Gå til innhold

Realisme... for mye å be om?


Anbefalte innlegg

Det er greit med realisme, men i dataspill må det være en balansegang. Hvis det blir for realistisk, så ødelegges noe av spill-opplevelsen tror jeg. Tenker bare på bilspill. En liten sladd inn i en sten, og vips så er hjulet borte. Hvis man får skutt bort lillefingeren av en 5.56mm, så tror jeg de fleste hadde blitt satt ut i virkeligheten. I spill hadde dette vært vanvittig irriterende. (Hadde irritert meg i virkeligheten også... :) )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et spill hvor du faktisk må tenke på ditt neste trekk, krever litt av en viss del av hjernen.

 

Det gjeldt i høgste grad spel som Quake 3. Ein blir lett slått av ein som har betre map control, timing og taktikkar enn deg, sjølv om du har betre aim.

 

Når det gjeldt FPS er "old school" spel som Quake og UT langt meir "skilled" enn nye "realisme" FPSar som CS eller Rainbow Six. I CS kan einkvar uerfaren nybyrjar hoppa inn og få kills mot erfarne/gode folk. Good luck med det i Quake eller UT. =P

Lenke til kommentar
Det er et troverdig gameplay folk ønsker, ikke et 100% realistisk gameplay. Realisme i spill hjelper med å gjøre gameplayet troverdig. Dette gjelder ikke bare de sakene som er diskutert til nå (realistiske våpen og skadesystemer).

Det er en viktig forskjell mellom troverdig gameplay og realistisk gameplay, her treffer du faktisk spikeren på hodet.

 

Men det er ikke nødvendigvis slik at et troverdig gameplay = et realistisk gameplay, troverdig er heller slik folk tror og ønsker at gameplayet skal være.

 

Min svigerbror er F-16-pilot, han har prøvd det meste av flysimulatorer som finnes på markedet, og hans konklusjon er at de mest "realistiske" flysimulatoren gjengir under 1% av følelsen det er å fly et ekte fly. Uansett hvor realistisk gjengitt cockpiten er, eller flyfysikken eller hva som helst. Det er knapt sammenlignbart, ifølge ham.

 

Men for de som spiller disse spillene, så er opplevelsen troverdig for dem. Selv om det er milevis unna den ekte opplevelsen, så vil man gjerne lure seg selv å tro at man opplever noe mer ekte og virkelighetstro når spillet forsøker å fremstå som realistisk. Operation Flashpoint har sikkert mange troverdige elementer, men det er laget etter spilleregler som ikke gjelder for soldater i den virkelige verden. For et spill som prøver å være mer virkelighetstro enn det meste jeg har sett av krigsspill (og som følger regler som amerikanske soldater i krig må følge), ta en titt på Full Spectrum Warrior:

http://www.gametrailers.com/gt_vault/t_fswarrior_demo.html.

 

Tenk for eksempel på Max Payne 2 og andre spill som bruker avanserte fysikkrutiner. Blir ikke spillopplevelsen bedre av realistisk fysikk? Skulle utviklerne bare ha droppet det, for "det er jo bare fantasi"?

 

Dersom spillbarheten blir bedre av å droppe et realistisk element, så må man da kunne droppe et element som i utgangspunktet er realistisk, men som ikke tilfører spillopplevelsen noe særlig? Eller hva? Og nøyaktig det samme i motsatt tilfelle.

 

Et helt annet eksempel: Jeg elsket Quest for Glory-serien, mye på grunn av at karakteren du spiller må spise og drikke, samt sove jevnlig for å overleve. Det (og naturligvis andre smarte grep fra designernes side) gjorde at jeg klarte å identifisere meg med karakteren min, og dermed at jeg fikk mer ut av spillet.

 

Hva? Hvor gjorde du av all maten du spiste da? Dersom spillet tvinger deg til å spise og drikke for å overleve, så burde det tvinge deg til å drite og pisse også. Ellers blir det jo ganske så urealistisk og virkelighetsfjernt, må jeg si.

Endret av Pastor Lorentzen
Lenke til kommentar
1.

Våpene er speilvendte og finnes ikke i virkeligheten.

Våpene er speilvendte og holdes feil vei.

 

2.

Du kan skyte dine lagkamerater uten at disse blir skadet.

 

3.

Lyddemperene er magiske, de demper kulene sin hastighet til under-lydsfart.

1.

Hvis våpnene brukes venstehånd (links) vil de være korrekt,

slik har de vært siden beta 1.

 

2.

få server til å skru på friendlyfire

 

3.

Lyddemperen på en mp5sd5 gjør faktisk dette,

den bruker ikke sub-sonic ammo men vanlig 9mm parabellum.

lyddempere generelt senker prosjektilhastigheten en del.

 

 

btw, med Ag-3, GRU, full sekk med sovepose og slikt + na ******* feltradioen AN-PRC7 à 9.6 kg. gjør det svært hardt hoppe i det hele tatt faktisk, men det er fremdeles håp for fremtiden hvis Valve software er like modvennlig med HL2 som med gamle HL.

Men det finnes jo ikke slike venstrehendte våpen..

UREALISTISK! :D

Steyren er den eneste som er riktig. Den er tilpasset venstre og høyrehåndsbrukere.

Det er fortsatt urealistisk at antiterrorister skyter hverandre.

Det er ingen mp5sd5 i det spillet, men jeg stiller meg sterkt tvilende til dennes evne til å dempe en kule sin hastighet til under lydens hastighet.. ;)

Antiterrorister tar ikke med seg sovepose heller, de skal ikke campe i virkeligheten :p

Har selv gått med diverse utstyr og slikt, å hoppe og løpe var ikke noe problem, men med spas-12 våpenkopi på ryggen og mp5 våpenkopi også på ryggen var det litt vanskelig å klatre over skrenter og sånt :)

Lenke til kommentar
ang hjelm og større kaliber enn pistol ammo: enten går den gjennom, eller så knekker du nakken hvis den treffer rett på og for en eller annen grunn ikke går gjennom, eller så er du heldig og den treffer bare marginalt og rikosjerer videre... :)

 

skarru ha realisme/troværdighet, spill OPF ja

 

på veteran, uten team markers, med FF (tror ikke denne kan skrus av engang), uten crosshair, uten de dingsene som sier hvilken vei du ser, bare iron sights...

 

Det er både sånn markøs som viser deg hvor musa er og en markør som viser hvilken veil våpenet peker i opf.

 

løper du, vil markøren for våpenet hoppe rundt i ******, og du kommer 100% ikke til å treffe det du "ser" på med synsmarkøren.

 

det er nemlig en sånn usynlig boks crosshair beveger seg i midt på skjermen som du kan flytte flytte crosshair i uten å snu deg.. så hvis du tar bort begge to, så blir det ganske forbanna realsitish vil jeg si...da må du ty til jernsiktet :)

 

(man kan med andre ord ikke putte en dott i midten av skjermen, ettersom crosshair kan være flere CM fra midten av skjermen, alt etter hvordan du beveger musa...) ;)

 

da kan jeg love deg at det blir "realistisk"

Glock skyter gjennom hjelm.. Det er en grunn til at slike folk gjerne driter i å ta på seg hjelm når de f.eks. stormer hus. Treffes de i hodet er de "fruktkake" uansett :D Dessuten er den tung og bulkete. En nosk aramid-hjelm f.eks. er veldig tung å ha på hodet, men skuddsikker er den ikke.

Det med OFP høres ganske realistisk ut. I cs så treffer du alltid midten av skjermen uavhengig av hvor våpenet peker, eller du treffer alle andre steder enn midten selv om våpenet peker der med enkelte våpen og.

Lenke til kommentar
Har du sett fyren som runner Mario Bros på 10 minutter? Han har skills.

Den er fake. Fyren som laget videoen har selv gått ut og sagt det.

Er det sant? Jeg som var så fasinert av han... Hvordan har han jukset egentllig? Det er jo en hel haug ander "time attack" filmer, også på mario, noen som runder det på 11min osv...

Lenke til kommentar
Har du sett fyren som runner Mario Bros på 10 minutter? Han har skills.

Den er fake. Fyren som laget videoen har selv gått ut og sagt det.

Er det sant? Jeg som var så fasinert av han... Hvordan har han jukset egentllig? Det er jo en hel haug ander "time attack" filmer, også på mario, noen som runder det på 11min osv...

Han spillte det i slow mo på emulator, derfor ble det mye lettere for ham å unngå kontakt med dødelige fiender og lettere å beregne hoppene.

Lenke til kommentar
1.

Våpene er speilvendte og finnes ikke i virkeligheten.

Våpene er speilvendte og holdes feil vei.

 

2.

Du kan skyte dine lagkamerater uten at disse blir skadet.

 

3.

Lyddemperene er magiske, de demper kulene sin hastighet til under-lydsfart.

1.

Hvis våpnene brukes venstehånd (links) vil de være korrekt,

slik har de vært siden beta 1.

 

2.

få server til å skru på friendlyfire

 

3.

Lyddemperen på en mp5sd5 gjør faktisk dette,

den bruker ikke sub-sonic ammo men vanlig 9mm parabellum.

lyddempere generelt senker prosjektilhastigheten en del.

 

 

btw, med Ag-3, GRU, full sekk med sovepose og slikt + na ******* feltradioen AN-PRC7 à 9.6 kg. gjør det svært hardt hoppe i det hele tatt faktisk, men det er fremdeles håp for fremtiden hvis Valve software er like modvennlig med HL2 som med gamle HL.

Men det finnes jo ikke slike venstrehendte våpen..

UREALISTISK! :D

Steyren er den eneste som er riktig. Den er tilpasset venstre og høyrehåndsbrukere.

Det er fortsatt urealistisk at antiterrorister skyter hverandre.

Det er ingen mp5sd5 i det spillet, men jeg stiller meg sterkt tvilende til dennes evne til å dempe en kule sin hastighet til under lydens hastighet.. ;)

Antiterrorister tar ikke med seg sovepose heller, de skal ikke campe i virkeligheten :p

Har selv gått med diverse utstyr og slikt, å hoppe og løpe var ikke noe problem, men med spas-12 våpenkopi på ryggen og mp5 våpenkopi også på ryggen var det litt vanskelig å klatre over skrenter og sånt :)

um, hvis du holder en normal gønner i venstre hånd som i CS, fyker hylsa ut på høgre sida, dvs rett forbi deg...er det ikke sånn i CS?

 

og ja en MP5SD KLARER å senke hastigheten på kula til under lyden's hastighet! faktisk har folk som har hørt dingsen bemerket at man bare hører lyden av bolten som går frem og tilbake... det er en grunn til at det blir regna som det mest effektive dempa våpenet..

 

Det er fortsatt urealistisk at antiterrorister skyter hverandre. <- jeg forstår ikke hva du mener med dette? accidents do happen!

Lenke til kommentar

Glock skyter gjennom hjelm.. Det er en grunn til at slike folk gjerne driter i å ta på seg hjelm når de f.eks. stormer hus. Treffes de i hodet er de "fruktkake" uansett  :D  Dessuten er den tung og bulkete. En nosk aramid-hjelm f.eks. er veldig tung å ha på hodet, men skuddsikker er den ikke.

Det med OFP høres ganske realistisk ut. I cs så treffer du alltid midten av skjermen uavhengig av hvor våpenet peker, eller du treffer alle andre steder enn midten selv om våpenet peker der med enkelte våpen og.

tja, jeg ville iallefall brukt hjelm, det er ikke 100% sikkert at kula går gjennom, som sagt tidligere, hvis den treffer litt sjevt, så vil den ikke gå gjennom...streifskudd skjer...

 

litt kiipt å ikke ha hjelm på da... :)

 

og ja OPF er meget realistisk, spesiellt med tanke på de store maps'a (Battlefield go home...:p )

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
tja, jeg ville iallefall brukt hjelm, det er ikke 100% sikkert at kula går gjennom, som sagt tidligere, hvis den treffer litt sjevt, så vil den ikke gå gjennom...streifskudd skjer...

 

litt kiipt å ikke ha hjelm på da... :)

 

Er et godt eksempel på det i Band of Brothers, episode 3 om jeg ikke husker helt feil :)

Lenke til kommentar
Så er det en annen ting.. hvor gøy hadde det vært å være totalt handlingslammet i størsteparten av spillet?

