Gå til innhold

Guide til montering av Silent Viking Gigant II

Rippmaster

Anbefalte innlegg

Av mangel på noe slikt på nettet (i hvert fall som er lett å finne) fant jeg ut at jeg skulle skrive en guide til montering av Silent Viking Gigant II VGA cooler på ATI-baserte kort.

I dag ankom mitt splitter nye Powercolor Radeon 9800 Pro-kort og Gigant II kjølern min. Med nervøse fingre begynte jeg med en gang å montere de to sammen.

BTW, stor takk til Korny for den psykiske støtten underveis:)

Alt gjøres på eget ansvar. Du mister nok garantien ved å gjøre dette (annet en hvis du klarer å sette på plass orginalkjøleren perfekt!). Det følger en bruksanvisning med kjøleren, men her forklares også en del som ikke står i den.

GUIDEN

1. FJERNING AV ORGINALKJØLER OG KLARGJØRING AV KJERNEN

1.1 Ved hjelp av en tang eller lignende, klipp sammen de to dingsebomsene som holder orginalkjøleren på plass (bak på korte). De er lett å finne.

1.2 Dytt de litt opp så du er sikker på at de er nok kleppet sammen.

1.3 Ta spenntak og riv løs kjøleren. Ikke vær redd, så lenge du har kleppet sammen dingsebomsene tilstrekkelig, skal du være USEDVANLIG uheldig hvis du skader noe...

1.4 På kjernen vil du se et grått stoff (sikkert termisk pasta). Fjern dette ved hjelp av en Q-tip, dopapir eller lignende. Vær sikker på at den blir helt ren!

2. MONTERING AV HEAT SINK-BASEN FREMSIDEN

2.1 Smør et godt lag med termisk pasta på kjernen (Thermal Grease, for de som ikke vet det). Fordel det jevnt utover. Selv om det står i bruksanvisningen at Radeon 9700 Pro/9800 Pro-kort har en beskyttende ramme rundt kjernen som er høyere en kjernen selv og at man derfor må smøre ekstra tykt, stemmer dette ikke (i alle fall ikke på mitt kort!). Rammen er for så vidt der, men som du fort legger merke til er et senkelse mot midten av heat sinken, slik at den lett kommer i direkte kontakt med kjernen.

2.2 Sett på heat sink-basen (den største av de to) med "tunnelen" (runde hakket") nedover.

2.3 Skru av de to "armene" på "clippen" (de er kun for nVIDIA-kort) og plaser clippen på heat sink-basen. Finn frem de to kobberskruene (de lange, brune) og stikk de gjennom hullene der hvor orginalkjøleren var festet (du MÅ bruke kobberskruene på ATi-kort, da de er litt kortere enn sølvskruene som kun skal brukes til nVIDIA-kort.

2.4 Fest skruene på baksiden ved å bruke en "washer" (de små, brune skivene med hull i) og "kobbermutterne" med en mulighet for å skru noe fast oppå.

3. MONTERING AV HEAT SINK-BASEN BAKSIDE

3.1 Sett den minste heat sink-basen på baksiden av kjernen (mange små knotter som stikker opp i en firkant). Tunnelen skal pekke oppover.

3.2 Ta av armene på den andre clippen og plasser den på heat sink-basen (de lange, ovale hullene på siden skal trees innpå skrutoppene fra heat sink-basen på fordien).

3.3 Fest clippen med de to kobber-"muttersakene" (de som ligner de du brukte for å feste basen på forsiden, bare at disse ikke har den muligheten for å skru noe fast oppå).

3.4 Skru fire skruer fast i hullene på clippen (hvis clippen er rett plassert skal hullene i clippen ligge akkurat over hullene i basen). Det er kun de rette skruene som passer (her er det tatt hensyn til Murphy's lov, noe som ikke er gjørt med skruene som fester basen på forsiden, som jeg fikk erfare!). Sjekk at det er kontakt mellom basen og de små knottene. Hvis det er et mellomrom mellom knottene og basen vil ikke varmen effektivt bli fraktet vekk! Er det d\mellomrom, så kan du løsne litt på skruene som holder clippen og basen sammen, helt til ikke lengre er mellomrom.

4. MONTERING AV SELVE HEATPIPEN OG HEAT SINKEN

4.1 Smør termisk pasta på oversiden av heat sink-basen på forsiden av kortet. Smør også i tunnelen og fordel det jevnt utover.

4.2 Plasser heat pipen (den runde stangen med en 90 graders bøy) i tunnelen på basen på forsiden av kortet. På baksiden skal du bare la heat pipen være på siden av basen for øyeblikket (heat pipen er bøyelig, så det er ikke noe problem å få den på plass). NB. Husk at den avkuttede enden skal være på forsiden av kortet, mens den "spisse" enden skal på baksiden.

4.3 Smør termisk pasta i tunnelen på selve heat sinken (forsiden, den største delen).

4.4 Plasser forsiden av heatsinken på kortet, slik at heat pipen kommer i tunnelen og at hullene i basen kan se gjennom hullene i heat sinken. Skru den fast med de 4 skruene som passer.

4.5 Smør termisk pasta på heat sink-basen på baksiden av korte (husk tunnelen).

4.6 Plasser heat pipen i tunnelen på baksiden.

4.7 Smør termisk pasta i tunnelen på den siste delen av heat sinken (den minste).

4.8 Plasser den siste delen av heat sinken slik at heat pipen kommer i tunnelen og hullene i basen kan sees gjennom hullene i sinken. Den øverste delen av sinken skal under den delen av sinken på forsiden som stikker ned. Skru den fast med de 4 skruene som passer. Voila, du har montert heat sinken

5. MONTERING AV VIFTEN

5.1 Plasser viften i hullet på forsiden av heat sinken. Forsikre deg om at Thermaltake-logoen er riktig vei (i mine øyne er det når logoen kan leses når kortet står rett opp og ned, noe jeg innser kanskje er dumt, da dette er feil vei vis du skal lese logoen gjennom vinduet i PC-en din når kortet er montert på hovedkortet).

5.2 Forsiker deg om at viften går rundt uten å komme borti noe og skru den fast med de to skruene som er ganske brede øverst, men som smalner inn etter hvert.

5.3 Hos meg (sikkert min skyld) ville ikke de fordømte skruene skrues ned i heat sinken, da de var for store. Dette løste jeg ved hjelp av en boremaskin. jeg laga meg rett og slett plass :angry: ! Hadde jeg gjort alt rett, hadde jeg sikkert sluppet dette.

Uansett, test nå viften på kortet ved å koble "hannen" på ledningen fra vifta på en "hun" fra strømforsyningen. Hvis vifta går rundt uten problemer og nesten lydløst funker den som den skal og da er det bare å sette den på maskinen!

GRATULERER; DU ER NÅ EN STOLT EIER AV ET KORT MED GIGANT II VGA cooler montert:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Flott guide!

Vi skulle hatt et slaks arkiv for guider.  :yes:

Det finnes jo allerede en kategori som heter guider her på forumet. Men slike "selvkonstruerte" guider må formelt sett godkjennes av enten Vidar eller Lars før de kan legges inn under denne kategorien.

I klartekst betyr dette at en guide gjerne bør suppleres med forklarende bilder, samtidig som at den bør holde et visst nivå, språklig sett.

"Dingsebomser" etc er sikkert greit nok som et slanguttrykk som sikkert de fleste forstår, men i en guide bør man helst finne andre ord og begreper for slikt.

Mener ikke på noen måte å kritisere Rippmasters innspill, tvertimot! Men som sagt; Slike guider bør ha en slags standard om du / dere skjønner hva jeg mener. Keep up the good work! :-)

Lenke til kommentar
Flott guide!

"Dingsebomser" etc er sikkert greit nok som et slanguttrykk som sikkert de fleste forstår, men i en guide bør man helst finne andre ord og begreper for slikt.

Ordet "dingsebomser" ble brukt fordi jeg hadde j***** dårlig tid da jeg skrev guiden (skulle på fest:D) og i farta kom jeg ikke på et bedre ord...

En annen ting er at som tittelen til guiden så fint sier det, så er den "for dummies" (by a dummy :p ?!) og derfor har jeg bortimot gått helt bort fra bruk av tekniske uttrykk og navn...

Men du har for så vidt rett, dingseboms høres ikke særlig proft ut :no: !

Eller, tusen takk for all rosen, var litt usikker på hvordan min første guide ville bli mottatt...

BTW vil bare legge til at jeg ennå ikke vet om jeg ødela korte under prosessen, da jeg er hjemme i helgen (måtte låne pappas verktøyskrin!), mens alt annet PC-utstyr står på hybelen min... Det vil nok dukke opp en post med mange nordnorske ord viss noe har gått galt!

Lenke til kommentar
Er vel anbefalt og bruke noe annent å rense med en dopapir eller q-tips? Ellers en flott guide!

Q-tips synes jeg funker bra, men dopapir er vel ikke anbefalt tror jeg (fordi det loer ellerno sånnt)

flott guide! det eneste jeg savna var litt bilder :) men ellers bra !!

fred ut :thumbs:

Lenke til kommentar
Er vel anbefalt og bruke noe annent å rense med en dopapir eller q-tips?

Det har du for så vidt rett i...

Har man noe bedre for hand (noe som ikke loer ol!) er jo det seff å anbefale! Selv brukte jeg dopapir, og jeg tror det gikk helt fint... Man må bare være sikker på at det ikke ligger dopapirrester igjen på kjernen eller området rundt, som da kan man starte en fin liten brann (i alle fall i teorien og hvis kortet blie f*** så varmt:D)... Tror ikke det er lurt å bruke økonomi- eller resirkulert dopapir (selv om du er med i natur- og Ungdom), da disse som regel lett går i oppløsning og loer noe fantastisk!

Lenke til kommentar
Jeg har nettop vært hos Rippmaster og hjalp han med og sette sammen maskinen og alt fungerer.

Stemmer det... Funker som f***! Det ble seint i går, så jeg klokka ikke så mye, bare litt for å få en hvis ide om potensiale...

Er på skola nå, så jeg husker ikke talla nøyaktig...

Tror det er noe slikt:

AMD Athlon XP 3000+ locked Barton @ 2280 (175x13)

2x Twinmos 512 Mb PC 2700 DDR @ 175 (350) FSB (2,5-3-3-7)

PC Radeon 9800 Pro m/ Silent Viking Gigant II @ 405/370

3DMark 2001 SE: 16 800

3DMark 2003: Hakke testa ennu, gjør det i dag

Super Pi 1M: 0 m 54 sec

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...