Gå til innhold

Er det en Økonom eller noe lignene der ute?

Just_blank26

Anbefalte innlegg

Siden det ikke ble noe av en egen skoleseksjon på forumet er "søppel" det nærmeste jeg kommer dette spørsmålet

Jeg holder på med et prosjekt i Økonomi og IT som skal være ferdig til Tirsdag :( (hjelp!) Og det er et spørsmål jeg ikke finner helt svar på. Dette er en superb sjanse for alle til å repetere sin skolelærdom! :D

Spørsmålet er som følger:

"Norge konkurrerer med Sverige om å selge papir på verdensmarkedet. Hvilke følger får det for Norge hvis Sverige skriver ned verdien på (devaluerer) den svenske kronen med 10 %?"

Jeg tenker at siden Sverige setter ned kronen med 10 % blir det en inflasjon i landet, slik at alt vil koste mye. Derfor vil dopapirprisene fra Sverige til andre land settes opp, men her er jeg litt usikker. Det som skjer med Norge nå fortiden er vel at kronen er så sterk at alle eksportvarene blir alt for dyre til at andre land gidder og kjøpe av oss, eller er det omvendt? Hvis jeg visste svaret på det hadde det ihverfall hvert mye lettere å se hva som skjer med Sverige hvis de devaluerer kronen med 10%.

Hjelp folkens!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"Norge konkurrerer med Sverige om å selge papir på verdensmarkedet. Hvilke følger får det for Norge hvis Sverige skriver ned verdien på (devaluerer) den svenske kronen med 10 %?"

Derfor vil dopapirprisene fra Sverige til andre land settes opp

Motsatt: verdien av den svenske krona synker (devaluering). Derfor blir det billigere for andre land å handle med Sverige. Mens du f.eks. før måtte ut med 100 Euro for ett lass dopapir må du nå ut med 90 Euro.

Konklusjon: Må du drite; kjøp svensk dasspapir.

Edit: "Er det en Økonom eller noe lignene der ute".

Hva pokker er noe lignende ?

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...