 

"Jaja, jammen falt jeg ikke ned fra en liten skrent, og jammen knakk ikke begge beina mine tvert. Jeg får bare ligge her i to måneder (selvfølgelig realtime, for ekstra realisme), og vente til de gror sammen, så kan jeg kanskje være krøplet for resten av livet."

 

"Au, satan. Der fikk jeg jammen en kule midt i låret! Au, faen, så vondt. Jøss, så mye blod, da.. oj, nå ble jeg vist litt svimmel."

 

Innse det, realisme er kjedelig. Rainbow 6/Ghost recon-spillene er vel det nærmeste du får, én kule og du er død (kanskje såret, men da er du heldig). Spillet handler dog mer om å trykke på quick-load enn det gjør å redde verden.

Det var litt for realistisk. Litt realisme er gøy. Medal of honor er realistisk, uten at du må ligge stille i 2 måneder hvis du blir truffet. :w00t: Hvis du ikke har det, DEMO TIL MOH "jøss, så lite blod".

Lenke til kommentar

Et helt annet eksempel: Jeg elsket Quest for Glory-serien, mye på grunn av at karakteren du spiller må spise og drikke, samt sove jevnlig for å overleve. Det (og naturligvis andre smarte grep fra designernes side) gjorde at jeg klarte å identifisere meg med karakteren min, og dermed at jeg fikk mer ut av spillet.

 

Hva? Hvor gjorde du av all maten du spiste da? Dersom spillet tvinger deg til å spise og drikke for å overleve, så burde det tvinge deg til å drite og pisse også. Ellers blir det jo ganske så urealistisk og virkelighetsfjernt, må jeg si.

Trodde vi var kommet forbi dette stadiet nå.

 

Som sagt før, det er ikke snakk om at et spill enten må være så realistisk at du må sitte resten av livet i rullestol etter at du har blitt skutt i beinet eller så urealistisk at du kan bruke rakettkastere som redskap til høydehopp. Ting er ikke sort/hvitt.

 

Når Quest for Glory tvinget spillkarakteren til å spise, drikke og sove for å overleve, gjorde det spillet mer realistisk, og det var en av de tingene som gjorde at spilleren identifiserte seg med spillkarakteren. Jeg vet ikke om spilleren hadde identifisert seg _mer_ med spillkarakteren om han også måtte drite og pisse, men for å være helt ærlig kunne jeg ikke tenke meg å finne det ut heller. Spillet het Quest for Glory, ikke The Matrix.

 

Om vi kan fortsette debatten uten å gjøre narr av andres spillpreferanser hadde det kanskje vært en fordel. Faktum er at vi er alle forskjellige, og om du kun liker spill blottet for en hver form for realisme, så er det helt flott for deg. Jeg liker litt av hvert og har ikke noe generelt behov for at alt skal være realistisk, men jeg klarer i alle fall å se at realistiske elementer har gjort underverker for en del av de spillene jeg liker å spille.

Lenke til kommentar
Har du sett fyren som runner Mario Bros på 10 minutter? Han har skills.

Den er fake. Fyren som laget videoen har selv gått ut og sagt det.

Er den Fake??? Hmm, kanskje ikke så vanskelig, kunne ha klippet litt inimellom. Brukt mange flere forsøk på hver bane for så å klippe di inn :ermm:

 

Noen som vet hvordan de faket den? :roll:

Lenke til kommentar
tja, jeg ville iallefall brukt hjelm, det er ikke 100% sikkert at kula går gjennom, som sagt tidligere, hvis den treffer litt sjevt, så vil den ikke gå gjennom...streifskudd skjer...

 

litt kiipt å ikke ha hjelm på da... :)

 

Er et godt eksempel på det i Band of Brothers, episode 3 om jeg ikke husker helt feil :)

Noen ganger det skjer i Saving Private Ryan også. Ikke sikker på om det var streifskudd.

 

Det hadde ikke vært noe morsomt å storme Stalingrad i et spill, også tåler man bare et skudd. Det er mer realistisk, men ikke underholdene. Hvis man fikser på småting sånn som våpenrekyl, artilleribombardering, lyd osv. så kan det virke realistisk og samtidig være underholdene. Og det at det virker så realistisk hever også underholdningsverdien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...