Gå til innhold

Feilmelding når emerging -uD world

abze

Anbefalte innlegg

root@frode net-irc # emerge -uD world

Calculating world dependencies ...done!

>>> emerge (1 of 145) app-portage/gentoolkit-0.2.0_pre6 to /

!!! File is corrupt or incomplete. (Digests do not match)

>>> our recorded digest: 1e01da0bc4f69bb17b7b267be20cda04

>>> your file's digest: 680d50b1e2ad16bb8d557674741ef56e

!!! File does not exist: /usr/portage/distfiles//gentoolkit-0.2.0_pre6.tar.gz

root@frode net-irc #

Noen som vet hva som er gale? Og hvordan jeg kan fikse det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for svaret :)

prøver emerge rsync...hvis nå ikke skulle virke, skal jeg skifte mirror, men...Må slette det jeg lastet ned! Flaut å spør, men hvordan sletter jeg? Jeg vet heller ikke hvordan jeg endrer mirror :(

[edit]

Fikk vel den samme meldingen :(

root@frode net-irc # emerge -uD world

Calculating world dependencies ...done!

>>> emerge (1 of 146) app-portage/gentoolkit-0.2.0_pre6 to /

!!! File is corrupt or incomplete. (Digests do not match)

>>> our recorded digest: 1e01da0bc4f69bb17b7b267be20cda04

>>> your file's digest: 680d50b1e2ad16bb8d557674741ef56e

!!! File does not exist: /usr/portage/distfiles//gentoolkit-0.2.0_pre6.tar.gz

root@frode net-irc #

skulle også samtidig laste ned kde for å gjør det klart, men fikk opp en feil melding der også:

>>> emerge (68 of 169) dev-libs/libxml2-2.6.4 to /

>>> Downloading http://gentoo.oregonstate.edu/distfiles/li...2-2.6.4.tar.bz2

--23:15:55-- http://gentoo.oregonstate.edu/distfiles/li...2-2.6.4.tar.bz2

=> `/usr/portage/distfiles/libxml2-2.6.4.tar.bz2'

Resolving gentoo.oregonstate.edu... 128.193.0.3

Connecting to gentoo.oregonstate.edu[128.193.0.3]:80... connected.

HTTP request sent, awaiting response... 200 OK

Length: 2,644,177 [application/x-tar]

100%[==========================>] 2,644,177 9.43K/s ETA 00:00

23:20:09 (10.31 KB/s) - `/usr/portage/distfiles/libxml2-2.6.4.tar.bz2' saved [2644177/2644177]

>>> libxml2-2.6.4.tar.bz2 MD5 ;-)

>>> md5 src_uri ;-) libxml2-2.6.4.tar.bz2

>>> emerge (69 of 169) dev-util/pkgconfig-0.15.0 to /

doebuild(): aux_get() error; aborting.

root@frode frode # emerge -e kde -f

root@frode frode #

Endret av abze
Lenke til kommentar

Jeg vet kanskje ikke helt hva jeg gjør, kanskje jeg oppholder meg på feil sted :(

Kom opp når jeg skulle prøve å slette:

root@frode net-irc # rm /usr/portage/distfiles/*

rm: cannot remove `/usr/portage/distfiles/cvs-src': Is a directory

Lenke til kommentar
Jeg vet kanskje ikke helt hva jeg gjør, kanskje jeg oppholder meg på feil sted :(

Kom opp når jeg skulle prøve å slette:

root@frode net-irc # rm /usr/portage/distfiles/*

rm: cannot remove `/usr/portage/distfiles/cvs-src': Is a directory

ops, var ikke klar over at det kunne være kataloger der. rm -r /usr/portage/distfiles/* gjør susen.

rart at du får så mange "korrupt" fil feil. jeg har aldri fått det

Lenke til kommentar

det gikk ikke det heller :( kanskje der ikke er noe da? har heller ikke fått så mye feil opp før, har faktisk gjort dette før uten problemer :(

root@frode net-irc # rm -r /usr/portage/distfiles/*

rm: cannot remove `/usr/portage/distfiles/*': No such file or directory

root@frode net-irc #

Lenke til kommentar
det gikk ikke det heller :( kanskje der ikke er noe da? har heller ikke fått så mye feil opp før, har faktisk gjort dette før uten problemer :(

root@frode net-irc # rm -r /usr/portage/distfiles/*

rm: cannot remove `/usr/portage/distfiles/*': No such file or directory

root@frode net-irc #

da skal den være tom ja

Lenke til kommentar

Tusen takk Arntfinn :thumbs:

Har kommet helt til 78 av 164, en stund siden ja :) Skal prøve meg på kde senere. Skulle laste ned kde, for å legge inn senere, fikk feilmeld som en kamerat aldri hadde sett, men håper det skal gå glatt nå :roll:

Endret av abze
Lenke til kommentar

@ Tubamann

Emerge -uD world er oppdatering av hele systemet? Hva gjør da Emerge ccache? Det samme? Sko ønske jeg fant en god forklaring på hvordan jele systemet er bygget opp... For søke litt på google, har allerede gjort det, søkte Newbie linux, fikk opp en side. Justlinux tror jeg den hette, og vet du hva....reklame for noe M$ greier :cry:

Synes det hva litt merkelig.

Lenke til kommentar

Holder på å legge inn den nye kde, men fikk opp denne meldingen, hadde kommet ett godt stykke også :(

updating cache ./config.cache

creating ./config.status

creating Makefile

creating man/Makefile

creating doc/Makefile

creating src/Makefile

creating aalib-config

creating src/config.h

cd . && aclocal

cd . && automake --gnu --include-deps Makefile

cd . && autoconf

FATAL ERROR: Autoconf version 2.50 or higher is required for this script

make: *** [configure] Error 2

make: *** Waiting for unfinished jobs....

!!! ERROR: media-libs/aalib-1.4_rc4-r2 failed.

!!! Function src_compile, Line 52, Exitcode 2

!!! (no error message)

root@frode frode #

Er det noen som vet hva dette betyr, og hva jeg kan gjør for å komme meg videre? Hva nå svært så vanskelig å oppdatere :ermm:

Lenke til kommentar

Nå begynner jeg å bli litt fortvilett

-DVPATH='""' \

-o Modules/getpath.o ./Modules/getpath.c

gcc -pthread -c -fno-strict-aliasing -DNDEBUG -O3 -mcpu=i686 -funroll-loops -pipe -I. -I./Include -fPIC -DPy_BUILD_CORE -o Modules/main.o Modules/main.c

gcc -pthread -c -fno-strict-aliasing -DNDEBUG -O3 -mcpu=i686 -funroll-loops -pipe -I. -I./Include -fPIC -DPy_BUILD_CORE -o Modules/gcmodule.o Modules/gcmodule.c

gcc -pthread -fno-strict-aliasing -DNDEBUG -O3 -mcpu=i686 -funroll-loops -pipe -I. -I./Include -fPIC -DPy_BUILD_CORE -c ./Modules/threadmodule.c -o Modules/threadmodule.o

gcc -pthread -fno-strict-aliasing -DNDEBUG -O3 -mcpu=i686 -funroll-loops -pipe -I. -I./Include -fPIC -DPy_BUILD_CORE -c ./Modules/signalmodule.c -o Modules/signalmodule.o

gcc -pthread -fno-strict-aliasing -DNDEBUG -O3 -mcpu=i686 -funroll-loops -pipe -I. -I./Include -fPIC -DPy_BUILD_CORE -c ./Modules/posixmodule.c -o Modules/posixmodule.o

gcc -pthread -fno-strict-aliasing -DNDEBUG -O3 -mcpu=i686 -funroll-loops -pipe -I. -I./Include -fPIC -DPy_BUILD_CORE -c ./Modules/errnomodule.c -o Modules/errnomodule.o

gcc -pthread -fno-strict-aliasing -DNDEBUG -O3 -mcpu=i686 -funroll-loops -pipe -I. -I./Include -fPIC -DPy_BUILD_CORE -c ./Modules/_sre.c -o Modules/_sre.o

In file included from Modules/_sre.c:379:

Modules/_sre.c: In function `sre_at':

Modules/_sre.c:462: warning: comparison is always true due to limited range of data type

Modules/_sre.c:464: warning: comparison is always true due to limited range of data type

Modules/_sre.c:471: warning: comparison is always true due to limited range of data type

Modules/_sre.c:473: warning: comparison is always true due to limited range of data type

gcc -pthread -fno-strict-aliasing -DNDEBUG -O3 -mcpu=i686 -funroll-loops -pipe -I. -I./Include -fPIC -DPy_BUILD_CORE -c ./Modules/_codecsmodule.c -o Modules/_codecsmodule.o

gcc -pthread -fno-strict-aliasing -DNDEBUG -O3 -mcpu=i686 -funroll-loops -pipe -I. -I./Include -fPIC -DPy_BUILD_CORE -c ./Modules/zipimport.c -o Modules/zipimport.o

gcc -pthread -fno-strict-aliasing -DNDEBUG -O3 -mcpu=i686 -funroll-loops -pipe -I. -I./Include -fPIC -DPy_BUILD_CORE -c ./Modules/symtablemodule.c -o Modules/symtablemodule.o

gcc -pthread -fno-strict-aliasing -DNDEBUG -O3 -mcpu=i686 -funroll-loops -pipe -I. -I./Include -fPIC -DPy_BUILD_CORE -c ./Modules/xxsubtype.c -o Modules/xxsubtype.o

gcc -pthread -DNDEBUG -O3 -mcpu=i686 -funroll-loops -pipe Parser/acceler.o Parser/grammar1.o Parser/listnode.o Parser/node.o Parser/parser.o Parser/parsetok.o Parser/bitset.o Parser/metagrammar.o Parser/firstsets.o Parser/grammar.o Parser/pgen.o Objects/obmalloc.o Python/mysnprintf.o Parser/tokenizer_pgen.o Parser/printgrammar.o Parser/pgenmain.o -lpthread -ldl -lutil -o Parser/pgen

Parser/pgen ./Grammar/Grammar ./Include/graminit.h ./Python/graminit.c

Parser/pgen ./Grammar/Grammar ./Include/graminit.h ./Python/graminit.c

gcc -pthread -c -fno-strict-aliasing -DNDEBUG -O3 -mcpu=i686 -funroll-loops -pipe -I. -I./Include -fPIC -DPy_BUILD_CORE -o Python/graminit.o Python/graminit.c

gcc -pthread -c -fno-strict-aliasing -DNDEBUG -O3 -mcpu=i686 -funroll-loops -pipe -I. -I./Include -fPIC -DPy_BUILD_CORE -o Python/compile.o Python/compile.c

Python/graminit.c:589:15: warning: no newline at end of file

Python/graminit.c:589: error: syntax error at end of input

make: *** [Python/graminit.o] Error 1

make: *** Waiting for unfinished jobs....

!!! ERROR: dev-lang/python-2.3.3 failed.

!!! Function src_compile, Line 124, Exitcode 2

!!! Parallel make failed

root@frode frode #

Det går jo ikke an :(

Lenke til kommentar

Underlig dette her... Kanskje noen "reverse dependencies" har blitt brutt. Prøv dette (kan ta litt tid hvis mye er galt):

revdep-rebuild && python-updater

Gjerne to ganger hvis noe var galt første gang.

Ellers anbefaler jeg den nye funksjonen til emerge:

emerge -a pakkenavn

"-a" eller "--ask" gjør at emerge ber om en bekreftelse etter å ha vist deg hva som skal installeres. Da slipper man å kalkulere dependencies på nytt etter en "emerge -p pakkenavn".

Endret av anderlin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...