abze Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 root@frode net-irc # emerge -uD world Calculating world dependencies ...done! >>> emerge (1 of 145) app-portage/gentoolkit-0.2.0_pre6 to / !!! File is corrupt or incomplete. (Digests do not match) >>> our recorded digest: 1e01da0bc4f69bb17b7b267be20cda04 >>> your file's digest: 680d50b1e2ad16bb8d557674741ef56e !!! File does not exist: /usr/portage/distfiles//gentoolkit-0.2.0_pre6.tar.gz root@frode net-irc # Noen som vet hva som er gale? Og hvordan jeg kan fikse det? Lenke til kommentar
Arntfinn Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 (endret) emerge rsync eller endre mirror du henter pakkene fra. hvis du endrer mirror så slett de du lasta ned først Endret 14. februar 2004 av Arntfinn Lenke til kommentar
abze Skrevet 14. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2004 (endret) Tusen takk for svaret prøver emerge rsync...hvis nå ikke skulle virke, skal jeg skifte mirror, men...Må slette det jeg lastet ned! Flaut å spør, men hvordan sletter jeg? Jeg vet heller ikke hvordan jeg endrer mirror [edit] Fikk vel den samme meldingen root@frode net-irc # emerge -uD world Calculating world dependencies ...done! >>> emerge (1 of 146) app-portage/gentoolkit-0.2.0_pre6 to / !!! File is corrupt or incomplete. (Digests do not match) >>> our recorded digest: 1e01da0bc4f69bb17b7b267be20cda04 >>> your file's digest: 680d50b1e2ad16bb8d557674741ef56e !!! File does not exist: /usr/portage/distfiles//gentoolkit-0.2.0_pre6.tar.gz root@frode net-irc # skulle også samtidig laste ned kde for å gjør det klart, men fikk opp en feil melding der også: >>> emerge (68 of 169) dev-libs/libxml2-2.6.4 to / >>> Downloading http://gentoo.oregonstate.edu/distfiles/li...2-2.6.4.tar.bz2 --23:15:55-- http://gentoo.oregonstate.edu/distfiles/li...2-2.6.4.tar.bz2 => `/usr/portage/distfiles/libxml2-2.6.4.tar.bz2' Resolving gentoo.oregonstate.edu... 128.193.0.3 Connecting to gentoo.oregonstate.edu[128.193.0.3]:80... connected. HTTP request sent, awaiting response... 200 OK Length: 2,644,177 [application/x-tar] 100%[==========================>] 2,644,177 9.43K/s ETA 00:00 23:20:09 (10.31 KB/s) - `/usr/portage/distfiles/libxml2-2.6.4.tar.bz2' saved [2644177/2644177] >>> libxml2-2.6.4.tar.bz2 MD5 ;-) >>> md5 src_uri ;-) libxml2-2.6.4.tar.bz2 >>> emerge (69 of 169) dev-util/pkgconfig-0.15.0 to / doebuild(): aux_get() error; aborting. root@frode frode # emerge -e kde -f root@frode frode # Endret 14. februar 2004 av abze Lenke til kommentar
Arntfinn Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 i /etc/make.conf: GENTOO_MIRRORS="ftp://gentoo.linux.no/pub/gentoo" for norsk mirror til programmene SYNC="rsync://rsync1.no.gentoo.org/gentoo-x86-portage" for norsk rsync mirror rm /usr/portage/distfiles/* for å slette de du har lastet ned. Lenke til kommentar
abze Skrevet 14. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2004 Jeg vet kanskje ikke helt hva jeg gjør, kanskje jeg oppholder meg på feil sted Kom opp når jeg skulle prøve å slette: root@frode net-irc # rm /usr/portage/distfiles/* rm: cannot remove `/usr/portage/distfiles/cvs-src': Is a directory Lenke til kommentar
Arntfinn Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Jeg vet kanskje ikke helt hva jeg gjør, kanskje jeg oppholder meg på feil sted Kom opp når jeg skulle prøve å slette: root@frode net-irc # rm /usr/portage/distfiles/* rm: cannot remove `/usr/portage/distfiles/cvs-src': Is a directory ops, var ikke klar over at det kunne være kataloger der. rm -r /usr/portage/distfiles/* gjør susen. rart at du får så mange "korrupt" fil feil. jeg har aldri fått det Lenke til kommentar
abze Skrevet 14. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2004 det gikk ikke det heller kanskje der ikke er noe da? har heller ikke fått så mye feil opp før, har faktisk gjort dette før uten problemer root@frode net-irc # rm -r /usr/portage/distfiles/* rm: cannot remove `/usr/portage/distfiles/*': No such file or directory root@frode net-irc # Lenke til kommentar
Arntfinn Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 det gikk ikke det heller kanskje der ikke er noe da? har heller ikke fått så mye feil opp før, har faktisk gjort dette før uten problemer root@frode net-irc # rm -r /usr/portage/distfiles/* rm: cannot remove `/usr/portage/distfiles/*': No such file or directory root@frode net-irc # da skal den være tom ja Lenke til kommentar
abze Skrevet 15. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2004 (endret) Tusen takk Arntfinn Har kommet helt til 78 av 164, en stund siden ja Skal prøve meg på kde senere. Skulle laste ned kde, for å legge inn senere, fikk feilmeld som en kamerat aldri hadde sett, men håper det skal gå glatt nå Endret 15. februar 2004 av abze Lenke til kommentar
Arntfinn Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 flott at det virker Lenke til kommentar
Tubamann Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Emerge ccache Veldig fin til kompilering, den ser på hva den har gjort tidligere, og bruker dette i kompileringen. Da går alt veldig mye fortere. Lenke til kommentar
yNx Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Distcc kan også bidra til mye raskere kompilering hvis flere maskiner er i nettverk. Ble litt off topic da Lenke til kommentar
abze Skrevet 16. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2004 @ Tubamann Emerge -uD world er oppdatering av hele systemet? Hva gjør da Emerge ccache? Det samme? Sko ønske jeg fant en god forklaring på hvordan jele systemet er bygget opp... For søke litt på google, har allerede gjort det, søkte Newbie linux, fikk opp en side. Justlinux tror jeg den hette, og vet du hva....reklame for noe M$ greier Synes det hva litt merkelig. Lenke til kommentar
abze Skrevet 16. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2004 Holder på å legge inn den nye kde, men fikk opp denne meldingen, hadde kommet ett godt stykke også updating cache ./config.cache creating ./config.status creating Makefile creating man/Makefile creating doc/Makefile creating src/Makefile creating aalib-config creating src/config.h cd . && aclocal cd . && automake --gnu --include-deps Makefile cd . && autoconf FATAL ERROR: Autoconf version 2.50 or higher is required for this script make: *** [configure] Error 2 make: *** Waiting for unfinished jobs.... !!! ERROR: media-libs/aalib-1.4_rc4-r2 failed. !!! Function src_compile, Line 52, Exitcode 2 !!! (no error message) root@frode frode # Er det noen som vet hva dette betyr, og hva jeg kan gjør for å komme meg videre? Hva nå svært så vanskelig å oppdatere Lenke til kommentar
abze Skrevet 16. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2004 Jeg legger inn Autoconf nå jeg! Emrge autoconf brukte jeg Vet ikke hva det er, men hvis det er noe som behøves, så hvorfor ikke Lenke til kommentar
abze Skrevet 16. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2004 ok nå har jeg fått meg autoconflig, håpet den skulle starte fra der den slapp, men det gjør an jo ikke Lenke til kommentar
Arntfinn Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 (endret) ta en tur innom http://www.gentoo.org og http://forums.gentoo.org du Endret 16. februar 2004 av Arntfinn Lenke til kommentar
abze Skrevet 16. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2004 Har også spurt der inne, men ingen svar som er gode nok. Alt... en n00b som sa jeg måtte paste opp feilmeld. jaja finner nok ut av det til slutt, men nå bare fortsette jeg emerge-ingen. Lenke til kommentar
