caluna Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 Enkelt og greit, topic sier alt. Skal ha et digitalkamera som er skikkelig bra, og mye for pengene. Men samtidig teller utseendet på kameraet litt, samt størrelse. Har sett Sony sitt nye T1 som ser veldig stili ut, men det er stivt priset. Så...sette pris på litt tips her =) Hvilket kamera blir sett på blant folk flest som "best buy"? Utifra tester og slikt også. Lenke til kommentar
terjed Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 Du sier jo ikke så mye om hvilke krav du setter. Det gjør det i utgangspunktet håpløst å anbefale noe. Jeg ville tatt en titt på Olympus sitt C8080 + alle de andre nye. Men jeg ville nok uansett valgt et av de som kommer på markedet nå. Grunnen er ganske enkelt at de sannsynligvis er bedre (raskere, større oppløsning og forhåpentligvis mindre støy). Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Hvilken prisklasse ønsker du, og hva skal kameraet brukes til? Ta en titt på anbefalingene (i menyen øverst her) så får du en pekepinn.. Lenke til kommentar
caluna Skrevet 16. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2004 Pris 3-4 tusen, kamera skal brukes til feriebilder etc, helt vanlig bruk. Men setter krav til størrelse & design. Men lurte liksom om det finnes et digitalkamera som blir regnet som "best of the best" i forhold til pris sett bort fra de aller simpleste (billigste) kameraene. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 (endret) Pris 3-4 tusen, kamera skal brukes til feriebilder etc, helt vanlig bruk. Men setter krav til størrelse & design. Men lurte liksom om det finnes et digitalkamera som blir regnet som "best of the best" i forhold til pris sett bort fra de aller simpleste (billigste) kameraene. Det står et par anbefalinger her. Tror ikke det er noe kamera som er overlegent i forhold til de andre; det finnes mange gode kamera i dag. Les testene av aktuelle kamera her på akam. Du må finne ut hva du skal bruke det til, om du f.eks. skal ta mest naturbilder, innendørsbilder, portretter, nattbilder, sportsbilder etc. Da vil du finne ut om du trenger 3x eller 10x optisk zoom, og kameraet må være lynraskt for sportsbilder, om kameraet skal være lite eller stort (hva foretrekker du?). Et kamera kan ikke være best på alt. Hvilke krav setter du til størrelsen? Vil du kameraet skal være minst mulig og lett å miste, eller ønsker du at det skal være lett å holde i? Noen ønsker til og med å ha et tungt kamera. Andre ønsker mye zoom, og får dermed et stort kamera uansett design. Kanskje Exilim (se i anbefalingene) er noe for deg? Endret 16. februar 2004 av anderfo Lenke til kommentar
caluna Skrevet 16. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2004 Hvilke merker er kjent for å holde best "kvalitet"? Nye Fujifilm FInepix F420, oppfølger av F410 - hva tror du om den? Hvilket kamera har du selv, og er du fornøyd? Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Har Olympus C730 og er veldig fornøyd. Men dette kameraet har 10x optisk zoom og er derfor relativt stort, så det må du vurdere selv.. Fujifilm lager flere bra kamera, men F410 kom ikke så veldig bra ut i akam.no sin test...du får prøve å finne ut om F420 har rettet opp manglene som er nevnt i testen;) Lenke til kommentar
caluna Skrevet 16. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2004 Sony T1, hva er din mening om det? Bra kjøp? Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Sony T1, hva er din mening om det? Bra kjøp? Det kameraet vet jeg dessverre ingenting om, men kanskje noen andre kan svare.. Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Sony T1, hva er din mening om det? Bra kjøp? Har sett noen bilder tatt med det, og jeg ble faktisk positivt overraska over linsa. Bildene er ganske detaljerte til å være et så lite kamera. Men det er mye støy, endel kromatisk abbresjon, og hvitt blir helt hvitt, altså kameraet er ikke særlig flink til å vise nyanser av hvitt. Men det er jo kult ellers da. Utrolig kjapt, stor skjerm med bra oppløsning, og så knøtt lite, da. Men jeg ville ikke kjøpt det, for jeg stiller større krav til bildekvalitet. I hvertfall til den prisen (husk at du må bruke Memory Stick DUO <- dyr!). Ellers tar både Canon og Nikon bra bilder med lite støy, men begge er litt plaget av dårlig hastighet. Sony er kjappe, men har endel støy og andre "komprimerings-artifacts". Olympus virker som en god allrounder, men kompaktkameraene syns jeg faller litt igjennom. Kodak har gode bilder, men de "forfalskes" litt med kunstig kontrast og fargemetning, i tillegg til at komprimeringen kan spise opp endel detaljer. Selv har jeg Canon A80 som jeg synes tar veldig bra bilder. Irriterer meg litt over autofokusen som ikke altid henger med i svingene, men bildene blir veldig bra. Lenke til kommentar
raysv Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Hvilke merker er kjent for å holde best "kvalitet"? Nye Fujifilm FInepix F420, oppfølger av F410 - hva tror du om den? Hvilket kamera har du selv, og er du fornøyd? Personlig hadde jeg satset på Sony, Canon eller Nikon. Av de kamraene jeg har testet så har alle kamraene fra de levrandørene hvert toppers. Lenke til kommentar
caluna Skrevet 17. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2004 Bra svar Tjohei! Ja, for stusser litt med det memory stick opplegget, det er dyre greier. Og selve kameraet er jo svindyrt det også. Men hva vil du si om Fujifilm, kan de sakene sine? Tenker på F-serien.....F420... Om man vil ha et kamera som kombinerer bra design, god kvalitet, lite format og valutta for pengene, hvilket ville du/ dere anbefale? Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Har sett litt av det F410 har klart, og det var ikke bra, syns jeg. Uskarpt og endel støy. Det har jo den fordelen at det er lite, og det har en veldig bra skjerm, tror jeg, men... Nei, det hele kommer litt an på hvor lite du vil ha også. Men det er ikke så mange kameraer i T1/F410 klassen som tar bra bilder, bortsett fra Ixus 400, da, men den har sine andre problemer. Jeg valgte som nevnt Canon A80, og skulle jeg kjøpt kamera på nytt idag, ville jeg kjøpt det igjen. Et alternativ er Nikon 4300, som er litt raskere enn A80'n (ihvertfall på autofokus), men som ikke tar fullt så skarpe bilder, men fremdeles bra nok. Har ellers ikke funnet noen andre jeg synes er bra nok, i den prisklassen. For å si det enkelt. Lenke til kommentar
caluna Skrevet 17. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2004 (endret) Er ikke F410, men den nye F420 som kommer nå i feb, men har bare lest om den da. Men hvis F410 var dårlig, så må jo F420 være det samme kanskje?... Nikon 4300 "ser" ikke helt bra ut med tanke på designet, imo. Hva med Exilim serien til Canon da? Syns ikke Canon A80 så no bra ut heller, desverre betyr slikt en god del. Får bare fortsette å leite, jeg.. Men syns F420 så litt kewl ut Endret 17. februar 2004 av caluna Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Hva med Exilim serien til Canon da? Du mener Casio, ikke sant? EX-Z4 tar ikke spesielt bra bilder, det heller. Hvis utseende er så viktig, kan jeg ikke helpe deg. Husk at det perfekte kamera ikke finnes. Du må alltid nedprioritere noe. Jeg valgte å nedprioritere videomodus og lcd skjerm, og bestemte meg for å overleve med ikke superrask autofokus, for å få et kamera som passa i lomma og som tok veldig bra bilder. Utseende i seg selv har ikke noe å si for meg. Hvis du vil ha et kamera som tar veldig bra bilder og som ser bra ut, må du nok på Ixus serien. Evt. kan du vente til de nye kommer (en gang i mai), de skal visstnok være raskere enn de nåværende. Får bare håpe at de beholder kvaliteten. Lenke til kommentar
caluna Skrevet 18. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2004 Men det er ikke så mange kameraer i T1/F410 klassen som tar bra bilder, bortsett fra Ixus 400, da, men den har sine andre problemer. Hvilke "andre problemer" har den da? Lenke til kommentar
ThomasWH Skrevet 21. februar 2004 Del Skrevet 21. februar 2004 Valget mitt står mellom Fuji FinePix F420 og Fuji FinePix F610...... Sistnevnte blir det beste digitale kompakt kameraet noensinne med en bildefil på det som tilsvarer 12 MegaPixels.... Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 21. februar 2004 Del Skrevet 21. februar 2004 Men det er ikke så mange kameraer i T1/F410 klassen som tar bra bilder, bortsett fra Ixus 400, da, men den har sine andre problemer. Hvilke "andre problemer" har den da? Treg og dårlig autofokus og blitsytelse, pluss relativt dårlig batterikapasitet. Les mer i Akamera's test av den. Etter min mening tar Canon A80 like bra bilder, men er samtidig noe bedre på autofokus, og blitsen synes jeg yter helt greit. Og det er veldig praktisk med AA batterier hvis man skulle gå tom midt i festen... ThomasWH: Den bildefilen tilsvarende 12mp vil kun fylle opp minnekortet ditt fortere, den vil ikke gi bedre bilder. Hvis du har virkelig har lyst på F610, ville jeg heller vurdert Sony DSC-T1, eller i det minste ventet til begge var ute slik at man kunne sammenlikne. Ikke det at jeg har sett noen bilder tatt med F610 (har du noen?), men det de andre superkompakte kameraene til Fujifilm presterer, imponerer meg ikke. Lenke til kommentar
ThomasWH Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 De beste bildene jeg har sett ble tatt med FinePix 6800Zoom.. Fy ****** så skarpe og fargerike !!! Od med DEEEEEN gode kontrasten! Vil ha F610 jeg! Ligger på 5000 kr akkurat nå! Men jeg kjøper nok F420 pga prisen.. 2900 kr! Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Hvilke "andre problemer" har den da? Treg og dårlig autofokus og blitsytelse ... Etter min mening tar Canon A80 like bra bilder, men er samtidig noe bedre på autofokus... Hmm... Ser nok at jeg tok feil på det, nå, etter å ha lest Akam.no's test av A80. Den viser jo at A80'en er tregere enn Ixus 400... Men det virker som A80 er mer pålitelig, selvom det kanskje blir en mager trøst. Håper det kommer en test av Ixus 430/500 snart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå