Gå til innhold

Dårlige spill


Anbefalte innlegg

cetram, Klart det hjelper å lese ameldelser. Jeg trodde Fallout 2 var elendig når jeg spilte det. Jeg fikk først interresse av det etter å ha lest anmeldelse.

En anmeldelse kan gjøre meg nok interresert til å prøve spillet hos en venn (eller piratkopi), men aldri nok til at jeg kjøper spillet.

Rise of Nations holdt jeg nylig på å kjøpe, men spillet virker ikke på pcen min og jeg er glad jeg ikke kjøpte det.

Dark Chronicle (PS2), var ustabilt, jeg angrer fælt på at jeg kjøpte dette.

Lord of Destruction og Diablo 2 kjøpte jeg og, jeg syntes dette er kjedelige spill, eneren var så mye bedre..

The list goes on, spillsamlingen min er ganske stor med både nye og gamle titler. Jeg har blant annet Transport Tycoon Deluxe orginalt :)

Nå kjøper jeg aldri ett spill uten å ha prøvd orginalen, jeg vil ha ett spill jeg liker.. Det spillindustrien egentlig klager på er at de dårlige spillene ikke selger eller selger mindre, de spillene folk ikke ville spilt selv om de hadde kjøpt dem..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er sant at det kommer ut en del titler som ikke er så bra for tiden, men en del av problemet er at måten vi spiller på har forandret seg fra 90 tallet.

Da var det ikke vanlig å for eksempel laste ned 10 spill i måneden for så gå raskt igjennom. Tilgjengeligheten var mindre som førte til at man brukte mer tid på spillene.

Vet med meg selv at hadde jeg fått mange av de titlene som nå er yndlingsspillene mine idag hadde jeg bare testet dem i 5 min for så å kassere dem fordi de ikke tente meg fra første tastetrykk. Ble litt kronglete det her, men det jeg ville frem til var at litt av grunnen til at det virker som det bare er drittspill for tiden kommer av vår minkende vilje til å sette oss inn i dem. judging the book by the cover

Tror ikke jeg kan bli mere enig. Har prøvd mange spill som jeg har kassert etter to timer spilling. Plukket dem frem senere for så å runne dem flere ganger. :)

Lenke til kommentar

En god storymode er også med på å fremme spillet positivt. Mange spill man går lei av kan også bli overraskende kule dersom man prøver dem seinere. Ta f.eks CS det har jeg uninstallert ca 30 ganger, og det har ført til at jeg husker HL-Keyen min utenatt. Hehe det kaller jeg spill det :)

 

Pycnopodia: HL2 vil vel falle i smak ;)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hva jeg ville legge til grunn for synet mitt, men spill var bedre før, etter min mening.

 

Jeg tror at spill som kom før var bedre i forhold til samtiden sin enn hva de er nå. Når det kommer ut noe nå så har vi somregel sett det før og spilt samme mølet 50 ganger allerede.

 

Det å produsere spill er nærmest blitt samlebåndsaktig. Å produsere et spill nå tar lenger tid enn det gjorde før, opptil flere år. Dette utgjør en større risiko, ergo man lager noe man vet funker og selger.

 

På den annen side - er det noen som har tenkt at vi kanskje bare er blitt gamle? Jeg sitter her med mine 25 år nå og lurer på om ikke min gamertid er omme. Jeg har bare blitt mer og mer kresen de siste årene. Spiller mindre og mindre, men fremdeles på desperat jakt etter den gode gamle følelsen av hygge jeg fikk når jeg spilte spill før i tiden. Siste store opplevelsen jeg fikk innen gaming, var når jeg spilte EQ for første gang, og det var en stor oppkvikker. Da spilte jeg hver dag i et par år, men ga meg til slutt etter x antall samlebånds-expansionpacks.

Jeg tror faktisk ikke jeg kommer til å få noen stor opplevelse, hva spill angår, igjen. Joda, det kommer fremdeles noen titler jeg kommer til å spille, men jeg tror det er mer sånn krampetrekninger. Min gamertid synger på siste verset.

 

Var spill bedre før i tiden? Ihvertfall mer orginale med vekt på gameplay, i motsetning til i dag hvor det er grafikk all the way.

Lenke til kommentar

Tror ikke vi forventet mindre av spill før i tiden, hvertfall ikke fra maskin til maskin.

Oppfølgere til gode spill hadde man jo så store forhåpninger til som spill vi venter på i dag. Men det var vel lettere å lage orginale spill før.

Nå er det en del her som er lei av folk som mener spill var bedre før, nå kan det hende vi bare ser det positive. Men det kommer jo fortsatt eldre spill ut den dag i dag til både til pc og konsoll, og det selger. Jeg tviler på at det selger kun basert på nostalgi fans.

Lenke til kommentar

De få gangene det kommer ut et spill jeg ender opp med å elske å spille, kommer det som regel fra et lite, til da stort sett helt ukjent selskap med programmerere og designere som gjør dette fordi de ELSKER det, ikke for pengene alene.

 

Operation Flashpoint 1985 burde være et godt eksempel. Hvem hadde egentlig hørt om BIS før det?

 

Stalker oblivion lost blir også såvidt jeg vet utviklet av et til nå lite kjent selskap, og hva med Far cry, Serious Sam o.s.v.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig i at ihvertfall det føles som om spillene var bedre før, men når man virkelig tenker etter så er det neppe tilfellet. Det er vel kanskje heller at man blir eldre og at det skal mer til for å tilfredstille en økende kritisk sans til spill. Jeg kjøper mye spill, men det er svært få jeg blir spillende. Det er kanskje 2-3 spill jeg med hånden på hjertet kan si har vært veldig bra. Men igjen, spiller selvfølgelig smak inn. Samtidig er det noen titler som kunne vært veldig bra, men som raser sammen av dårlige tekniske løsninger, som f.eks. BF1942. Det har grunnlaget for å være et kjempe spill, men raser sammen av utrolig dårlig nettkode, og mangel på et par enkle grep for å stimulere til team play. (At det ikke snart kommer en konkurrent å feier spillet av banen er for meg en gåte).

 

Jeg synes Total War serien, Star Wars: Jedi Outcast, LockOn, og CoD er spill i sin klasse som er godkjent. Kanskje også RoN. Men det er selvfølgelig bare min smak. SWJO er kanskje det spillet jeg har spilt det siste året som virkelig har klart å forene playability med fet grafikk og stemning. LockOn er fett fordi det er så "realistisk" kombinert med utrolig fin grafikk, og ikke minst et økende online community.

 

Ellers virker det som spillbransjen safer med allerede eksisterende utprøvde konsepter. Kjedelig, men forståelig. Idag koster det svært mye å utvikle spill.

Lenke til kommentar

Det finns lite olika aspekter att väga in i debatten;

 

Påstående:

Det släpps bara 1-3 bra spel per år.

Kommentar:

Vad är ett bra spel? Vad gör det bra?

Svaret varierar beroende på vem man frågar.

Ber man några miljoner spelare lista årets två bästa spel bör man få fram en lista på ganska många spel...

Alltså görs flera bra spel, det är bara så att just du (jag) inte tycker om dem.

 

Självklart görs även alltför många spel som ingen gillar.

 

Påstående:

Spelen var bättre förr.

Kommentar:

Spelen var nya förr.

Nu är så mycket redan gjort att många nya spel bara är varianter av gammal skåpmat i ny, snyggare förpackning.

Jag provade nyss demoversionen av C&C Generals, och fann att den inte skilde sej det minsta från det ursprungliga C&C, spelmässigt.

Jag tyckte C&C var bra för tio år sedan, men den nya versionen tilltalar mej inte alls.

 

När det kommer någonting helt nytt och revolutionerande, som Combat Mission, så blir det genast en hit.

