Gå til innhold

Hvilke komponenter?

Anbefalte innlegg

Hello

har akkurat FÅTT meg en pc. Den er ikke akkurat bra for å si det sånn: p3 1000Mhz, 256sd RAM, Geforce 2MX. Skal bytte alt, men har bare råd til et par ting først. Er ikke helt sikker på hvilke av komponentene som er mest "hemmende" får ytelsen i spill?

Setter pris på svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
skjermkortet er først og fremst hemmende.

Skjermkortet er mest hemmende ja, men det nytter ikke å bytte hvis ikke prosessoren henger med. RAM'et er jo også veldig viktig når det gjelder spill. Med 256BMB SDRAM vil du nok ikke klare de mest krevende spillene i full grafikk, men du klarer som f.eks CS. Jeg ville ha prioritert det slik:

1. prioritet: Skjermkort

2. prioritet: RAM'et

3. prioritet: CPU

Edit: Skriveleif

Endret av wmdatafan
Lenke til kommentar

Du må også tenke på CPU'en da. Selv om veldig mye av dette CPU-maset er individuelt. Hvis det tar ti minutter å boote er ikke CPU'en akkurat helt frisk. En P3 "kan" være (ca.) like bra som en P4 hvis du ikke har kødda for mye med den. Husk at det ikke er noen vits å kjøpe fett RAM hvis CPU'en ikke henger med.

Lenke til kommentar

Som de andre allerede har sagt så er det først og fremst skjermkortet som må oppgraderes for å få bedre ytelse i spill, men etter det jeg har erfart tidligere så kan du ikke forvente så veldig mye bedre ytelse i spill med tanke på at det er snakk om et SDRAM system. I alle fall så hadde jeg prioritert slik:

1. omgang: skjermkort.

2. omgang: hovedkort, prosessor og minne.

Lenke til kommentar

Ok er nå litt i tvil om jeg har ddr eller sd ram!!! står jo ingenting noe sted. Tok ut RAM'en der sto det 128( har 2) pc133Mhz CL3. har nå fått litt flere penger, men jeg er usikker på om jeg skal ta

A: Skjermkort, CPU og Hoved kort

B: Skjermkort og Minne + ha litt penger igjen til resten ( intill neste stipend kommer) :p

( dette kommer jo blandt annet ann på om det er sd eller ddr ram jeg har, å deres mening da)

Lenke til kommentar

Garantert Sd ram. Som sagt bytt ut skjermkortet, men vær ikke langt bak med hovedkort, prosessor og minne.

Hvis du har lite penger så gir nok et Amd system most bang for the bucks ;)

Det som er så dumt med systemet du har nå er at du kan bruke absolutt ingenting av det du har. Hovedkortet støtter neppe DDR-ram og hvis det gjør det så støtter det bare ram med lav hastighet (ikke at det er noe problem å kjøre rammen på en lav hastighet da). Å kjøpe ny ram til det hovedkortet ville være som å kaste pengene på havet siden, du ikke kan bruke den når du en gang (forhåpentligvis i nær fremtid) bytter ut hovedkortet. Joda det finnes combo kort, men de yter dårlig og er basert på gammel teknologi.

Å kjøpe en ny p3 prossesor er absolutt ingen vits, siden du neppe finner noen, og de ikke ble produsert med høyere hastighet enn 1,3-1,4 (husker ikke i farta), og siden de kommer til å koste mer enn en ny prosessor.

Med andre ord, spar heller til du kan kjøpe alt, hvis du ikke vil ha noe med en gang da. I så fall kjøp skjermkort, men vær ikke langt bak med resten.

Kjøp en:

-Amd Barton XP 2500+

-ABIT NF7 (evt -s om du har bruk for S-ATA disker og noen ekstra funksjoner. Merk at du må ha V.2 av kortet. De fleste webshopper i dag selger bare denne, men vær obs om du kjøper brukt)

-Valgfritt minne. Minst 512MB 400MHz minne. Geil, Corsair, Twinmos, OCZ er gode merker. Hold deg til kvalitet, enn å bruke mindre på noname som virker i 3 dager om du er uheldig (satt på spissen)

Lykke til :thumbup:

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar

Behold pc'en en liten stund til du har fått spart opp til en f eks Amd 2500 osv.

Trenger ikke koste mere enn 3000++

Visst ikke:

Et skjermkort til 1000kr...

Den pc'en vil ikke greie og få skjermkortet til og yte maks uannsett...

Etter det et nytt hk siden Sdram trekker veldig ned på ytelsen...

Minne cpu osv....

Bare spar til en helt ny en?

Edit: Når jeg ser over ordentlig er det nevnt før^^^^, Ta en Xp2500 ikke Xp2400 da Xp2500 har dobbelt så mye Chache og endel bedere ytelse...

Er du heldig kan du klokke den til @3200 med hjelp av Fsb...

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar

Ja ja DA ser det ut som det blir denne pc'en kan ikke betale mer.

Athlon XP2200 ( er fortsatt en liten mulighet for 2400)

Abit KD7a Hovedkort

q-tec Strømforsyning 400W

Sapphire 9600 Atlantis 128DDR

2*256MB DDR ram

cool master CPU vifte

Er det noe dere ville ha byttet ut uten at det fører til endring i pris?

3400kr med frakt

Endret av juleribba
Lenke til kommentar
Ja ja DA ser det ut som det blir denne pc'en kan ikke betale mer.

Athlon XP2200 ( er fortsatt en liten mulighet for 2400)

Abit KD7a Hovedkort

q-tec Strømforsyning 400W

Sapphire 9600 Atlantis 128DDR

2*256MB DDR ram

cool master CPU vifte

Er det noe dere ville ha byttet ut uten at det fører til endring i pris?

3400kr med frakt

en annen PSU? ta bort en ram brikke og kjøp xp2500, og heller kjøp ram etter neste stipend...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...