Gå til innhold

Billig og god pumpe og vannblokk!


Anbefalte innlegg

Nå hvet jeg ikke helt hva jeg skal ha!!!

 

Noen sier eheim og noen aquabee.. Hva synes dere hva jeg burde ha viss jeg skal bare kjøle CPU og systemchip .. Husk at radiatoren er J***I stooor.

 

Fragletrollet: 3000liter timen er for mye... Les i guiden til ITPro .. Der sier de at over 1200 l/t er for mye..

 

Takker for alle svarene :D

Kan det bli _for_ mye flow? Eller har det bare med hvor mye varme som blir tilført vannet av pumpen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er det ikke snart på tide at folk får opp øya? man må ikke ha en pumpe fra mplex osv, eheim får man sikkert billigere i en dyrebutikk. og har ikke butikken den så kan de sikkert bestille en.

og hva med maxijet; tror jeg vet om tre stk som har den pumpa, hvorfor er det ikke fler som har den? pumpa er billig som ******, driftsikker og stille... huff.

Lenke til kommentar

De fleste pumpene er svært stillegående dersom en bruker litt vett når en setter det opp. Selv bruker jeg både Aquabee UP500 (erstattes med en L20 om noen dager) og L20 (Waterchill).

 

Dersom du bestiller fra Microplex kan du jo koste på deg Vibrasjonsdempesett til Eheim pumper (funker til alle pumper), så er vibrasjonsstøyen borte....

 

Edit: flere tester av bl.a. hardocp har konkludert med at pumper med rundt 500-800l/t er best i vannkjøling av èn cpu, chipset og gpu blokk, dersom det benyttes en radiator som ikke hindrer vannstrømmen. Ved bruk av flere radiatorer eller svært lange slanger kan det lønne seg med mer. Husk at vannet skal ha tid til å kjøles ned i radiatoren før det blir presset ut igjen ;)

 

Selv kommer jeg til å kjøpe en Black Ice Extreme til for å kjøre vannet parallelt gjennom to identiske radiatorer (lavere hastighet i radiator = mer tid til å kjøles ned). Men vet ikke når jeg får råd til dette.

 

Da vil systemet bli:

 

DD Maze4 -

Magnum GPU -

DD Z-chip -

Hydor L20 -

DD Floppy reservoir (har to utganger) - BlackIce Extreme x2 -

DD Maze4

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
Faktisk så er pumper mye billigere på microplex enn i akvarie shopper...

ja greit, men forstatt så er det mange andre pumper man kan vurdere

Og det har kanskje noe med at folk ikke gidder å betale 100kr mer for å handle på to nettsteder istedet for ett?

hvor lang er det fra nærmeste dyrebutikk hos deg?

Lenke til kommentar
Faktisk så er pumper mye billigere på microplex enn i akvarie shopper...

ja greit, men forstatt så er det mange andre pumper man kan vurdere

Og det har kanskje noe med at folk ikke gidder å betale 100kr mer for å handle på to nettsteder istedet for ett?

hvor lang er det fra nærmeste dyrebutikk hos deg?

En times kjøring, 6 mil hver vei, alstå rundt 100kr i bensin. Gidder ikke bruke mer penger enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Kan det bli _for_ mye flow? Eller har det bare med hvor mye varme som blir tilført vannet av pumpen?

Som et mer utfyllende svar kan jeg si nei og ja. Det kan ikke bli for mye flow i en vannblokk. Men følgene av mye flow i et system er i de aller fleste tilfeller mer varme tilført fra pumpen. Derfor skrev jeg at man godt kan stoppe på 1200 L/t.

 

Selv har jeg brukt en pumpe med kapasitet på 3500 L/t, men det var nødvendig av andre grunner. Nå bruker jeg en Maxijet med oppgitt kapasitet på 490 L/t og er kjempefornøyd :)

Lenke til kommentar
Nå hvet jeg ikke helt hva jeg skal ha!!!

 

Noen sier eheim og noen aquabee.. Hva synes dere hva jeg burde ha viss jeg skal bare kjøle CPU og systemchip .. Husk at radiatoren er J***I stooor.

 

Fragletrollet: 3000liter timen er for mye... Les i guiden til ITPro .. Der sier de at over 1200 l/t er for mye..

 

Takker for alle svarene :D

Og sånn i all beskjedenhet; Det finnes jo en brukbar guide hos oss også....... :yes:

Lenke til kommentar

Hvor mye varme en pumpe tilfører vannet er vel nesten uinteressant.

De mest aktuelle pumpene vil ha en tilført effekt som gjerne ligger mellom 8 og 14-15 watt.

Det er slett ikke det samme som at denne effekten går over i vannet som varme!

Og forskjellen mellom de to pumpene du nevner, er i så henseende så liten at dette bare blir tull og flisespikkeri!

Da er det mye bedre å passe på lufttemperaturen i rommet / på stedet der radiatoren står og heller være litt på vakt der, i stedet for å bekymre seg om pumpas varmepåvirkning.

I forhold til hva som opptas fra CPU, GPU, NB etc, så blir den lille varmen fra pumpa en fjert i en orkan.... :p

Lenke til kommentar

Dette har vært belyst mange ganger før, og svaret vil vel fortsatt være; Marginalt.

 

I verste fall kan det slå begge veier. Er du riktig uheldig, så kan en for høy flow (les: for kraftig pumpe) gi en negativ effekt.

Uten dermed å si at vi snakker drøssevis av grader her heller, men et "perfekt" vannkjølingsoppsett krever en optimal sammenstilling for best effekt.

Dette ser i alle fall jeg som litt av en oppgave! Ikke minst fordi det hele tiden skjer en utvikling, spesielt omkring vannblokker, og til en viss grad også når det gjelder radiatorer.

Trenden for dagens RBX og WhiteWater-design er at disse ser ut til å like en kraftigere pumpe (høyere flow) for å yte best.

Men det er slett ikke alltid tilfelle for radiatoren! Jeg er ingen fysikkprofessor, men har fått med meg såpass at om flow gjennom en radiator blir for høy, så synker virkningsgraden.

Ser du poenget? Det er ikke bare å klaske sammen den råeste blokka og en "bigbang" pumpe, for dermed å tro at det vil være best!

Det viktigste er at alle delene harmonerer.

Men skal jeg prøve meg på en liten tommelfingerregel her og nå, så må den rett og slett bli at "øker du pumpekapasiteten, så bør du samtidig øke radiatorstørrelsen", i et gitt anlegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...