Gå til innhold

Har formatert haddisk, skal legge inn w2k eller xp, får denn

Anbefalte innlegg

Har en bærbar pc som jeg skal legge inn w2k på.

Jeg får ikke bootet fra cdrom (i BIOS). Har kun en win98 oppstart disk. Når jeg da står i dos og skriver install eller setup (med cd i cdrom) kommer denne meldingen: This program cannot be run in DOS mode.

Hva gjør jeg ? Det går greit med win98. Men ikke med

w2k eller xp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken maskin er det? Det skal gå å boote fra cd-rom fra stort sett alle maskiner, sjekk om du kan finneen bios-oppgradering til maskinen som fikser det. Det går jo selvfølgelig å lage oppstartdisketter i W2K, men det er en laaaaang prosess. Det stemmer at du ikke kan kjøre W2K i DOS-modus, så du kan bare glemme oppstartdisken til W98. (Den kan selvfølgelig brukes til formatering etc. før du begynner med W2K, men det gjøres lettere fra W2K-plata). Annbefaler på det sterkeste å få maskinen til å boote fra cd. Lykke til!!

Lenke til kommentar

bare bruk 98 oppstartsdisketten din du, og ikke hør på han som sa glem den.

når du booter da, så velger du with cd-rom support.

så går du til cd-rom'en f.eks. e:

så skriver du:

cd i386 (enter)

winnt (enter)

da skal installasjonen starte

setup på E:setup.exe er bare hvis man kjører en oppgradering eller en tilleggsinstallasjon og kan starte installasjonen fra et eksisterende OS. Er du i Windows 98 f.eks. så kan du gå inn på cd'en, trykke setup.

håper det hjalp

bertie

Lenke til kommentar

Hvor lang tid tar det å installere win98 eller winXP hvis du bruker smartdrive?

hos meg tar win98 ca 25 min, og XP ca 40 min. OG jeg har aldri prøvd smartdrive. er det liksom meningen at det skal gå raskere enn det med smartdrive?

(har 800 mhz 40x cd og 256 ram)

Lenke til kommentar

Smartdrv = Smartdrive = lese/skrive cache på harddisken. Smartdrive initialiseres automatisk hvis man booter med cd'en. Hvis man starter innstallasjonen manuelt uten Smartdrive vil du muligens ikke komme i mål med innstallasjonen (uten blodig panne og knokler i alle fall :smile: )

Slik finner du smartdrv:

Gå til roten av cd'en (cd )

Skriv dir smartdrv.exe /s

Nå får du path'en til hvor smartdrive befinner seg. Gå dit og start programmet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...