Gå til innhold

SMP, BSD/*NIX eller Linux?

Anbefalte innlegg

har noe ekstra HW liggende her som jeg har tenkt å ta i bruk til TG, maskinvaren er som følger.

Asus CUV-6D med to Pentium3 933Mhz cpu'er.

Voodoo 3000 16MB PCI

768MB SDram, kan ytterligere utvides med 256MB viss nødvendig

30GB seagate HD

10/100 NIC, NE2000 kompatibelt

gammelt stygt Aopen HQ8 kabinett ;)

det jeg hadde tenkt å bruke denne maskinvaren til er å sette opp en dobbel CS 1.5 server for folket på TG, men er usikker på hvilket OS jeg skulle bruke. selv bikker jeg mellom siste release av FreeBSD (kan ikke mye om BSD, men tror det vil være lærerikt å sette det i stand og få en fungerende server) eller Slackware.

har planer om å sette i stand en minimalistisk install med kun det jeg trenger for å kjøre, dvs, ingen X, ingen ekstra apache, ftp, smb, ssh osv, men hovedpoenget er at *NIX/Linux'en støtter SMP og greier å kjøre to CS servere uavhengig av hverandre på boksen.

er det noen der ute som har noen tanker om dette? hvilket OS/distro hadde vært det beste til denne jobben, Slack eller FreeBSD, eller burde jeg ha brukt ett annet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ganske sikker på at slack vil klare denne oppgaven utmerket!

Og ang. forskjellige ting som du vil/vil ikke ha installert, så er det ingen heksekunst å velge dette til/fra i installeringen.

Endret av huf
Lenke til kommentar
Slack vil greie det fint, og det er noe enklere å sette opp enn FreeBSD.

tja, akkurat den der er meget relativ. jeg vil uansett si at et hvilket som helst *nix-system (ja, *nix som i linux eller bsd) kan gjøre jobben mer eller mindre like bra. velg det du føler deg komfortabel med.

Lenke til kommentar

selv heller jeg for FreeBSD :)

har ingen spesielle grunner for å velge den isteden for Slack bortsett fra at jeg ikke er kjent med BSD og har lyst til å prøve og se hvordan det fungerer. tror det kan bli lærerikt og det kan være morro å sitte med en ferdig fungerende server og vite man har lært noe nytt :)

har en annen maskin jeg funderer på om jeg skal sette den i stand og pare den med denne boksen, for å sette opp en statsserver, så alle statsfreaker kan sjekke hvordan de ligger an i forhold til andre statsh0rer ;) er ikke sikker om jeg skal gjøre det enda, vi får se om jeg får til cs serveren først :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...