FamP Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 Jeg skal få tilgang til noen duppeditter som er laget for 120V (USA). Trenger derfor en dippedutt som kan gjøre om 220V til 120V. Og da helst med kontakt for amerikansk støpsel. Har lett litt rundt, bl.a. på Clas Ohlson, men har så langt ikke funnet noe høvelig. Noen som har linker eller anbefalinger? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 Heysann! dette får du hos litt avanserte elektrikere, det koster rundt 1000-1200 kroner. Dyrere hvis du skal ha ting som trekkere flere ampér riktignok. Har flere slike selv, og det funerer svært bra. Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 Du finner vanligvis noe sånt på flyplassene. Kjøpte en billig en på Gardermoen, som passer fint til mobil, mp3-spiller og lading av barbermaskiner. Kosta vel et par hundre kroner. Pantera Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 Nei, Pantera, det du tenker på omformer IKKE spenningen. Den gir bare en mulighet til å plugge inn amerikanske/britiske alt mulig inn i en norsk kontakt. Men spenningen er fortsatt 220 V. Altså, om ikke de elektriske aparatene takler 220 Volt, noen kan takle både 110 og 220, vil aparatet gå i stykker. Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 Nei, jeg tenker på omformer, fra 220v til 110 v..... mvh Pantera Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 Det selges desverre ikke på flyplasser er jeg redd. Dette trengs det mer enn som så til, en autorisert elektrikker må instalere det og det finnes meg bekjent ingen "bærbar" utgave. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 ladere til mobiltelefoner, minidisker og andre bærbare dippedutter går jo på 3 - 5 volt. Så hvorfor skal det ikke finnes noe som tar fra 230 - 110? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 jo, det kan jeg forsøke å forklare. Når man skal ha det ned til 3-5 volt opp til ca. 12 volt, da bruker man en AC/DC-adapter, populært kalt batteriadapter. Nettopp fordi ofte erstatter et batteri. Du kan tåle å ta på et batteri of å støt, og du kan tåle å få støt fra en AC/DC-adapter. Du KAN tåle 110 volt, men det er også sjanser for større skader. Av de hensyn produserer man ikke AC/DC-adaptere som gir 110 volt. Men det som produseres er kontakter som en elektrikker monterer på veggen, og som kan brukes paralelt med vanlige. Vi har sånt kontaktoppleg i stuen og på mitt rom. Og det virker fortrefflig. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 hvis du snakker med en eletriker så kan han sikkert skaffe en stand-alone greie som du tar fra veggen og så videre til det du skal lade/bruke. Av typen forstørret batteriadapter. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 hvis du snakker med en eletriker så kan han sikkert skaffe en stand-alone greie som du tar fra veggen og så videre til det du skal lade/bruke. Av typen forstørret batteriadapter. Ja, det burde han kunne få til. Det blir som en form av boksen som ellers veggmonteres. Lenke til kommentar
Raggi Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 dette kan du og lage selv, det du trenger er en trafo (transformator) denne transformerer spenningen om, i en batt lader er det foreks en 230-12v trafo, men du får nok tak i en som gjør om til 120v, eller s kan du lage den selv, det har med viklingene rundt trafoen åå gjøre, på hvor mye volt du får. dersom du ikke har noen kunskaper om dette selv, annbefaler jeg å oppsøke en elektriker, så kan han ordne det på en enkel billig måte vil jeg tro, 1000-1200kr var vel mye for noe slikt. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Ikke vet jeg Raggi, men vi har to egne kontakter på veggen som en elektrikker satte opp. Til den nette sum av 1190,- NOK. Men du skal vel bli elektriker, så jeg stoler på deg! Lenke til kommentar
Myrsve Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Det er ikke bare spenningen du må ta hensyn til men også frekvensen til nettet. i Norge bruker vi 50Hz og i USA bruker de 60Hz. det vil si at utstyret du bestiller fra USA som skal kobles i stikkontakten, er dimensjonert til 60Hz. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Der er muligens det som gjør at det ikke holder med en AC/DC adapter? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå