norwegian_viking Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 Jeg har et lite spørrekonkurransescript som jeg har et lite problem med: <FORM action="utregning.php" method="post"> <P> <INPUT type="radio" name="question1" value="1">Feil svar<BR> <INPUT type="radio" name="question1" value="2">Feil svar<BR> <INPUT type="radio" name="question1" value="3">Riktig svar<BR> <BUTTON name="submit" value="submit" type="submit">Submit</BUTTON> </P> </FORM> Hvordan kan jeg hente ut riktig svar med $riktig = $_POST[' ']; Takk for all hjelp på forhånd Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 if $_POST[value] == "3" ? Lenke til kommentar
norwegian_viking Skrevet 15. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2004 prøvde <?php if ($_POST[value])=="3" { echo "riktig"; } else { echo "feil"; } ?> men får feil uansett om jeg velger 1,2 eller 3 Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 flytt på sluttparantesen til bak fnuttene rundt 3-tallet, slik: <?php if ($_POST[value] == "3") { echo "riktig"; } else { echo "feil"; } ?> Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 ..og hvis du ikke var klar over det så må du altså bytte ut value med det som står i name-attributten på hver INPUT Lenke til kommentar
norwegian_viking Skrevet 15. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2004 Jepp, så dum kan man bli Takk for hjelpen alle sammen Lenke til kommentar
norwegian_viking Skrevet 16. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2004 Støtet på et nytt problem. I stedet for mange if'er vil jeg ha alt inn i en while loop. Gjorde et forsøk på å lage en og kom opp med den her. <?php $poeng=0; $spm=10; //antall spørsmål $q=0; while ($q<=$spm){ if ($_POST[$q] == "riktig"){ $poeng=$poeng + 1; } else { $poeng=$poeng; } $q++; } echo "Antall poeng: ".$poeng; ?> Den fungerer forsåvidt, men det er rimelig enkelt å se hva som er riktig svar hvis man ser i kildekoden siden alle riktige får denne <INPUT type="radio" name="spmnr" value="riktig"> Noen måte å skjule det på? Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 (endret) Du kan endre value til noe annet, for eksempel slik at alle tall som er delelige på 3 er riktig. Kansje du kan bruke md5-summen av "riktig" som value? Endret 16. februar 2004 av jorgenindahouse Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 En annen ting: Hvorfor lar du det være så fryktelig tungvindt med $poeng? if ($_POST[$q] == "riktig"){ $poeng=$poeng + 1; } else { $poeng=$poeng; Kan lett forkortes til: if ($_POST[$q] == "riktig") { $poeng++; } Lenke til kommentar
norwegian_viking Skrevet 16. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2004 Kanskje litt lettere det ja, henger fortsatt litt vb-programmering igjen i hodet. Prøver på de måtene du sa. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 En annen ting: Hvorfor lar du det være så fryktelig tungvindt med $poeng? if ($_POST[$q] == "riktig"){ $poeng=$poeng + 1; } else { $poeng=$poeng; Kan lett forkortes til: if ($_POST[$q] == "riktig") { $poeng++; } når du først skal forenkle, kan du også nevne at du ikke trenger {} i en blokk som bare er en linje lang. norwegian_viking: du bør hardkode i php hva som er rett og galt, eller lagre dette i en fil som besøkeren ikke får tilgang til men som phpskriptet leser inn rett alternativer fra Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 når du først skal forenkle, kan du også nevne at du ikke trenger {} i en blokk som bare er en linje lang. Jeg bruker alltid {}, uansett om den er på en eller 14 linjer. Det er bare så altfor lett å glemme de etter du har lagt til en liten linje til... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå