Gå til innhold

Noen som har peiling på lover?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en 15" AlBook for en tid siden. Bestilte 3 timer etter at de annonserte den, fikk maskinen nesten 2 mnd. senere. 2 uker gikk før skjermkortet begynte å tulle, jeg fikk gule prikker over hele skjermen og fargene ble helt feil. Apple tok maskinen til seg og reparerte.

Da den kom tilbake (overraskende kort tid senere) hadde de ripet skjermen, fjernet bakgrunnsbelysningen på tastaturet og laget en fin sprekk i coveret over Combo-driven. Jeg ringte og de sa de skulle sende eske. En uke senere ringte jeg og da sa de også at de skulle sende en eske. Etter nok en uke kom eska, da ver jeg på juleferie, men fikk den da jeg kom tilbake. Nå hadde Apple gått over til et budselskap som heter UPS: De har ikke kontorer så langt nord som jeg bor, så de sa jeg skulle sende som Norgespakke med posten (på min regning, selfølgelig).

Sist fredag kom maskinen nok en gang tilbake, denne gangen med et bøyd (!!!) tastatur. Jeg ringte Apple (føler at jeg begynner å kjenne supportfolka nå) og de sender enda en eske. Den fikk jeg i går (lørdag).

Personlig er jeg lei hele affæren. Jeg kjøpte en ny, dyr datamaskin som Apple har reparert mer enn jeg har brukt, og de sender den med feil gang på gang. Jeg vil egentlig bare heve kjøpet. Mine spørsmål:

 

1. Hvor mange ganger kan de sende meg et produkt med mangler?

2. Kan de forlange at jeg betaler frakt? (Apple betaler UPS; UPS vil at jeg skal gjøre jobben for dem)

3. Hvor bør jeg henvende meg for å heve kjøpet?

4. Har jeg noen pressmidler i denne saken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utdrag fra forbrukerkjøpsloven:

Hva har du krav på hvis varen har en mangel?

 

Hvis varen har en mangel, kan du kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering), eller at selgeren retter mangelen. Det er du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres. Selgeren kan bare kreve å få reparere varen hvis det er umulig å fremskaffe en ny (for eksempel at varen ikke lenger produseres), eller at det vil medføre en urimelig kostnad å fremskaffe en ny. Dette betyr at varer som er kostbare og som faller mye i verdi ikke kan kreves omlevert (for eksempel biler og motorsykler). Masseproduserte varer som finnes på lager vil det som regel være kurant å kreve omlevert (for eksempel mobiltelefoner, klær osv.). Uavhengig av om selgeren skaffer en ny vare eller retter mangelen kan du kreve at dette gjøres kostnadsfritt, det vil si at du får dekket alle omkostningene du har hatt for å få mangelen utbedret.

 

Dersom du velger at selgeren skal reparere, eller at selgeren har krav på å få reparere, har du som hovedregel krav på en lånegjenstand, dersom det tar mer enn en uke å få rettet mangelen. Merk deg også at selgeren etter forbrukerkjøpsloven kun har to sjanser til å rette samme feilen. Mislykkes dette, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet.

Siden du har mottatt maskinen relativt nylig ville jeg tolket loven slik:

  • 1) Om selgeren skulle reparere maskinen, og ikke har greidd det på tre forsøk burde du ha en god mulighet for å heve kjøpet, Evt få en ny maskin.
  • 2) Apple skal betale alle omkostninger vedrørende utbedringer av mangler.
  • 3) Kontakt Apple direkte, om du får trøbbel, kontakt forbrukerportalen for veiledning
  • 4) Forbrukerkjøpsloven er pressmiddel nummer 1 :
    http://forbrukerportalen.no/ona/Publikasjo...ikasjon_view.pt

Kort sagt, tyn dem... Du har ikke fått produktet du har betalt for, og du burde ha gode muligheter for å få hevet kjøpet eller få en helt ny maskin, slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

Tusen takk! Bare noen få ting til. Når jeg kontakter Apple, hvordan gjør jeg dette? Brev? Mail? Ringe AppleSupport? Evt. ringe andre?

Har de brukt sine 2 sjanser på å rette feilen, eller starter hele greia om igjen når de lager en ny feil (første feilen var skjermkortet, andre var tastatur/skjerm/cover, tredje er ny feil på tastatur)?

Lenke til kommentar
Tusen takk! Bare noen få ting til. Når jeg kontakter Apple, hvordan gjør jeg dette? Brev? Mail? Ringe AppleSupport? Evt. ringe andre?

Har de brukt sine 2 sjanser på å rette feilen, eller starter hele greia om igjen når de lager en ny feil (første feilen var skjermkortet, andre var tastatur/skjerm/cover, tredje er ny feil på tastatur)?

Jeg er ikke helt sikker på hvordan det fungerer når feilen oppstår med flere ulike komponenter. Det må du kanskje finlese på for å finne ut av. Om du er interessert i å heve kjøpet ville jeg prøvd å kontakte forbrukerportalen for å høre hva de synes om saken. Om de mener kjøpet kan heves har du litt ekstra ammo du kan bruke.

 

Akkurat hvordan du bør kontakte apple er jeg ikke sikker på. Jeg ville prøvd med telefon først for å få de til å gå med på å heve kjøpet eller skaffe deg en helt ny maskin. Heldigvis har jeg aldri hatt behov for å gå så drastisk til verks...

Lenke til kommentar

Forbrukerportalen sa at siden jeg ikke har fått samme feil flere ganger kan Apple reparere i all evighet. Derimot kan jeg hevde at produktet ikke står i samsvar med annonseringen.

Alt av frakt skal Apple betale.

 

UPS er enig, Apple skal betale frakt.

 

Apple tar ikke telefonen...

 

EDIT: Forresten, jeg leste de papirene der Apple fraskriver seg div. ansvar for en tid siden, og det stod bl.a. at jeg ikke måtte bruke PBen til å operere medisinsk utstyr eller kjernekraftverk :)

Endret av voice-
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Etter flere raparasjoner (med mislykkede resultat, plutselig har jeg forresten engelsk tastatur) har Apple bestemt seg for å gi meg en omlevering av maskinen. Jeg er lei av hele greia, og trenger ny laptop fort, så jeg ba om pengene tilbake. Det skal jeg ringe AppleStore om i morgen, så ordner de det. Apple har allerede alt av papirer, så nå skal det gå fort...

 

Med denne erfaringen fra Apple bestemte jeg at de ikke var riktig leverandør av en laptop jeg trenger fort, så jeg har nå bestilt en Whitebox CL1557 med 256MB mer RAM, DVD-brenner, og ellers det samme som PBen. Dette får jeg for 3/4 av de pengene jeg skal ha tilbake.

 

Synd at slikt skjer. Jeg pleide å være så eplete som det gikk an, nå tviler jeg sterkt på om de er en seriøs aktør...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Enig at det er vedlig synd med slik kundbehandling. Det at andre forteller om både lignende ting og om super kundeservice kan tyde på kundebehandlingen er veldig avhengig hvem man snakker med.

 

Kanskje det kan hjelpe å finne ut hvem disse er og så sende en klage til noen litt høyere oppe i systemet på applestore? Om det kommer inn flere kalger på de samme folka vil de kanskje ta seg litt sammen?

 

Armas

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har en venn som jobbet for Apple supporten i Cork, Irland. De håndterer bla den Norske Apple supporten. Han slutta jobben der etter bare ett par måneder ettersom han ikke likte måten de drev på. Det eneste sjefene der brydde seg om var å pushe på folk den 3års Applecare avtalen og så ditche folk så fort de kunne. Han beskrev sjefene der som totalt uniteresert i å yte noe for kundene.. "Selg selg selg eller ha deg til helvete herifra."

Selv har jeg aldri hatt noe kontakt med dem så jeg kan bare formidle det han fortalte meg.

 

Selv jobber jeg support for en PC levrandør som selger en del i Norge og jeg sitter delvis med samme følelsen her. Support? Nah. Selg dem noe isteden. Her brukes da bonuser og provisjon for å oppnå dette. Selger du mer har du mer i lommeboka. Hjelper du kunder med problemene.. da sitter du der med minimumslønn. Råttent system spør du meg.

Endret av ba1der
Lenke til kommentar

Liten oppdatering. Ringte for å få overført pengene, da hat det plutselig at "Vi gir bare replacements. Vi har sjekket med Forbrukerloven og vi har lov til å gjøre det."

Jeg ble forbannet og skrev til Forbrukerrådet. De hanviste meg til Forbrukerkjøpsloven og sa Apple hadde utspilt sin sjanse til å fikse feilen, og at jeg kunne velge mellom prisavslag eller heving.

 

Min gode far tok saken og fikk kranglet seg omsider til at Norske lover gjelder i Norge...har enda ikke pengene, men nå er til og med Irland enige...

Lenke til kommentar

Apple skulle helt klart hagittdeg en ny pc for lenge siden, alle varer som det blir rapotert feilpå innen 30 dager etter kjøp skal hånderes som DOA saker (dead on arival) Altså du skulle fått helt ny pc uten spørsmål. dette er rutiner i alle seriøse selskaper og også lov pålagt, sådette gjelder også for aple. Når det gjelder kjøpsloven så er denne meget defus,men i ditt tilfelle så har du en meget god sak

når det blir raportert skade på samme vare den 3 gangen så skal di gi deg ny pc, ikke foreslå bytte en gang. Kontakt ditt lokale forbruker råd og få di til å sende et brev til forhandleren, da tror jeg ikke det er lenge før du har pæng eller ny maskin

:p

Lenke til kommentar
Min gode far tok saken og fikk kranglet seg omsider til at Norske lover gjelder i Norge...har enda ikke pengene, men nå er til og med Irland enige...

Hmm... Ikke bra. Man kan mistenke de for å tolke loven sine egne veier for å satse på at kunden gir opp og godtar Apple sitt forslag. Dette tror jeg forøvrig er ganske vanlig fremgangsprosedyre hos mange andre selskaper enn Apple også. Men jeg har inntrykk av at fex Dell håndterer slike saker på en mer profesjonell måte (dvs de følger forbrukerloven).

Lenke til kommentar

to ord: lykke til

 

Sist gang de skulle gi replacment måtte vi kjøre butikken ganske kraftig (Computercity) fordi Apple ikke leverte maskinen på ca 3-4 mnd.

 

Jeg personlig kjøper aldri en apple maskin igjen, bedre å ha problemer enn det helvete (unnskyld språket) som apple gir deg.

 

Acer byttet maskinen min etter en mnd de, de tilbød også en bedre maskin samt å hente og levere.

 

Dell gjorde det samme. apple derimot ødela maskinen ve då ta den inn og det samme gjorde de med kompisen min sin (dessverre liker han enda Appel:s)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...