 

/Olle

Endret av Olle P
Lenke til kommentar

Vil nå bare si min mening om dette

Det er jo en evig diskusjon om spill var bedre før en nå eller visa versa. Saken er vel at vi er blitt litt mere bortskjemt med årene, Husker før når jeg spilte Monkey island 1. Det var et vanskelig spill og det tok en del tid. Det var rett å slett helt sinnsykt kult. Det er også DC nå, Bruker masse tid på det. jeg kunne vel tenkt meg å spille Monkey I 1 en gang til nå men jeg tviler på at jeg ville a syntes det var like kult nå som første gangen. Hva vi forventer av spill nå er mye mer inviklet, også hva type spill vi liker. Om spillene er dårligere nå en før er vel egentlig bare et spørsmål om hvilke standarer man ser etter. OM man vil ha en like rask utvikling i spill nå som man hadde for 10 år siden så tror jeg mange blir skuffet!

Lenke til kommentar
Det finns lite olika aspekter att väga in i debatten;

 

Påstående:

Det släpps bara 1-3 bra spel per år.

Kommentar:

Vad är ett bra spel? Vad gör det bra?

Svaret varierar beroende på vem man frågar.

Ber man några miljoner spelare lista årets två bästa spel bör man få fram en lista på ganska många spel...

Alltså görs flera bra spel, det är bara så att just du (jag) inte tycker om dem.

 

Självklart görs även alltför många spel som ingen gillar.

 

Påstående:

Spelen var bättre förr.

Kommentar:

Spelen var nya förr.

Nu är så mycket redan gjort att många nya spel bara är varianter av gammal skåpmat i ny, snyggare förpackning.

Jag provade nyss demoversionen av C&C Generals, och fann att den inte skilde sej det minsta från det ursprungliga C&C, spelmässigt.

Jag tyckte C&C var bra för tio år sedan, men den nya versionen tilltalar mej inte alls.

 

När det kommer någonting helt nytt och revolutionerande, som Combat Mission, så blir det genast en hit.

 

/Olle

Bra sagt :yes:

Lenke til kommentar
På den annen side - er det noen som har tenkt at vi kanskje bare er blitt gamle? Jeg sitter her med mine 25 år nå og lurer på om ikke min gamertid er omme. Jeg har bare blitt mer og mer kresen de siste årene. Spiller mindre og mindre, men fremdeles på desperat jakt etter den gode gamle følelsen av hygge jeg fikk når jeg spilte spill før i tiden.

Pussig fenomen det der egentlig, jeg selv runner 20 nå dette året. Og jeg kan konstantere at bare flere og flere av de som var med og spille spill før nå slutter og spille, vi var lokalt 30-40 stykker på lan "før i tiden"(5-6 år siden) nå er vi redusert til 6-7 personer. Egentlig litt trist utvikling, greit nok at noe flytter utenbys på grunn av skole eller jobb, men det er mange på stedet som rett og slett slutter å spille.

 

Det at man blir mere kresen på spill er en kjent begrunnelse, folk som før satt og spille allt som kjørte på maskinene deres blir redusert til og sitte og spille bare ett spill("alle nye spill eier jo ikke gameplay, tenker jo bare på grafikk") før de tilslutt blir lei og gir opp allt :(

Det er jo ikke lett og synes det er morro og spille spill som hakker heller, for mange personer blir det rett og slett for dyrt og ha maskinvare som klarer å kjøre de nyeste spilla greit.

 

Jeg opplever at de siste folka som er med nå også begynner og miste grepet om spilling, jeg prøver og finne spill som de kan finne intressange og hjelper dem med og oppgradere maskinvaren så de klarer og kjøre de nye spilla.

 

Jeg spiller fortsatt det meste av spill som vil kjøre på maskinen min og oppdaterer stadig med ny hardware, men jeg ser ikke bort fra at jeg har en litt vel "barnslig" hobby/oppførsel for en på min alder. Men flere av de jeg jobber med som er godt voksene ser jeg og at spiller spill, så det varmer hjertet til en gamer(selv om jeg egentlig ikke liker og betegne megselv som en gamer).

 

Kan jo gi et litt trist eksempel som er den ene kammeraten min, før var han med og spillte alle spill. Han hevdet seg i de fleste spill og jeg tror han hadde det morro når han spillte. Nå om dagene sitter han bare og spiller CM4 aleine, dag ut og dag inn...når jeg kommer med noen nye spill til han så sier han bare 'KJEDERLIG!' før han har installert det engang. Så snakker han om at alle nye spill er kjederlige, og at 3d ødelegger spilla. Jeg har også prøvd med gamle spill(Quake1, BG, SC), men selv om vi da enkelte ganger får han med så virker det ikke som om han har det så morro akkurat heller(ender ofte med at han ikke gidder mere midt i gamet). Det har skjedd at vi har fått han med på nye spill og, men det blir vandligvis en trist syn. Når man mister interessen for spill mister man og noe av det som kreves for å hevde seg i spill, og da blir det enda kjederligere hvis man taper hele tiden. Nå har jeg heldigvis klart og overtalt han til å invistere litt penger i et FX5900-kort(fikke det veldig billig) som vi skal få flasha til 5950U så da vil han ikke vere så utdatert på hardware lengre, da håper jeg at han kansje kan finne fram Trackmania igjenn. Et spill han synes var morro når han spillte på min maskin, men som blei kjederlig etter at han hadde installert det på sin egen maskin(stor mistanke om at det er på grunn av at han får ca 15fps med alle instillinger på minimum). Håper at jeg igjenn vil få denne personen på "riktig spor", for vi er bare akkurat så det holder med folk som spiller her jeg bor nå.

 

Så har du da den andre enden av skalaen, de som dedikerer deg så til et eneste (vandligvis online) spill at de nekter og spille andre spill. Vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt; "kan ikke spille det, fordi det ødeleggger aim'en i cs".

Fordelen med disse personene er at de vandligvis spiller ett spill av hvert slag(1fps,1rts,1rpg) og det gjør at man hvertfall har noen og spille med.

 

Tror mange her må innse det, det kommer en tid hvor man slutter å spill og blir voksen.(det er hva som skjer med majoriteten vertfall)

 

blei fryktlig mye skrift detta :ermm:

Lenke til kommentar

For en depressiv tråd.

 

For det første: spill var ikke ikke bedre før. Men du var mer mottagelig for spillene, fordi du hadde ikke allerede fått dine minner og preferanser for hva et godt spill skal være.

 

Jeg har antagelig spilt spill lenger enn de fleste her, den første spillmaskinen jeg hadde i stua var naboens G7000 i 1979. Jeg har spilt spill på Commodore 64, NES, SNES, Amiga, Saturn, Dreamcast, Megadrive, Nintendo 64, Playstation, Playstation 2, Game Boy Advance, Xbox og PC. Hvor mye jeg har spilt opp gjennom årene har variert. Tankegangen om at man blir for gammel har jeg også vært igjennom. Det var en periode på 90-tallet der jeg ikke lenger hadde det moro med spill. Jeg fant ikke den samme moroa som jeg fant før.

 

Men med hjelp av litt selvinnsikt, kom jeg fram til kjernen i problemet. Problemet var at jeg var begynt å forvente helt spesifikke opplevelser fra spill, basert på mine gode minner fra spill jeg hadde spilt. Jeg var mye mindre åpen for nye opplevelser, og jaktet med lommelykt etter å gjenleve minner fra en svunnen tid.

 

For å nyte spill igjen, så måtte jeg pakke disse gamle minnene ned, og begynne å lete etter nye spillopplevelser. Og de er der. Jeg kan ramse opp 20 fantastiske spill fra i fjor, som alle byr på en kjempeopplevelse, for de som er villig til å gi slipp på de gullkantete minnene fra forrige årtusen, og heller åpne sinnet sitt for nye inntrykk.

