Gå til innhold

Gigabyte K8NNXP

Boralis

Anbefalte innlegg

Hei, jeg kjører med dette kortet som forøvrig er dønn stabilt.

Problemet er at det ikke tillater meg å kjøre med kunn sata disker , jeg måtte sette inn en ata disk og legge os på den da fungerte det og etter at alle driverne og oppdateringer var gjordt så har jeg mine sata disker fremme og kan lagre på disse, men jeg får fortsatt ikke muligheter for å legge os på disse . Jeg har også forsøkt med alle tenkelige kombinasjoner i bios uten at dette nytter.

Noen tips?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Er nok ingen expert, men det er greit nok at du kan gå på nett og legge disse driverne på disket men hva med dem som da bestiller en slik maskin med kun en sata og ikke kommer på nett før os er innstalert?? Det var det jeg tenkte på, dette gjelder forøvrig for flere av disse kortene som ikke har disse driverne levert med eller der de medleverte driverne ikke funker.

Lenke til kommentar

Da er det altså bare for meg å laste ned driverne nå, sånn at det er klart til maskinen min kommer. Deretter er det bare å følge standard prosedyre med f6 osv..? Jeg må nok ordne dette på forhånd, for som snekker'n nevner har ikke jeg maskin til å komme på nett når utstyret kommer..

Lenke til kommentar

Det skal ikke være verre enn å sette inn disketten med S-ATA drivere (enten var de med til kortet, ellers får du laste de ned og legge de på disk) når du booter fra XP cd'en.

Med en gang du kommer inn, så står det at du må presse F6 "to specify additional devices" eller nå sånt.... Gjør det, så kommer du etterhvert inn på en meny der du må trykke "S" for å velge en driver fra disketten... gjør dette og hardiskene skal bli detektert under install menyen :grin:

Lenke til kommentar

Nå har jo det Hk'et også en sil3512 controller. Uten å være altfor sikker kan det hende at den driveren som heter Sil3512 SATALink 2-Port PCI Host Controller kan hjelpe.

En del hovedkort trenger RAID drivere selv om du ikke skal kjøre dette.

Det ligger en Silicon Image SiI 3112 SATARaid Controller Windows 64-bit på denne siden med 64 bits drivere. Vet ikke om dette er den samme som ligger hos Gigabyte ?

Lenke til kommentar

Jepp, det ligger noen drivere på cden men de funket ikke og om du ikke har en annen masikn så hjelper det heller ikke, dette er ikke et problem som gjelder for dette kortet spesielt, det gjelder for bla asus K8V der måtte jeg bruke satadrivern som var til et abit kort og den funka.

Lenke til kommentar
(...) asus K8V der måtte jeg bruke satadrivern som var til et abit kort og den funka.

vel, Abit kortet har sikkert samme Silicon Image Chip som det nevnte K8V, så da er det ikke snakk om å bruke driverne til et annet kort... Silicon Image har felles drivere for hele 3x12 Serien... det være seg 3512 og 3112 osv... ;)

Lenke til kommentar

Vet det, men poenget her er at dette problemet kan oppstå på mange kort og når ingen av disse sender med en diskett med drivere som funker bør folk som kun skal ha sata disk sørge for å skaffe seg disse driverne før de begynner innstallasjonen.

Lenke til kommentar

Hadde samme problemet sjøl med at Gigabyte ikke sendte med diskett med drivere. Lastet ned den siste S-ATA driveren her: http://downloads.viaarena.com/drivers/RAID...alATA_V220E.zip. Lagde min egen diskett. Gikk som en drøm etterpå! Ingen problemer med å inst. OS på S-ATA disken. Smålig av Gigabyte å ikke sende med diskett. Ellers så er jeg utrolig godt fornøyd med GA-K8VNXP! Test her: http://www.hardcoreware.net/reviews/review-197-9.htm

Lenke til kommentar

Det er kjipt av Gigabyte, det vet jeg, men hvis du skal ha OS på S-ATA, husk og legg alle filene på disketten løst, flytt de i mappene ut i det åpne, driverene vil ikke fungere uten, det eneste Gigabyte sender er en cd med drivere, de fleste av dem fucker opp hele XP, ikke innstall lyd driverene, de ødelgger alt hos meg, har eget lydkort som er bedre og det er bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...