Gå til innhold

Realisme... for mye å be om?


Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om denne utingen er adressert fra før av, men here goes:

Hver gang jeg kommer hjem fra en action-filmkveld eller når jeg generelt trenger noe action, fyrer jeg opp CS (Counter-Strike). Etter 10 minutter legger jeg meg.

 

Hvorfor må det være slik, at hvis jeg blir skutt av en AWM-missil i ankelen (der ankelen ganske sikkert hadde blitt fjernet effektivt), kan jeg løpe videre lett som en gnu og samtidig bære et 20 kg våpen/hjelm/kevlar/granat/pistol?

Counter-Strike er desverre ikke alene. De fleste gode rollespill/skytespill eier ikke realisme. Morrowind, det beste rollespillet ever, har total mangel på noe som i det hele tatt minner om "å bli påvirket at av låret mitt er erstattet av en blodig stubb". Det samme går for Hitman 1&2. Og BattleField. Og UT200*. Og Vietcong.

 

Hvis jeg overser noe elementært her, eller at det faktisk FINNES slike spill ute nå, eller at jeg rett og slett bare ikke skjønner at dette ikke lar seg gjøre, vær så snill og si ifra. Jeg vil ha et spill der jeg faktisk ikke kan tenke: "Skutt i hodet? Jaja, så lenge jeg har 60% helse igjen, så..."

 

:shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja enig i dette, men spill som cs trenger ikke være realistisk. Der blir du opphengt av spillet, men i nye spill helst singelplayer, er grafikken og realismen det avgjørende for å leve seg inn i det.

 

cs blir som tetris...du kan hele tiden bli bedre og det er det som du henger deg opp i.

 

i fks far cry er det realismen som du henger deg opp i. Det er visuelt fengende.

Endret av Åsmund
Lenke til kommentar

Er enig med deg at Counter Strike ikke er så veldig realistisk men Våpenrekylen den er ****** meg bra ;) Litt teit når jeg blir truffet med 10 kuler med colt og så dør jeg ikke. En annen ting, Hvis du blir skutt på hodet og du bruker hjelm er det ikke alltid du dør. I virkeligheten ville personen falt til bakken og fått blackout p,g,a det enorme trykket. Men det er jo tross alt et spill, det kan jo ha et snev av realisme men blir det for ekte begår disse Grand Theft Auto wannabeene drap på åpen gate.

Lenke til kommentar

Så er det en annen ting.. hvor gøy hadde det vært å være totalt handlingslammet i størsteparten av spillet?

 

"Jaja, jammen falt jeg ikke ned fra en liten skrent, og jammen knakk ikke begge beina mine tvert. Jeg får bare ligge her i to måneder (selvfølgelig realtime, for ekstra realisme), og vente til de gror sammen, så kan jeg kanskje være krøplet for resten av livet."

 

"Au, satan. Der fikk jeg jammen en kule midt i låret! Au, faen, så vondt. Jøss, så mye blod, da.. oj, nå ble jeg vist litt svimmel."

 

Innse det, realisme er kjedelig. Rainbow 6/Ghost recon-spillene er vel det nærmeste du får, én kule og du er død (kanskje såret, men da er du heldig). Spillet handler dog mer om å trykke på quick-load enn det gjør å redde verden.

Endret av psilocybe
Lenke til kommentar
Så er det en annen ting.. hvor gøy hadde det vært å være totalt handlingslammet i størsteparten av spillet?

 

"Jaja, jammen falt jeg ikke ned fra en liten skrent, og jammen knakk ikke begge beina mine tvert. Jeg får bare ligge her i to måneder (selvfølgelig realtime, for ekstra realisme), og vente til de gror sammen, så kan jeg kanskje være krøplet for resten av livet."

 

"Au, satan. Der fikk jeg jammen en kule midt i låret! Au, faen, så vondt. Jøss, så mye blod, da.. oj, nå ble jeg vist litt svimmel."

 

Innse det, realisme er kjedelig. Rainbow 6/Ghost recon-spillene er vel det nærmeste du får, én kule og du er død (kanskje såret, men da er du heldig). Spillet handler dog mer om å trykke på quick-load enn det gjør å redde verden.

um, det er ikke saves i ravenshiled...fyi lissom..

 

iallefall ikke på PC

 

Operation flashpoint er rimelig troværdig ang. skade og slikt..skutt i bena? må krype/kan ikke løpe og slikt...

 

alltid spar en granat til deg selv...hvis du blir såra i bena uti HEL, så er det fint å slippe å krype til en medic/aid station.. :)

Lenke til kommentar

Det er rimelig realistisk når du blir skutt i benet og faller med et skrik til bakken i OFP, og må krype i dekning mens kulene pisker i bakken rundt deg og hviner forbi ørene med en ekkel lyd, og du er sikker på at du vil dø når som helst. Særlig maskingeværskyttere får en til å svette i slike situasjoner.

 

Håndgranatene er ikke særlig realistiske i og med at de ikke har noen forsinkelse; De går av så snart de treffer bakken. Men det er likevel veldig kult når du er tom for ammo, en patrulje har fått øye på deg og sniker seg mot deg på andre siden av en bakketopp, og du lobber en granat over toppen og dreper alle (med litt flaks).

Endret av Hidden
Lenke til kommentar

Som flere sier her så blir høy grad av realisme ofte kjedelig - det er en grunn til at krig/terroraksjoner trekker ut i tid i det virkelige liv, og det er at folk frykter døden og ikke buser inn med alt de har.

 

Skulle ønske at det var flere spill i dag som lignet litt på StrikeForce-mod'en til Unreal Tournament (som var ganske så populær for et par år siden) når det gjelder skader/død:

 

Noe av det beste med denne var selvfølgelig at hvis du ble skutt (og døde) så var du ute resten av runden og måtte pent sitte med henda i fanget og vente på at kampen ble avgjort. Dette virket ekstremt skjerpende på hvordan folk spilte - ikke noen tankeløs fremrykning uten planlegging (slik man ser i mange andre spill hvor man er tilbake i spillet etter noen sekunders spawntid og folk langt på vei gir blanke i om de stryker med eller ikke noe som igjen fører til at det blir et visst arcadepreg over mange i utgangspunktet lovende spill), men veloverveid og forsiktig spilling - altså litt mer 'realisme' i hvordan folk faktisk oppførte seg i spillet nettopp for å unngå å dø altfor tidlig.

 

Når jeg først er i gang trekker jeg frem noen andre ting jeg likte ved StrikeForce:

 

- Skader førte til ulike problemer; ble du skutt i benet løp du saktere, ble du skutt i armen fikk du 'skjelving' når du siktet med våpenet, ble du truffet i overkroppen mistet du blod og 1% helse pr. sekund (eller noe) helt frem til du fant en medpack.

 

Men som jeg sa innledningsvis så blir det lett kjedelig hvis det er for realistisk - i det virkelige liv er du ute av kampen nesten uansett hva du blir truffet av - selv en pistolkule i leggen vil som regel gjøre deg kampudyktig (unntatt i Hollywood da...)

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om denne utingen er adressert fra før av, men here goes:

Hver gang jeg kommer hjem fra en action-filmkveld eller når jeg generelt trenger noe action, fyrer jeg opp CS (Counter-Strike). Etter 10 minutter legger jeg meg.

 

Hvorfor må det være slik, at hvis jeg blir skutt av en AWM-missil i ankelen (der ankelen ganske sikkert hadde blitt fjernet effektivt), kan jeg løpe videre lett som en gnu og samtidig bære et 20 kg våpen/hjelm/kevlar/granat/pistol?

Counter-Strike er desverre ikke alene. De fleste gode rollespill/skytespill eier ikke realisme. Morrowind, det beste rollespillet ever, har total mangel på noe som i det hele tatt minner om "å bli påvirket at av låret mitt er erstattet av en blodig stubb". Det samme går for Hitman 1&2. Og BattleField. Og UT200*. Og Vietcong.

 

Hvis jeg overser noe elementært her, eller at det faktisk FINNES slike spill ute nå, eller at jeg rett og slett bare ikke skjønner at dette ikke lar seg gjøre, vær så snill og si ifra. Jeg vil ha et spill der jeg faktisk ikke kan tenke: "Skutt i hodet? Jaja, så lenge jeg har 60% helse igjen, så..."

 

:shrug:

Realisme vil du aldri få på dataen.

Airsoft derimot, som kan sammenlignes med Ghost Recon i skog og mark, er realistisk :yes:

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg skal lage en liten urealistisk-liste for cs, skriver ned de viktigste tingene som jeg ergrer meg over :)

 

Våpene er speilvendte og finnes ikke i virkeligheten.

Våpene er speilvendte og holdes feil vei.

Du har ett magisk magasin som på uforklarlig vis blir fylt med kuler når du tar det utav våpenet - kulene kommer også ifra ett magisk sted.

Kulene er magiske og går kun i en noenlunde rett bane fremover hvis du står iro i det øyeblikket du skyter.

Hjelmen er magisk og noenlunde skuddsikker.

Glock pistolen er svakere enn MP5'en enda de bruker samme kaliber kuler.

Du kan skyte dine lagkamerater uten at disse blir skadet.

Kniven er magisk og setter seg aldri fast i noe.

Skjoldet er usårbart.

Betongvegger har samme densitet som varmt smør.

Sniper-våpene har magiske sikter som gjør at kulene ikke treffer der siktet er.

Siktene på våpenet blir aldri brukt, istedenfor har øynene innebygget zoom.

Kan hoppe ifra en uendelig høyde uten å ta skade av dette hvis du lander i ankeldypt vann.

For å slå av en bombe trenger du bare å se hardt/intenst på den i 10 sekunder (5 sekunder hvis du har en tang oppi baklommen din).

Snipervåpen blir brukt på korte avstander.

Lyddemperene er magiske, de demper kulene sin hastighet til under-lydsfart.

Osv..

Lenke til kommentar
Som flere sier her så blir høy grad av realisme ofte kjedelig - det er en grunn til at krig/terroraksjoner trekker ut i tid i det virkelige liv, og det er at folk frykter døden og ikke buser inn med alt de har.

Jo, men det er noen som syntes det er spennende å gjemme seg i opptill en time i en brakebusk og håpe at noen fiender kommer forbi :)

Lenke til kommentar

For min del så går det kun i Raven Shield og Ghost Recon, nettopp på grunn av mangelen på realisme i øvrige spill.

Kan simpelten ikke fordra spill som UT(hele serien), CS, RTCW, Call of Duty, Medal of Honor osv, hvor man blir skutt 20 ganger, men heldigvis har noen fantastiske medikits, som er strategisk plassert rundt omkring, og fjerner alle eventuelle plager man måtte få av et skudd i magen eller kneet.

 

En annen ting som er fryktelig frustrerende med mange av disse spillene er tempoet. Var ikke klar over at det var mulig å bli så stressa som når man spiller den typen spill.. Folk som spretter rundt som Roger Rabbit på speed, og raketter som suser forbi deg konstant. Tipper mangt et dårlig hjerte har tatt kvelden,eller i det minste blitt ytterligere svekket på diverse lan-parties rundt omkring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...