Lenke til kommentar

Eg er enig i at det finnes utrulig mange dårlige spel, så det gjelder å finne dei som du liker bra og halde deg til dei heilt til du er lei. SP only spel har tendenser til å vare eit par veker, gjerne dager om du er uheldig.

 

Eg kan ha det meir morro med Tyrian (gammelt acrade spel) enn utallige nye spel.

Endret av zeph
Lenke til kommentar
For en depressiv tråd.

 

For det første: spill var ikke ikke bedre før. Men du var mer mottagelig for spillene, fordi du hadde ikke allerede fått dine minner og preferanser for hva et godt spill skal være.

Velvel.. jeg tør påstå at det ikke finnes noe fasitsvar på hvorfor en del syns spill var bedre før. Følger man din logikk her, blir også de første filmene du ser, noen du kommer til å huske som knakende bra. Godt mulig at det er slik at man forherliger minnene fra en problemfri barn- og ungdom, men jeg tror det bør være opp til hver enkelt å avgjøre. Personlig koser jeg meg glugg i hel over spill som Civilization 1, Ufo, Tyrian og Raptor, Mechwarrior 2, Betrayal at Krondor, Gabriel Knight, System Shock og en hel del andre, den dag i dag.

 

Jeg kan ramse opp 20 fantastiske spill fra i fjor, som alle byr på en kjempeopplevelse, for de som er villig til å gi slipp på de gullkantete minnene fra forrige årtusen, og heller åpne sinnet sitt for nye inntrykk.

 

Rams i vei. Det er garantert en del jeg også har likt i '03. GTA: VC, Rise of nations, SW: KotOR, og, tja.. hva mer?

Lenke til kommentar
Velvel.. jeg tør påstå at det ikke finnes noe fasitsvar på hvorfor en del syns spill var bedre før. Følger man din logikk her, blir også de første filmene du ser, noen du kommer til å huske som knakende bra.

Jeg synes jeg like ofte hører filmene var bedre før, som jeg hører at spill var bedre før men men...

 

Godt mulig at det er slik at man forherliger minnene fra en problemfri barn- og ungdom, men jeg tror det bør være opp til hver enkelt å avgjøre. Personlig koser jeg meg glugg i hel over spill som Civilization 1, Ufo, Tyrian og Raptor, Mechwarrior 2, Betrayal at Krondor, Gabriel Knight, System Shock og en hel del andre, den dag i dag.

Ikke noe galt med og like eldre spill, vi snakker her om å ikke vere villig til å se kvaliteten i nye spill, som nødvendigvis er annerledes enn i eldre spill.

 

 

Jeg kan ramse opp 20 fantastiske spill fra i fjor, som alle byr på en kjempeopplevelse, for de som er villig til å gi slipp på de gullkantete minnene fra forrige årtusen, og heller åpne sinnet sitt for nye inntrykk.

 

Rams i vei. Det er garantert en del jeg også har likt i '03. GTA: VC, Rise of nations, SW: KotOR, og, tja.. hva mer?

Spørsmålet var vel kansje ikke til meg, men her er noen flere spill fra '03 som jeg liker: Gothic II, C&C Generals, Halo,NFS Underground, R6: Raven Shield, Slinter Cell, Warcraft 3 TFT, BF1942(denne kom kansje i '02? men ny xp kom vertfall), Will Rock, Armed and Dangerous, Max Payne 2, NWN XP2, Prince of Persia - The Sands Of time, Ms Flightsim 2004, Spellforce, Worms 3D, Lionheart, det var vel stort sett dem jeg kom på nå, vel og merke er det nok ikke alle som vil like de spilla jeg har lista her, men jeg har heller ikke lista spill som jeg ikke liker(som bl.a. CM4 som lenge var et av de mest solgte spilla i norge).

Jeg synes det ikke er vansklig og finni 20 bra spill fra '03, men det kan da vere bare meg..

 

EDIT: dette var bare pc-spill jeg ramsa opp, finnes mange bra konsol spill også.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...