PumpAction Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 (endret) Hvor høy spenning skal det være i composite kabler fra tv i forhold til kabinett? Etter å ha fått støt ca 10 ganger, noen ganger fra hand til hand målte jeg tilslutt med multimeter og fikk 192Volt AC, kabelen var ikke koblet i skjermkort. Skal det være så høy spenning? GF3 kortet mitt har vært tilkoblet lenge og funker enda, nå sitter jeg med et radeon 9700 pro og er litt redd for å koble til. Tv var av og stikkontakt trukket ut. Prøvde å koble til jordet stikkontakt for pc'en men har enda samme spenning. Endret 14. februar 2004 av PumpAction Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Hvor mye og om det skal være noe spenning i en composite kabel har jeg ingen anelse om, og multimeteret mitt tok nettopp ferie, men en ting kan jeg med sikkerhet si. Du skal IKKE få støt av å ta i kabelen. Prøv kabelen i en annen tv om du har, og sjekk om du får noen spenning da. Enten Tv'en eller kabelen som ikke har det så godt. Mest sannsynlig tv'en. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Om du får 192Volt spenning i composite kabelen din er det noe som er meget feil. composite vido signal bruker, som alle andre signalkabler, ubetydelige spenninger og amp. for å overføre signaler. 192 Volt er jo over halvparten av hva du får rett fra strømnettet (!!). Jeg har aldri målt min egen, så jeg kan ikke si noe med 100% sikkerthet, men jeg tviler meget sterkt på at det skal være slik. Mulig du har en slags kortsluttning ett eller annet sted, som gir spenning til et sted som ikke skal ha det... -Stigma Lenke til kommentar
PumpAction Skrevet 14. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2004 (endret) Isåfalle er det i tv'en, tok ut kabelen fra den og spenninga droppa til 0v. Syntes det er meget rart at skjermkortet enda funker. Hvis ikke problemet oppsto sitt gang jeg tok ut kabelen... Men det virker _litt_ lite sannsynlig. Nå har jeg latt tven stått uten støpsel i noen timer og spenningen har droppet til 110volt, skal, prate med en kompis som har greie på tver og slikt, (han reparerer dem) på mandag. Endret 14. februar 2004 av PumpAction Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Det er nok det vanlige nettfilter Y-kondensator problemet. Mange på forumet som har fått støt fra PC'en. Her er en slags forklaring: http://www.t4e.dk/konf/root/elektronik/html/3001.html Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Står både PC'en og TV'en i jordet stikkkontakt? Lenke til kommentar
-HugiN Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Du kan jo teste volt'en som er på på composit-utgangen fra skjermkortet, det skal vær være likt som den som er fra tv'n, men ja det hørtes ekstremt mye det du hadde. Aldri selv fått strøm i meg de ca 150 gangene jeg har koblet pc til tv'n og pc-pc (video ut - video in på annen maskin) osv osv... Lenke til kommentar
Beo Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Dette er ikke kødd, men snu stikket til tv'en. Går ut fra at tv'en ikke er jordet, men har flytende jord. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Problemet er nok neppe composite-utgangen, men forskjell i spenningspotensiale på PC'en og TV'en (Noe som skjer om bare en eller ingen av dem er jordet). Har selv hatt ~140V i en nettverkskabel pga. samme problem (Gammel coax-type). Spenningen går bare i jord-delen av kabelen, så den påvirker ikke selve signalet, men det er neppe helt sunt å la det være sånn.. Lenke til kommentar
PumpAction Skrevet 15. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2004 Takker Beo Fungerte fint. 0v AC igjen. Composite utgangen var forresten 0.5mV DC fra skjermkort. Tok sjangsen på å koble til skjermkortet igjen og alt ser ut til å fungere bra. Lenke til kommentar
Beo Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 (endret) Problemet er nok neppe composite-utgangen, men forskjell i spenningspotensiale på PC'en og TV'en (Noe som skjer om bare en eller ingen av dem er jordet).Har selv hatt ~140V i en nettverkskabel pga. samme problem (Gammel coax-type). Spenningen går bare i jord-delen av kabelen, så den påvirker ikke selve signalet, men det er neppe helt sunt å la det være sånn.. Det er feil å si at det ikke påvirker signalet. Hvis det går en jordstrøm i skjermen på coax (comprosite) kabelen vil den ha et magnetfelt rundt seg som igjen vil påvirke senterlederen, da vil du få en jevn forstyrrelse på signalet. Feks diagonale striper som ruller og ruller.......... Dvs en forstyrrelses-puls hvert 20millisek. pga 50Hz Endret 15. februar 2004 av Beo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå