Gå til innhold

Tempraturer

Jim Rager

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her med et termeltake xsaser III, den har en viftestyring med display som viser cpu temp osv. jeg har montert temperatur måler dingsen under cpuen som vist i bruksannvisningen.

Jeg lurer på vilken temperatur jeg skal stole mest på? den som står i bios eller den jeg har montert selv? og vor er det bios måler temperaturen? inne i cpuen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er meget vanskelig å få en god CPU-temp avlesning i alle tilfeller. De du monterer selv under CPU ligger jo bare "nær" kjernen, og BIOS måler som regel fra en sensor som er integrert i socket'en. I tillegg er de som regel notiorisk lite nøyaktige i sine målinger.

I senere tid tror jeg der har kommet teknologi som gjør det mulig å måle temperaturen via sensor i CPU. Jeg tviler disse ligger inne i kjernen, men de er utvilsom bedre plasert en BIOS sensorer. Jeg har ikke satt meg inn i detaljer anngående dette siden det er ca 2 år siden jeg bygde et system der jeg var opptatt av å måle slikt ting.

Når de nye R420 chippene kommer ut så er det vel igjen på tide å riske opp på slike ting ^_^ Da blir det ny maskin.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...