Jim Rager Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 Jeg sitter her med et termeltake xsaser III, den har en viftestyring med display som viser cpu temp osv. jeg har montert temperatur måler dingsen under cpuen som vist i bruksannvisningen. Jeg lurer på vilken temperatur jeg skal stole mest på? den som står i bios eller den jeg har montert selv? og vor er det bios måler temperaturen? inne i cpuen? Lenke til kommentar
joa1234 Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 jeg ville stolt på den som du har montert selv. BIOS sensoren har en tendens til å være helt på trynet. Sensoren i BIOS sitter i prosessor sokkelen. Rett under CPU`en Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 men den man monterer selv ligger gjerne litt unna kjernen. Er ikke lett men de burde vise ca det samme, så da er det vel ikke så vanskelig Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 Det er meget vanskelig å få en god CPU-temp avlesning i alle tilfeller. De du monterer selv under CPU ligger jo bare "nær" kjernen, og BIOS måler som regel fra en sensor som er integrert i socket'en. I tillegg er de som regel notiorisk lite nøyaktige i sine målinger. I senere tid tror jeg der har kommet teknologi som gjør det mulig å måle temperaturen via sensor i CPU. Jeg tviler disse ligger inne i kjernen, men de er utvilsom bedre plasert en BIOS sensorer. Jeg har ikke satt meg inn i detaljer anngående dette siden det er ca 2 år siden jeg bygde et system der jeg var opptatt av å måle slikt ting. Når de nye R420 chippene kommer ut så er det vel igjen på tide å riske opp på slike ting ^_^ Da blir det ny maskin. -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå