kommer noen og sier at de kun skal bruke den til tekstbehandling eller som en skjerm til en server - da hadde det vært en annen story.

Selgeren skal alltid analysere kundens behov, og prøve å selge kunden et produkt som kommer så nært som mulig dette behovet. Har selgeren andre motiver, og det merker man fort - så ville jeg nok ha handlet et annet sted.

Noen som irriterer meg noe grønnjævlig er at enkelte kunder forventer at man som selger skal ha detaljert kunskap til absolutt alt man selger. Hvor får de det fra? Har ikke lenger kjøperen et ansvar til selv å finne ut av hva han/hun skal ha? De fleste større butikker i detaljevarehandelen har flere tusen ulike varer i sitt sortiement. De som jobber der skal ha bred kunnskap om de fleste varene, og ikke en dyp teknisk innsikt i et lite utvalg.

De fleste selgere vil nok også være behjelpelig med å prøve å finne ut av dine spørsmål, så lenge de er av relevanse. Les forøvrig tidligere innlegg her om skatteregler for innflyttende samer fra Finnland.

Elkjøp merker alle modellene sine med et modellnummer, ihvertfall står dette på eskene i butikkene. Hvorfor skal det da være så vanskelig for kunden å sjekke ut denne varen på f.eks. produsentens hjemmeside på nettet? Finner han ikke nok informasjon der så vil nok heller ikke selgeren i butikken vite dette.

At Elkjøp i sine reklamer bare sier at et skjermkort har 128MB minne, er selvfølgelig for dårlig. Men da er det vel ikke verre enn at man prøver å finne mer ut om denne modellen selv? De på kundestøtte burde i det minste kunne henvise deg videre slik at du finner det ut.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Tviler på at Audiselgerne vet hvilken Bosch chip som står i bensininnsprøytningen.

Dette er fullstendig uvesentlig...

Du kan sammenligne å vite hvilket skjermkort det er , med hvilken motor som er i bilen... hvor mange hester, hvor stor osv.. Om det er skinn på setene, aircondition, automat eller manuell gir...

Slike ting kan en datamaskins ulike komponenter og en bil sammenlignes. Ikke med en eller annen jalla chip inne i bilen.

Det er fullstendig legitimt og HELT vesentlig å vite hvilket skjermet du har i maskinen. Dette er ikke noe spisskunnskap eller noe vanskelig og rart. Elkjøp vet godt hva de kjøper inn av maskinvare, at de verken har lyst til å informere kunde eller selger om hva som er inni er helt latterlig.

Jobbed du på dataavdelingen i kundeservice eller på dataavdelingen i en Elkjøp butikk så forventer jeg at de vet hvilket skjermkort, hva slags cpu, hvilken ram osv det er i maskinen.

De trenger ikke vite hvor mange fps maskinen får i BF:Vitenam med 1280*960 med 4XAA og 16AF, men de må i allefall vite hvilke _hoved_komponenter maskinen er bygget opp av.

edit:

Det er Elkjøp som skal selge noe og ikke kunden. Du kan ikke kreve noenting som helst av kunden, kunden _skal_ få servert ting på sølvfat med minst mulig anstrengelse.

Hvis det er den innstillingen Elkjøp har, at "kunden må sjekke ting selv på en internett side etter først å ha fått produktid i butikken", så kommer de i allefall ikke til å tjene noe på det.

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Tviler på at Audiselgerne vet hvilken Bosch chip som står i bensininnsprøytningen.

Men de har en database de lett finner den infoen i..

Fyren som han fra forumet ringte kunne ikke finne ut hvilket skjermkort det var i pc'en..

De har neppe noen detaljert database der de kan finne ut alt. Det de kan gjøre er å ta kontakt med fabrikant eller andre, for å finne ut av dette. Spørsmålet mitt er da hvorfor ikke kundene kan prøve på dette selv, istedenfor å si at "De folka i butikken kunne ingenting de!".

Det blir for dumt..

Lenke til kommentar

Elkjøp utnytter folks uvitenhet om datamaskiner ved å putte ting i annonser som:

*3GHz super maskin

*256 MB skjermkort

*Tv-ut

*Masse plass

*osv...

Dette er ting som er _fullstendig_ uvesentlig for om en maskin er god eller ikke...

Jippi en 3GHz Celeron med Radeon 9200 256MB skjermkort og 80GB 5200RPM HDD med 2MB cache :roll:

Lenke til kommentar
At Elkjøp i sine reklamer bare sier at et skjermkort har 128MB minne, er selvfølgelig for dårlig. Men da er det vel ikke verre enn at man prøver å finne mer ut om denne modellen selv? De på kundestøtte burde i det minste kunne henvise deg videre slik at du finner det ut.

Det er ikke lett å finne ut mer om en modell når alt du vet om den fra før er at den har 128MB minne. Ellers er jeg enig i det du skriver, men kundeservice må i det minste kunne fortelle deg navnet på produsenten og gi deg de opplysningene du ellers trenger for å kunne finne mer ut om komponentet.

Lenke til kommentar

Ser ingen grunn til at noen på Elkjøp skal vite hvilket fabrikat skjermkortet er. Det blir sikkert ikke oppgitt fra leverandørene, Si Soft Sandra sier ingen ting (har prøvd).

Uansett, hva har det å si? Om det er et Suzuki FX5600 eller Honda FX5600 så er der irellevant for 99.99999 %

Lenke til kommentar

Jeg er i stor grad enig med SBS. Man skal opplyse om alle viktige deler av en maskin man selger. Dette er deler som CPU, grafikkløsning, hdd, drev osv.. Det man ikke kan kreve er at selgeren skal vite hva slags latency det er på minne, hvilken firmware det er på brenneren eller chipsett.

De fleste kundene som stiller slike spørsmål, er som regel besservisere eller er kun ute for å kverulere.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Det er ikke lett å finne ut mer om en modell når alt du vet om den fra før er at den har 128MB minne. Ellers er jeg enig i det du skriver, men kundeservice må i det minste kunne fortelle deg navnet på produsenten og gi deg de opplysningene du ellers trenger for å kunne finne mer ut om komponentet.

Jeg vil da virkelig håpe at Elkjøp skriver i annonsen hvilken modell det dreier seg om. Da burde det vel ikke være vanskelig å finne ut mer?

Lenke til kommentar

Jeg vil da virkelig håpe at Elkjøp skriver i annonsen hvilken modell det dreier seg om. Da burde det vel ikke være vanskelig å finne ut mer?

Det er her problemet ligger. I trådstarters første innlegg forteller han at de eneste opplysningene om skjermkortet i reklamen var at det hadde 128MB grafikkminne. Kundeservice var ikke i stand til å gi han andre opplysninger enn det som stod i reklamen.

Lenke til kommentar
poenget er at alle butikker har salgs kurs der selger blir påvirket på en sånn måte at det de tenker på er fortjeneste og ikke ivaretar kundens beste men butikkens. Etter et slikt kurs så vet de hvordan en skal selge det "du" vill selge, ikke det kunde trenger.

At du ikke har det minste peil på hva du snakker om kommer helt tydlig frem i ditt innlegg. Når man har så lite peil, ville jeg heller ha unnlatet å svare. Tror de fleste her vil skjønne at slike utsagn er helt virkelighetsfjerne.

I de årene jeg har vært i detaljevarehandelen har jeg aldri vært på et kurs, der vi ble lært å selge ting vi har bra fortjeneste på, og drite i kundens behov! Tvert imot har kursene gått på å finne ut raskest mulig hva kundens behov er, og selge kunden det produktet som dekker dette behovet best. Kursene går på hvordan man analyserer kundene, presenterer varene og avslutter salg. Mye går også på relevant mersalg. Dette høres sikkert elementært ut, men for en stor del som jobber i butikk er det ikke slik.

Kursene går også mye ut på hvordan man skal profilere butikkene, og vise seg utad. Det legges stor vekt på at man skal ha så mange tilfredstilte kunder som mulig. Alle som jobber i denne bransjen vet at man tjener 10 ganger mer på en fornøyd kunde, enn en kunde som er misfornøyd eller aldri kommer tilbake.

Dette tullet om at alle som jobber i butikk er ute etter å lure deg, er noe du må ha fått fra filmer som "Wall Street" og likende. Slik er det ikke.. (i de fleste tilfeller).

Lenke til kommentar

Det er her problemet ligger. I trådstarters første innlegg forteller han at de eneste opplysningene om skjermkortet i reklamen var at det hadde 128MB grafikkminne. Kundeservice var ikke i stand til å gi han andre opplysninger enn det som stod i reklamen.

Ikke for å trekke dette ut, men de hadde vel med et modellnavn på maskinen?

Lenke til kommentar
Ikke for å trekke dette ut, men de hadde vel med et modellnavn på maskinen?

Om det var merkenavn på maskinen vet jeg ikke, men merkenavn på skjermkortet var det i hvertfall ikke (i følge trådstarter).

EDIT: Feil quoting

Endret av TJ
Lenke til kommentar

Modell på skjermkortet hadde vært det beste, men det er null problem å finne ut av dette om de har listet opp modellnummeret på maskinen. Bare til å gå inn på hjemmesiden til produsenten av maskinen. Finner du ikke det du vil vite der, er det neppe verdt å vite. Er du av den typen som må vite ned til minste detalje hva slags minnebrikker det er på skjermkortet, bygger du heller din egen maskin.

Lenke til kommentar

jeg vil iallefall vite hva jeg kjøper. hvis noen skal selge meg noe så dyrt som en pc, så krever jeg å få vite hva som er inni den. Da holder det ikke å si at den har et "kraftig grafikk kort" eller "mer en nok lagringsplass" (ja jeg har sett dette i en elkjøp katalog)

Nå har jeg aldri kjøpt data hos elkjøp... alle andre ting som mobiler, musikk-spillere, og spillkonsoller syntes jeg at jeg har fått tilfredsstillende info om.

Lenke til kommentar
PS! Prøv å forklar en Elkjøp-kunde f.eks:

2. At TI4800SE er et dårligere valg enn TI4600.

Dette skjedde med meg for ca et og et halvt år siden.. Jeg ville ha ti4600 for 2k når det var på tilbud men de var utsolgte. Det tok 7 dager så ringte de og sa at det var umulig å få tak i. Etter mye om og men fikk jeg et r9700pro til 2k fordi de har den fine 7 dager eller bedre produkt til samme pris. Men de prøvde seg faktisk på den

ti4800se er bedre en et ti4600 kort.. Men ta tok jeg fram den fine HW.no artikkelen som testet disse to kortene opp mot hverandre. Jeg sendte url til data "eksperten" på elkjøp som så ingen tvil 9700pro til deg....

Haha latterlig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...