Gå til innhold

Tundra 1555 vs Dell 510m

uNF

Anbefalte innlegg

Står imellom Dell510m og Tundra 1555, Dell er cirka like dyr, med raskere prosessor og 15" sxga skjerm.

Jeg bruker hovedsaklig linux, så jeg lurer på hvilken maskin som takler det best? Tenker mest på acpi(suspending), batteri tid og slikt. Kan man putte inn et ekstra batteri i tundra eller 510m? Får man lurt Dell til å selge uten Windows? :-)

Endret av uNF
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tundra'en har sansynligvis bedre batterikapasitet, men såvidt jeg vet har den ikke mulighet for ekstra batteri, slik m510 har. Med ekstra batteri i dell'en bør du greie 6-7t i Windows, såfremt begge er 48wh.

Ringer du dell og sier du skal bruke en m510 med linux prøver de sansynligvis å selge deg en dyrere maskin f.eks D505. Det kan forsåvidt være en fin ting! For de er snillere med rabatten på de litt dyrere seriene. Jeg endte selv opp med en Latitude D500 til prisen av en m500, hvis disse modellbetegnelsene sier deg noe. Hos meg fungerer ACPI fint, bortsett fra dvalefunksjonen.

Såvidt jeg vet skal m510 fungere bra på linux. Det integrerte skjermkortet kan gi deg noe problem ved at maskina kun finner 1mb skjermkortminne, men det finnes enkle patcher for dette. Det standard trådløse nettverkskortet i maskina har ikke hatt linux drivere så langt, vet ikke om det nå.

Har ikke prøvd en tundramaskin selv, men ettersom hovedkort, cpu og skjermkort er identisk på disse to maskinene så skal hvertfall det fungere med linux.

Edit: Tror du skal slite med å overtale dell til å selge deg en maskin uten OS!

Knut

Endret av enemigo
Lenke til kommentar

Dell har kategorisk nektet å selge meg en maskin uten Windows. grunnen de ga er at de tester alle maskiner med Windows i Irland...

De kan nok gjøre unntak... om du er en stor bedrift som bestiller MANGE maskiner fra dem... men ellers tror jeg nok du skal få problemer å kjøpe noe fra dell uten MS Windows.

Ellers har jeg Mandrake 9.2 installert på min Tudra 1557. Det første problmemt jeg hadde er mangel på spesifisert driver til ATI 9600 skjermkortet, men jeg tror jeg har funnet den også nå ;-)

Jeg har heller ikke funnet en måte å kontrollere den runde museknappen på i Linux, og er litt usikker på om det trådløse nettverket virker, eller hvordan jeg skal få til det. Men det blir jo likt på begge maskinene.

Du får forresten 2års garanti fra PS data... jeg tror at på prisen du så på hos Dell, var det kun 1 år....

lykke til i valget!

Lenke til kommentar

Jeg sitter på en Tundra 1555P og kan absolutt anbefale maskinen. Batteritiden holder hva de lover, 4-5 timer under normal bruk. Bruker du den lite, klarer den faktisk over 5 timer. Tror det er få maskiner som klarer å slå det. Dessuten starter vifta svært sjelden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...