lovemachine Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 Har tenkt å fornye mitt Kodak DC4800. Er det noen kamera av typen lommekamera som tar skikkelig bra bilder? Tenker spesielt på mørke/innendørs omgivelser( siden nesten alle tar bra bilder ute i sol). Videodelen på ett kamera har ingenting å si, for det har jeg videokamera(som jeg også skal kjøpe til sommeren) til. All hjelp mottas med takk Lenke til kommentar
Ravis Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Er det noen kamera av typen lommekamera som tar skikkelig bra bilder? Tenker spesielt på mørke/innendørs omgivelser Hmmm...siden jeg klarer å få mitt G3 ned i shorts lommen og jakkelommen tar jeg sjansen på anbefale G3/G5. Disse har et lyssterk objektiv(f2.0). Tror også det finnes et Olympus i samme størrelse som har f1.8 objektiv. Nå det er sagt så vil jeg samtidig melde at jeg aldri tar innebilder uten min eksterne blits(EX420). Den utgjøre et hav av forskjell. At disse kameraene(og sikkert alle andre kompakte) har treg autofokus og lukkerforsinkelse irriterer(Lengter/sparer til dslr...) Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Jeg kan anbefale Canon A80. Synes det tar gode bilder under de fleste forhold. Men focusen er ikke så veldig bra under dårlige lysforhold, og hjelpelampa hjelper faktisk ingenting. Men man har jo manuell fokusering. Men det kan være en idé å ha mulighet for ekstern blits hvis du skal ta mye bilder inne. Men den går vel ikke ned i lomma da, kanskje... Lenke til kommentar
lovemachine Skrevet 16. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2004 Lurer på hvor stor forskjell det er på ett "lommekamera" kontra ett med design hvor linsa stikker ut. Er det noen merkbar forskjell for ett vanlig øye? Er på utkikk etter ett kamera hvor en ikke er avhengig av ekstern blits. Helst ett lommekamera, men hvis ett med linse som står ut er en god del bedre, går jeg jo heller for det. Prisklasse ca. mellom 3000 og 7500. Krav til minst mulig støy i bildet og fine klare farger. Spesielt innendørs, siden det er der de fleste bildene blir tatt. Takker for svar så langt og håper på flere. Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Lurer på hvor stor forskjell det er på ett "lommekamera" kontra ett med design hvor linsa stikker ut. Er det noen merkbar forskjell for ett vanlig øye? Generelt er det vel slik at jo større linse, jo mindre problemer (artifacts). Kameraer med små linse (og da ofte de som kan trekkes inn i huset, slik som A80) har oftere dårligere skarphet, spesielt mot kantene, blidene blir mørkere mot kantene, kromatisk abresjon (altså at lyse farger "blør" over mørke, ofte som lilla), tønnefortegning (rette linjer blir bøyd på vidvinkel). For å snakke ut ifra egen erfaring, er vel det eneste framtredende problemet på A80'en kromatisk abresjon. Det var mer enn jeg hadde forventet, men jeg merker ikke noe til de andre problemene. Ang. støy så er generelt Canon og Nikon gode på det. Bare hold deg langt unna Sony, hvis lite støy er viktig. Ellers ut ifra det jeg har sett av og lest om Olympus C-5060 skal det være et veldig bra kamera. Det er det jeg ville valgt hvis jeg skulle ha kjøpt noe nytt i dag. Skarpe bilder, lite støy, god eksponering og zoomen starter på 28mm. Men det er jo litt stort da, så jeg vet ikke om det passer i lomma di... Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Olympus Camedia C-5060 er jo et godt alternativ når du er i såpass høy en prisklasse. Sony DSC-V1 er jo også et veldig lite og proft kamera. Eller du kan rett og slett "seife" og kjøpe deg et Canon IXUS 400 eller Olympus MJU 400. En venninne av meg synes subjektivt at Ixusen har litt for dårlige batteri, mens en annen venninne av meg synes subjektivt at Mjuen har veldig gode batteri... Så om du lar deg påvirke av det er jo opp til deg.... Jeg selv ville valgt Olympus Mju 300/400 eller C-5060/5050 alt ettersom hvor stort kamera jeg kunne hatt. lykke til. Lenke til kommentar
lovemachine Skrevet 16. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2004 C-5060 så jo unektelig spennende ut. Venter i spenning på testen som snart kommer ut her. Blir spennende med nye Mju-410 også som skal ha ny bildeprosessor. Tror jeg går for ett av de to hvis det ikke kommer opp noen andre gode alternativ. For all del, hvis dere har noen gode argumenter for hvorfor jeg skal/bør velge ett annet enn disse to, så kom med det. Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Kom akkurat på at jeg glemte å nevne at 5060 og 5050 har 27mm vidvinkel... En sjeldenhet på kompaktkamera i dag (ALT for sjeldent faktisk) Dette er veldig bra med tanke på innendørsfoto. Her er et personlig galleri med bilder tatt av Olympus C5060 http://www.ursaweb.net/ukaserie/20040125/ Jeg tror jeg stilte ned kameraet til å ta bilder i 1600x1200 bare for at jeg skulle slippe å redigere dem (det ble så mange) så det er ikke mange lekre bilder her... Bare gjennomsnittlige, og jeg tror det kan hjelpe deg en del.... Tror ikke det skulle være noen støtende bilder der Lenke til kommentar
lovemachine Skrevet 17. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2004 (endret) Kjekt å se litt bilder tatt innendørs under slike forhold jeg lurte på. Lurte på ett par ting. Er det høy kompresjon på bildene her? Ser ut som kameraet sliter en del på ting som de hvite/orange vegg/takflatene og div. andre plasser som det blir litt kornete/"digitalt forstyrret". Er dette kvaliteten man må regne med på innebilder, eller er det pga. kompresjon på bildene? (f.eks. P1250619.JPG , P1250633.JPG, P1250616.JPG ). Vil jeg få bedre bilder med f.eks.Minolta Dimage Z2, Fujifilm Finepix S7000 eventuelt Konica Minolta DiMAGE A1? Minolta Z2 og Canon PowerShot S1 IS ser jo veldig spennende ut. Det gjør også DiMAGE A2, men det blir gjerne litt dyrt. Endret 17. februar 2004 av lovemachine Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Kom akkurat på at jeg glemte å nevne at 5060 og 5050 har 27mm vidvinkel... C-5050 har ikke 27mm, bare 35mm, hvilket i seg selv er ganske bra, tatt i betraktning at de fleste kameraer begynner på 38mm. Lenke til kommentar
lovemachine Skrevet 17. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2004 Nå er vi inne på ett punkt som jeg er litt usikker på. Stemmer det at vidvinkel betyr hvor mye som kommer med i bredden når en tar ett bilde. I så tilfelle setter det en del begrensinger på hvilket kamera jeg vil ha. Tror ikke det bør være noe dårligere enn det jeg har nå, og det har 28-84. Det begrenser vel utvalget litt. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Nå er vi inne på ett punkt som jeg er litt usikker på. Stemmer det at vidvinkel betyr hvor mye som kommer med i bredden når en tar ett bilde. I så tilfelle setter det en del begrensinger på hvilket kamera jeg vil ha. Tror ikke det bør være noe dårligere enn det jeg har nå, og det har 28-84. Det begrenser vel utvalget litt. Omtrent noe sånt ja. Vidvinkel er det du trenger hvis du vil ha mest mulig med på bilde. Det gjelder f.eks. hvis du skal ta bilder av arkitektur, store bygninger, interiørbilder eller f.eks. bilder ombord på en båt (for da er det gjerne vanskelig å bevege seg så langt unna motivet). 27mm er bra vidvinkel, mens mange digitalkamera begynner på 38 mm. Mitt eget har 38-380 mm og jeg vurderer derfor å kjøpe vidvinkellinse 0.7x til å sette utenpå. Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 til lovemachine: Jeg glemte å nevne at de fleste av bildene fra det galleriet der er tatt uten blits og med lang lukkerhastighet. De bildene du nevnte var i hvert fall det. Der så jeg tydelig en god del støy ja, men det er pga lang lukkertid, noe som ofte gjør CCD-brikken "varm" eller noe, som gir bildene mer støy. (Dette og selvfølgelig at jeg bruker ISO-verdi på 200/400 har jo også veldig mye å si for støyen). Du ser ganske fort hvilke bilder som er brukt blits på. I og med at den serien er fra en ganske stor sal så ser du at blitsen umulig kan nå helt ut i kantene av rommet på de store bildene. Rommet er også lyssatt av videolamper, noe som gjør det i det hele tatt mulig å ta bilder uten blits. Det er litt synd, men jeg har ikke fått tatt noe særlig med bilder utendørs i sollys eller sånn ellers med blits (altså bilder i godt lys) så det er akkurat nå de bildene jeg har å vise med det kameraet.... Det kan være lurt å laste ned bildet og se på EXIF-informasjonen om du lurer på hvilke innstillinger jeg har brukt. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå