Gå til innhold

Dårlige spill


Anbefalte innlegg

Jess, jeg vil si spillene idag er elendige.

Når jeg går i en butikk som selger spill ser jeg massevis av hyller med spill og har jeg med en kompis så går vi og (fritidsproblem ja, men når vi venter på buss er de greit) ler av alt mølet vi ser. Jeg tenker over 99% av spillene til samtlige konsoller og pc er enten dårlig laget og derfor dårlige, eller jeg liker ikke den type spill.

På ett godt år kommer det kanskje 1-2 spill som jeg liker, disse kjøper jeg.

Dette er for min del greit, at det er få spill jeg liker blir balansert med at jeg spiller disse ekstra mye. Men det jeg ikke liker, er at det forventes at jeg som forbruker, skal gå inn i en butikk, og kjøpe ett spill som ser kult ut på coveret (halve budsjettet til å lage spillet blir brukt på fancy cover) og håpe dette er noe jeg vil like. 599kroner koster de nyeste spillene, jeg syntes ikke dette er urimelig for ett gøyt spill, jeg betaler lett 599kr for ett spill jeg har glede av lenge.

Men så kommer problemstillingen, jeg vil ha ett spill jeg liker, hvordan skal jeg finne ett spill jeg liker? Anmeldelser er jeg støtt uenig i, og demoer trenger ikke ligne orginalversjonen av spillet idet hele tatt. Jeg har eksempler på spill som både er gøyere og dårligere enn demoen til spillet skulle tilsi..

Jeg kjøper aldri ett spill etter kun å lese anmeldelser og demoer, noen ganger har det vært nære på men etter å ha testet fullversjon ombestemmer jeg meg ofte raskt..

Når ingen av kompisene mine har ett spill jeg har tenkt å kjøpe så tester jeg en piratkopi av spillet. Dette fører til at jeg tester flere spill, jeg kjøper kun spill jeg liker, og jeg kjøper spill oftere enn jeg ville gjort uten piratkopieringen.

Jeg skulle gjerne tatt bilde av spillsamlinga mi en dag, den er stor.. Mange gode spill hadde jeg ikke engang hørt om hadde det ikke vært for piratkopier.. Som Fallout 1, 2 og Battlefield jeg nå har orginal av (jeg lastet ned Fallout2 på nytt fordi UK versjon jeg har orginal av er dårlig).

Jeg håper ikke denne tråden kommer på kant med retningslinjer, den gjelder ikke piratkopiering direkte men heller årsaker til dette.

 

Kortere sagt, spillene idag er elendig, og eneste måten jeg vet om du kan kjøpe ett spill du syntes er gøy å spille er å prøve så mange spill du kan og kjøpe det du liker best.

Jeg kjøper oftere spill etter at jeg begynte med piratkopiering, jeg kjøper bare ikke spill før jeg er 100% sikker på at jeg får det jeg forventer fra ett spill. Sist gang jeg dret meg ut på å kjøpe før jeg prøvde var når jeg kjøpte Dark Chronicle til PS2, spillet er bra nok men det er ikke stabilt. 599kr ut av vinduet hvis jeg ikke får det byttet :/

Det var godt å få dette ut :yes:

For å sette det i ett annet perspektiv, hvis jeg spiller en piratkopi i over en time kjøper jeg det. Jeg syntes ikke jeg snylter på noen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er enig i at spillene i dag er elendige og i mitt syn er pc spill det mest utsatte.

Skal innrømme at jeg har nedlastet en del spill gjennom tiden ja, men jeg kjøper spillene som jeg liker. Høres jo ut som årets dårligste unnskyldning såklart, men slik har det blitt etter en del irriterende kjøp. Så årene har gjort meg litt "sur gammel gubbe" når d gjelder kjøp av spill. Dette har også gjort at jeg legger mere vekt på de som lager spillene. Capcom, konami og Blizzard sine produkter er de jeg har kjøpt mest av. Spill med et fint lite EA games merke har jeg vel kjøpt minst av, selv om de har noen gode spill.

Dette har også ført til at jeg kjøpte gamecube, jeg synes de aller fleste spill som Nintendo har lagd er gode. Så da unngår jeg hele pirat spill saken på pc fronten, siden jeg har kjøpt mere konsoll spill den siste tiden enn pc spill.

Nå i det siste har jeg sett flere plasser hvor man kan nedlaste hele versoner av spill som virker i 7 dager. Her unngår vi jo å bryte noen lover, så jeg håper virkelig dette er noe som blir mer av.

Hvorfor er så mange spill utrolig dårlige? Hvem vet, kanskje det vi trenger flere Japanere til å lage pc spill :thumbup:

Gi meg tilbake snes/psx tiden ;)

Lenke til kommentar

Nå begynner jeg å bli lei av alle de "aff, spillene var så mye bedre før" folka. Tenk om dere aldri hadde spillt noe før, og så satt dere ned med det beste spillet fra 2003 og det beste fra 2001-2005, sjansen er stor for at dere ville likt 2003 spillet best.

 

Jeg synes ikke det er mye møkk ute. Bare noen som er for kresne for sitt eget beste. Baldur's Gate Dark Alliance II er jo nettopp kommet ut, artig artig.

Lenke til kommentar

Mange av spillene som kommer ut i dag er dårlige. Det blir spydd ut masse drit for å tjene penger. Men det kommer jammen mye bra også. Tror det handler litt om å følge med i blader og på nettet. jeg vet stort sett hva som er dårlig og bra før jeg handler. Er jeg i tvil om et spill, venter jeg heller. Leser litt om hva andre mener om spillet først. Som regel har andre "gamere" samme oppfatnig som meg selv. Hvis mange mener det er dårlig grafikk eller gameplay, ja da er det som regel det også. Det har vel etterhvert blitt en standard å gå etter. Derfor er det sjelden jeg kjøper meg et spill som er dårlig.

 

Når det gjelder dikusjonen om at spilene var bedre før, vil jeg si: For min egen del så hadde jeg mye dårligere råd før. Hadde jeg spart meg opp penger, og kjøpt meget spill, ja da ble det runnet 5-6 ganger. Da ga man virkelig spillene en mulighet til å vise hva de var. I dag er det annerledes. Blir man møtt av noe man ikke liker, eller får vanskeligheter, ja da gir man heller opp. Kjøper et annet i stedet. Derfor tror jeg spillene var bedre før. I hverfall for min egen del.

Endret av Shotgun
Lenke til kommentar

Alt blir så kommersialisert at det meste av spill blir standardisert og livløst

tull, som appellerer (i alle fall i teorien) til så mange som mulig.

Spill bransjen blir mer og mer som film bransjen med andre ord. :no:

 

Populære studioer blir som populære skuespillere som bare pumper ut spill

etter spill med så og si det samme innholdet. :shrug:

 

Men det finnes jo heldigvis enda de som prøver så godt de kan å holde

seg seriøs, uten å ta snarveien ved å selge sjelen sin til den

store pengesatan. *host* EA *host* Eidos *Host*:green:

Endret av XDamage
Lenke til kommentar

Det er sant at det kommer ut en del titler som ikke er så bra for tiden, men en del av problemet er at måten vi spiller på har forandret seg fra 90 tallet.

Da var det ikke vanlig å for eksempel laste ned 10 spill i måneden for så gå raskt igjennom. Tilgjengeligheten var mindre som førte til at man brukte mer tid på spillene.

Vet med meg selv at hadde jeg fått mange av de titlene som nå er yndlingsspillene mine idag hadde jeg bare testet dem i 5 min for så å kassere dem fordi de ikke tente meg fra første tastetrykk. Ble litt kronglete det her, men det jeg ville frem til var at litt av grunnen til at det virker som det bare er drittspill for tiden kommer av vår minkende vilje til å sette oss inn i dem. judging the book by the cover

Lenke til kommentar
Anmeldelser leser jeg også veldig sjelden. I Qoute: Å lese en spillanmeldelse er som å spørre bestemorra di hvor det er kult å gå ut i helgen"

Forskjellen er at din bestemor trolig ikke er spesielt aktiv på byen i helgene, mens vi som spilljournalister (i alle fall her på Gamer.no) jobber med spill fordi vi er meget aktive spillere (og det hadde vi vært uansett). Smaken er selvsagt delt, men det blir feil å sammenligne oss med "bestemor" her, sådetså! ;)

Lenke til kommentar
Anmeldelser leser jeg også veldig sjelden. I Qoute: Å lese en spillanmeldelse er som å spørre bestemorra di hvor det er kult å gå ut i helgen"

Forskjellen er at din bestemor trolig ikke er spesielt aktiv på byen i helgene, mens vi som spilljournalister (i alle fall her på Gamer.no) jobber med spill fordi vi er meget aktive spillere (og det hadde vi vært uansett). Smaken er selvsagt delt, men det blir feil å sammenligne oss med "bestemor" her, sådetså! ;)

Jepp, og jeg vil tro at Gamer.no har et snev av objektivitet over seg i sine andmeldelser, i motsetning til Bestemor på byen.

Lenke til kommentar
Baldur's Gate Dark Alliance II er jo nettopp kommet ut, artig artig.

Poenget er at det er langt og lenge mellom hvert spill som er mer enn middelmådig. Litt merkelig at to av de mest spilte spillene (online, men fremdeles), er mods til eksisterende spill (DC og CS), laget av "mannen i gaten".

 

Spill hadde rett og slett bedre gameplay før i tiden, når bare et lite fåtall hadde PC'er i hjemmet.

Lenke til kommentar
Anmeldelser leser jeg også veldig sjelden. I Qoute: Å lese en spillanmeldelse er som å spørre bestemorra di hvor det er kult å gå ut i helgen"

Forskjellen er at din bestemor trolig ikke er spesielt aktiv på byen i helgene, mens vi som spilljournalister (i alle fall her på Gamer.no) jobber med spill fordi vi er meget aktive spillere (og det hadde vi vært uansett). Smaken er selvsagt delt, men det blir feil å sammenligne oss med "bestemor" her, sådetså! ;)

Dette var først og fremst en spøk :p Men jeg er skeptisk til spillanmeldelser av følgende grunner: - Anmelderen har antakeligvis ikke samme smak som meg i det hele tatt og han ender opp med å gi et spill 5 som jeg ville gitt 9. - Anmelderen er mindre opptatt av grafikk (Gameplay framfor grafikk), jeg liker grafikk 5 % bedre enn gameplay. - Anmelderen synes lyden er en stor del av spillet, det synes ikke jeg. Så there ya go, det er iallefall min mening.

Lenke til kommentar

Dette var først og fremst en spøk  :p  Men jeg er skeptisk til spillanmeldelser av følgende grunner: - Anmelderen har antakeligvis ikke samme smak som meg i det hele tatt og han ender opp med å gi et spill 5 som jeg ville gitt 9. - Anmelderen er mindre opptatt av grafikk (Gameplay framfor grafikk), jeg liker grafikk 5 % bedre enn gameplay. - Anmelderen synes lyden er en stor del av spillet, det synes ikke jeg. Så there ya go, det er iallefall min mening.

Men hvis en anmelder gir et spill 3, så er det ikke stor sjanse for at du kommer til å synes det er en 9.2. Da må du lese anmeldelsen for å se grunnen til at det er så dårlig. Dette er noe anmeldere skriver veldig ofte i anmeldelsene, så da er det ganske lett å finne ut om han har bortimot samme smak som deg.

 

Jeg synes det er dustete å se tilbake på fortiden også tenke "alt var så mye bedre før". Når man ser tilbake så husker man omtrent bare de positive tingene allikevel. Før så var det mer om å stable denne underholdningsformen på bena, tiltrekke flere spillere til dette miljøet. Mens nå er det veldig mange spillere, og derfor satser de mer på å tjene penger, enn å skaffe seg potensialet til å tjene penger.

Endret av Solid Snake
Lenke til kommentar

Først av alt, ta en titt på denne diskusjonen her på Gamer.

 

Videre er ett av problemene med disse diskusjonene her at en del av de med de største meningene egentlig ikke er i stand til å komme med gode argumenter. Vil påstå at (de fleste) mellom 11 og 18 ikke har den nødvendige økonomien til å kunne kjøpe de titlene de faktisk spiller i løpet av et år... :devil:

 

Ellers vil jeg påstå at med de verktøyene og informasjonskildene som er tilgjengelig, som Gamer, Avault, IGN, News, blader, (u)offisielle nettsider, så burde det umulig være vanskelig for folk å plukke ut titler man er rimelig sikre på vil treffe an. Spesielt hvis du vet hvilke spill du har likt tidligere, og har fulgt med litt. Nyhetsgrupper, kombinert med anmeldere du føler deg fortrolig med, er som regel en uslåelig kombinasjon. Det vil selvfølgelig oppstå tilfeller av total forvirring, som f eks når Kieron Gillen Kiero Gillen av en eller annen grunn blir totalt sveiseblind og forherliger Deus Ex: Invisible War, men da vil nyhetsgrupper etc være til god hjelp.

 

Når det er sagt, er jeg enig i at det produseres mye dritt for tiden. Men det er strengt tatt bare et resultat av at elektronisk underholdning, og da spesielt dataspill, er blitt et massemarked og ikke et nisjemarked slik det var for intill 6 år siden. (Tror det var da jeg første gang oppdaget spill på Narvesen). De gode spillene er der fremdeles, men de drukner i all dritten.

 

Vil anbefale alle å ta en titt på "Europa 1400: The Guild", som nå kommer med en utvidelse / Gold edition. Eksempel på at det fremdeles finnes originale konsept. :thumbs:

 

Edit - stavefeil og en liten brannfakkel.

Endret av cetram
Lenke til kommentar

Men hvis en anmelder gir et spill 3, så er det ikke stor sjanse for at du kommer til å synes det er en 9.2.

sa jeg fra 3.2 til 9.2 NEI :realmad:

Er fortsatt uenig, andre anmeldere har også en tendens til å gi et spill med ekstra hype meget god karakter uten at det er så veldig bra egentlig. En ting til jeg hater: Final Fantasy filmene får alltid bra på grafikk, det er ****** meg ikke mulig å gi de spillene der bra på grafikk, det er helt latterlig :laugh: Grafikken på Final Fantasy spillene bærer fortsatt preg av da jeg spilte ps1.

Lenke til kommentar

Men hvis en anmelder gir et spill 3, så er det ikke stor sjanse for at du kommer til å synes det er en 9.2.

sa jeg fra 3.2 til 9.2 NEI :realmad:

Er fortsatt uenig, andre anmeldere har også en tendens til å gi et spill med ekstra hype meget god karakter uten at det er så veldig bra egentlig.

Ja, men hvis de gjør det, så kommer det ikke til å svinge så altfor langt fra den egentlige karakteren. Det er inntrykket mitt i allfall.

Endret av Solid Snake
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...