Gå til innhold

Hvordan skifte prosessor og skjermkort?


FVH

Anbefalte innlegg

Hallo. Jeg er GRØNN når det gjelder dette, så jeg håper at noen har tid til å fortelle meg litt om følgende:

Jeg synes at spilling på pc er gøy, mildt sagt. Derfor har jeg kjøpt litt som kanskje monner når det gjelder ytelse. Jeg har kjøpt en AMD Athlon XP 3200+, og et Hercules Radeon 9800xt 256mb skjermkort. Jeg har 1024mb pc3200 RAM og hovedkortet er NF7-S v.2.0 fra ABIT. Det er stort sett det jeg vet.

Hvordan installerer jeg disse to komponentene?

 

Takknemlig for svar!

FVH.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du fysisk..det med å skru ting inn og ut...eller mener du drivere osv??

 

Ved CPU bytte er det ikke noe å gjøre rent software messig, det er bare å vippe ut den gamle, og stappe inn den nye. Men vær forsiktig med å ta av kjøleren, siden den som regel er festet i spenn og krever en del kraft å få løs. Spesielt på AMD er det mange som har klart å ødelegge kjernen når de har vært uforsiktige med å ta av kjøleren.

 

Hvis du har et skjermkort instalert nå, så gå inn i kontroll panelet og system. Der finner du frem skjermkorte ditt og fjerner det. Så slår du av PCen, skrur ut det gamle korte og setter inn det nye. Så skrur du på PCen og følger det som står på skjermen. Jeg anbefaler deg å laste ned de nyeste driverne enn å bruke de du fikk på CDen.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Hallo. Jeg er GRØNN når det gjelder dette, så jeg håper at noen har tid til å fortelle meg litt om følgende:

Jeg synes at spilling på pc er gøy, mildt sagt. Derfor har jeg kjøpt litt som kanskje monner når det gjelder ytelse. Jeg har kjøpt en AMD Athlon XP 3200+, og et Hercules Radeon 9800xt 256mb skjermkort. Jeg har 1024mb pc3200 RAM og hovedkortet er NF7-S v.2.0 fra ABIT. Det er stort sett det jeg vet.

Hvordan installerer jeg disse to komponentene?

 

Takknemlig for svar!

FVH.

Du må selvfølgelig følge bruksanvisningen. :green:

 

Ser hvordan viften i CPU en din er satt i, så kan du ta den forsiktig av.

Det neste er at du ser en spakel eller en liten pinn ved siden sokkelen (CPU), den dra du forsiktig opp frigjøre processoren fra sokkelen.. Fjern den gammle CPUen med en gummihanske, også er bare det bakvendte som skal til for å installere din nye CPU. Husk å smøre på Heatpasta

 

0.skru av strømmen, trekk stikk-kontakten ut :cry:

1. Fjernviften (til CPU) :scared:

2. Dra opp pinnen :scared:

3.løft CPU forsiktig opp og legg den i en antistatisk pose.. :green:

4.Sett på den nye CPUen, (NB PASS PÅ KANTEN..) den rette siden! :w00t:

5.Sett ned pinnen ;)

6.Smør Heatpasta på (bitte liten klatt) :wow:

7.Sett viften på :thumbs:

9.Sett på stikk kontakten. :thumbs:

10. Ber at du ikke du gjorde noe feil :thumbs:

11. Slå på maskinen, og håp at ingeting røyker opp :laugh:

 

Fjern skuren til skjermkortet i, løft skjemkortet ved hjelp av en lite plastikk dings bak AGP sokkelen. Så er det bare å dra kortet forsiktig opp.

NB! Sørg for at du også fjerne eventuelt strømkontakter på skjermkortet.

 

Sett det nye kortet ditt på det bakvendte måten, og husk å sette den 4pins strømkontakten til det nye XT kortet ditt.

 

 

 

Lykketil :thumbs:

VAIO

 

Kan inneholde litt engelsk... huff altfor lang tid i utlandet (studie) :cry:

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode innspill!

Jeg får prøve...

AKIRAx24: Jeg får nok til å stette det fysisk inn i maskinen, men det er dette med å gå inn å sette de rette verdiene for prosessoren når jeg har fått den på plass...

 

En ting til:

Hvordan vet jeg at dette får den strømmen det trenger når det er på plass?

Lenke til kommentar
Tusen takk for gode innspill!

Jeg får prøve...

AKIRAx24: Jeg får nok til å stette det fysisk inn i maskinen, men det er dette med å gå inn å sette de rette verdiene for prosessoren når jeg har fått den på plass...

 

En ting til:

Hvordan vet jeg at dette får den strømmen det trenger når det er på plass?

Spenningen ordner seg selv, så det er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Her er noen videoer som viser hvordan du setter inn prosessoren.

 

I en av filmene mener de at man ikke bør bruke kjølepasta over lengre tid, de mener man skal bruke "thermal pad" (hva nå det er) istedet. Hva er best???

 

Ble litt forvirret :cry:

Thermal pad er det osm vanligvis følger med en kjøler. Den er dårlig!

Kjølepasta er det beste, og er ikke farlig å bruke over tid. Man burde skifte pasta nå og da, det er det eneste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...