Gå til innhold

I386, i586, eller PPC?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"No RISC no fun" lød eit gammalt ordtak frå amigamiljøet.

Det henviste til yteevnen på prosessoren.

(og delvis til det faktum at enkelte greide å smelte/brenne sine stakkars .20/.30/.40 prosessorer ved overklokking/høg (arbeids)belastning......)

Endret av Mr.Elendig
Lenke til kommentar

Gentoo har da alt gcc støtter. Det vil si -march=pentium4 og -march=athlon-xp for eksempel.

i686 betyr egentli -march=i686.

Gentoo tar ett skritt videre og optimaliserer for din spesifikke cpu.

Endret av drall
Lenke til kommentar
Vil skal ha assembly programmering på skolen i løpet av året *håpe på en cisc* :)

Personlig ville jeg mye heller håpet på en RISC-prosessor.

Har ikke selv kodet på PPC (PowerPC), men har drevet litt koding på MIPS som også er en RISC-prosessor (har bla. blitt brukt av Silicon Graphics). Fordelen med RISC er at prosessorene har mange generelle registre, som rett og slett gjør det mye deiligere å drive med assembly enn på x86-arktitekturen til Intel. Instruksjonene er også få og lett å lære, i motsetning til de endeløse rekker med instruksjoner som fins på x86 (må jo ikke lære alt da men, men...)

Når det gjelder ulemper ser jeg egentlig ingen i farta. Man kan bli nødt til å bruke litt mer "intelligens" fordi det kanskje ikke fins én bestemt instruksjon som gjør det du ønsker å oppnå - så du må isteden kombinere et par instruksjoner på en lur måte.

Men ellers er det verdt å nevne at gode assemblere har endel pseudo-instruksjoner man kan bruke. Disse ekspanderes til 2 eller flere CPU-instruksjoner, og gjør at man kan spare tid på kodingen.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
PPC er ikke RISC. PPC er PowerPC, med andre ord det som brukes i Apples maskiner.

Øhh... RISC er en prosessor arkitektur. PPC (eller PowerPC om du vil) har tradisjonelt vært sett på som en RISC prosessor. Tradisjonelt har Intel prosessorer vært CISC baserte prosessorer.

RISC = Reduced Instruction Set Computer

CISC = Complex Instruction Set Computer

Ah, ok. My bad da. Man lærer mens man lever. ;)

Lenke til kommentar
Men det er jo ikke mange distroer som har 686 da.. Husker kun Gentoo i farten, flere som er kanskje "lettere" og instalere?

arch linux

Description: Arch Linux is an i686-optimized and streamlined distribution. It keeps size down by limiting the packages installed, and most utilities are written in bash to make tweaking easy. The "base install" image is a bare-bones image that contains just enough packages to get a system up and running.
Har du prøvd arch eller? Lett og instalere? :roll:
Lenke til kommentar
386=386 og oppover

486=486 og oppover

586=pentium1, amd k5, amd k6, amd k6-2, amd k6-3 og oppover

686=pentium pro, pentium 2, athlon og oppover

sikker på at ikke pentium 2 er 686? tror det... ( i alle fall ga pentium 2 MMX pc'n min 586 på uname -a så vidt jeg husker...)

Men noen pakker er "athlon". Hva er dette?

Høres forøvrig rart ut at en 1,3 GHZ CPU er 586...

Lenke til kommentar

pentium 2 er 686.

pakker med i686 og diverse indikerer at de er kompilert med -march=i686 eller diverse.

-march=cpu-type

Generate instructions for the machine type cpu-type. The choices for cpu-type are i386, i486, i586, i686, pentium, pentium-mmx, pentiumpro, pentium2, pentium3, pentium4, k6, k6-2, k6-3, athlon, athlon-tbird, athlon-4, athlon-xp, athlon-mp, winchip-c6, winchip2 and c3.

Dette er de som er tilgjengelige på gcc-3.3.2 for x86.

Mitt gentoo-system er bygd med -march=pentium4. Filene som blir generert kan da bare kjøres på en prosessor som støtter mmx, sse, sse2 og sikkert mer. Koden blir tunet til pentium4.

Jeg kan kjøre binærfiler som er kompilert for i386, i486, i586, i686, pentium, pentium-mmx, pentiumpro, pentium2, pentium3 og på en pentium4 prosessor. Omvendt går ikke.

Endret av drall
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...