Gå til innhold

slackware shutdown

Scrim

Anbefalte innlegg

Jeg har slackware på en bærbar, når jeg skriver shutdown -h now, så får jeg opp en masse skrift om den unmounter div ting osv og til slutt så kommer det Power Down, og der stopper det. Er det farlig å skru den av når det står Power Down? eller går det greit? Det jeg mener med farlig er at om noe kan gå galt med filsystemet, eller skal jeg skrive shutdown -r now og skru av maskinen i det den starter opp igjen? :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg får opp powerdown, så slår jeg av min maskin.. Da er hardiskene stoppet. Så da tror jeg alt er klart for å bli slått av.. Men du.. Kompiler inn støtte for strømstyring i kjerna di. Da slår den av hele maskinen av seg selv..

En ting til.. Prøv å skrive halt i stedenfor shutdown -h now ... mye kortere vetu :)

Lenke til kommentar

Tips: En "modprobe apm" (som root) før du skrur av maskinen gjør at den skrur seg av selv. Den sier "Power Down" fordi den skrur av maskinen / kobler av strømmen (eller hva man skal kalle det). Men siden apm modulen ikke er lasta veit den ikke hvordan den skal gjøre det, så da... gjør den ingenting.

Som sagt, helt trygt å skru den av når det står Power Down.

(Og for å slippe å skrive modprobe apm hver gang kan du legge til dette i /etc/modules.conf eller noe sånt, husker ikke eksakte navnet på fila.)

Lenke til kommentar
Tips: En "modprobe apm" (som root) før du skrur av maskinen gjør at den skrur seg av selv.

Dette kommer jo selvfølgelig helt ann på om h*n har apm kompilert opp som en modul da.

Klart det, men Slackware har alltid vært sær på det der (er sikkert det på 9.1 også), og ettersom han har spurt så mange spørsmål om Slackware i det siste er det lite trolig han har lagd sin egen kjerne :)

Endret av Cronius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...