abze Skrevet 16. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2004 Nå begynner jeg å bli litt fortvilett -DVPATH='""' \ -o Modules/getpath.o ./Modules/getpath.c gcc -pthread -c -fno-strict-aliasing -DNDEBUG -O3 -mcpu=i686 -funroll-loops -pipe -I. -I./Include -fPIC -DPy_BUILD_CORE -o Modules/main.o Modules/main.c gcc -pthread -c -fno-strict-aliasing -DNDEBUG -O3 -mcpu=i686 -funroll-loops -pipe -I. -I./Include -fPIC -DPy_BUILD_CORE -o Modules/gcmodule.o Modules/gcmodule.c gcc -pthread -fno-strict-aliasing -DNDEBUG -O3 -mcpu=i686 -funroll-loops -pipe -I. -I./Include -fPIC -DPy_BUILD_CORE -c ./Modules/threadmodule.c -o Modules/threadmodule.o gcc -pthread -fno-strict-aliasing -DNDEBUG -O3 -mcpu=i686 -funroll-loops -pipe -I. -I./Include -fPIC -DPy_BUILD_CORE -c ./Modules/signalmodule.c -o Modules/signalmodule.o gcc -pthread -fno-strict-aliasing -DNDEBUG -O3 -mcpu=i686 -funroll-loops -pipe -I. -I./Include -fPIC -DPy_BUILD_CORE -c ./Modules/posixmodule.c -o Modules/posixmodule.o gcc -pthread -fno-strict-aliasing -DNDEBUG -O3 -mcpu=i686 -funroll-loops -pipe -I. -I./Include -fPIC -DPy_BUILD_CORE -c ./Modules/errnomodule.c -o Modules/errnomodule.o gcc -pthread -fno-strict-aliasing -DNDEBUG -O3 -mcpu=i686 -funroll-loops -pipe -I. -I./Include -fPIC -DPy_BUILD_CORE -c ./Modules/_sre.c -o Modules/_sre.o In file included from Modules/_sre.c:379: Modules/_sre.c: In function `sre_at': Modules/_sre.c:462: warning: comparison is always true due to limited range of data type Modules/_sre.c:464: warning: comparison is always true due to limited range of data type Modules/_sre.c:471: warning: comparison is always true due to limited range of data type Modules/_sre.c:473: warning: comparison is always true due to limited range of data type gcc -pthread -fno-strict-aliasing -DNDEBUG -O3 -mcpu=i686 -funroll-loops -pipe -I. -I./Include -fPIC -DPy_BUILD_CORE -c ./Modules/_codecsmodule.c -o Modules/_codecsmodule.o gcc -pthread -fno-strict-aliasing -DNDEBUG -O3 -mcpu=i686 -funroll-loops -pipe -I. -I./Include -fPIC -DPy_BUILD_CORE -c ./Modules/zipimport.c -o Modules/zipimport.o gcc -pthread -fno-strict-aliasing -DNDEBUG -O3 -mcpu=i686 -funroll-loops -pipe -I. -I./Include -fPIC -DPy_BUILD_CORE -c ./Modules/symtablemodule.c -o Modules/symtablemodule.o gcc -pthread -fno-strict-aliasing -DNDEBUG -O3 -mcpu=i686 -funroll-loops -pipe -I. -I./Include -fPIC -DPy_BUILD_CORE -c ./Modules/xxsubtype.c -o Modules/xxsubtype.o gcc -pthread -DNDEBUG -O3 -mcpu=i686 -funroll-loops -pipe Parser/acceler.o Parser/grammar1.o Parser/listnode.o Parser/node.o Parser/parser.o Parser/parsetok.o Parser/bitset.o Parser/metagrammar.o Parser/firstsets.o Parser/grammar.o Parser/pgen.o Objects/obmalloc.o Python/mysnprintf.o Parser/tokenizer_pgen.o Parser/printgrammar.o Parser/pgenmain.o -lpthread -ldl -lutil -o Parser/pgen Parser/pgen ./Grammar/Grammar ./Include/graminit.h ./Python/graminit.c Parser/pgen ./Grammar/Grammar ./Include/graminit.h ./Python/graminit.c gcc -pthread -c -fno-strict-aliasing -DNDEBUG -O3 -mcpu=i686 -funroll-loops -pipe -I. -I./Include -fPIC -DPy_BUILD_CORE -o Python/graminit.o Python/graminit.c gcc -pthread -c -fno-strict-aliasing -DNDEBUG -O3 -mcpu=i686 -funroll-loops -pipe -I. -I./Include -fPIC -DPy_BUILD_CORE -o Python/compile.o Python/compile.c Python/graminit.c:589:15: warning: no newline at end of file Python/graminit.c:589: error: syntax error at end of input make: *** [Python/graminit.o] Error 1 make: *** Waiting for unfinished jobs.... !!! ERROR: dev-lang/python-2.3.3 failed. !!! Function src_compile, Line 124, Exitcode 2 !!! Parallel make failed root@frode frode # Det går jo ikke an Lenke til kommentar
anderlin Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 (endret) Underlig dette her... Kanskje noen "reverse dependencies" har blitt brutt. Prøv dette (kan ta litt tid hvis mye er galt): revdep-rebuild && python-updater Gjerne to ganger hvis noe var galt første gang. Ellers anbefaler jeg den nye funksjonen til emerge: emerge -a pakkenavn "-a" eller "--ask" gjør at emerge ber om en bekreftelse etter å ha vist deg hva som skal installeres. Da slipper man å kalkulere dependencies på nytt etter en "emerge -p pakkenavn". Endret 16. februar 2004 av anderlin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå