myexplorer Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 (endret) Hei. Jeg bestillte en shuttle kabinett og komponenter, før jeg foretok kjøpet forhørte jeg meg både med MPX og brukere av forumet om komponentene kom til å passe sammen. Svaret jeg fikk av MPX var at oppsettet mitt var perfekt, akkurat slik som de pleier å gjøre det. Her er oppsettet: Etter å ha satt den sammen så startet den opp, men ga ingen signal til skjerm,tastatur eller mus. Viftene, lysene, cd-rom fungerte. Jeg ringte MPX og forklarte saken til dem, de så på dette som en så merkelig feil at jeg måtte bare sende den inn. (Det var ikke mye hjelp å hente fra dem i telefonen med andre ord). Jeg sendte dem alle komponentene, slik som jeg hadde satt den sammen. Ringte opp til dem igår og de fikk ikke tak i han som testet komponentene, men alt var hvis i orden. Pcen var allerede blitt sendt til meg. Jeg spurte dem hvordan de testet den, da fikk jeg beskjed om de hadde testet komponentene hver for seg. Rutinene er slik at de tester alt sammen først, hvis ikke dette fungerer så tester de komponentene hver for seg. Greit nok det, men årsaken til at jeg sendte den inn var jo at den ikke fungerte sammen. Jeg for vel vente å se om den fungerer da. Kommunikasjonen sviktet i dette tilfelle hos MPX. Burdet vært mye bedre samarbeid med telefonkonsulenten og de som tester produktene. Da jeg fikk beskjed om å sende den tilbake, spurte jeg hvilke kostnader dette ville påføre meg. Som svar fikk jeg at det var bare porto, men det viser at de tar testgebyr også. Jeg prøver ikke her å si at MPX er en dårlig butikk, fordi jeg har fått god og rask behandling av telefonkonsulentene, men dette med kommunikasjon og informasjon burde vært utbredet. Dårlige hendelser som dette gjør at de mister iallfall en kunde, nemlig meg. Endret 17. februar 2004 av myexplorer Lenke til kommentar
rolfar Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Enig! Hvis ting har skjedd slik som du legger det frem, synest jeg at MPX ikke bør ta gebyrer iallefall! Men når det er sagt er dette desverre en av farene med å handle på nettbutikker. Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Ehh, hvis det du sier er riktig så kan jeg vedde mye på at pc'en neppe fungerer når du får den tilbake, med mindre de har byttet komponenter i skjul. Hvis rutinen er slik at de tester alt først sammen, og så hver for seg hvordan kan noe virke? Hvis den først ble testet sammen og det ikke fungerte, men hver enkelt komponent fungerte når de testet de hver for seg, hvordan kan da alt være i skjønneste orden når du får alt tilbake? Håper jeg tar feil. Lykke til og stå på ditt Lenke til kommentar
Merlin Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Skal sldri handle på mpx etter at jeg leste dette innlegget Lenke til kommentar
myexplorer Skrevet 15. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2004 Det er ikke meningen at folk skal slutte å handle hos MPX, tror dette kan skje hos de fleste nettbutikkene. Det er bare det at når du har selv hatt en dårlig erfaring så velger man ikke den samme butikken en gang til, selv om man vet at det samme kan skje hvor som helst. Det er bare sånt det er. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 Et par momenter som jeg har lyst til å kommentere 1.) Hvis du på telefonen fikk svar at det ikke ble noe annet enn porto å betale, så har ikke MPX lov til å fakturere et testgebyr. Testgebyr MÅ det opplyses om på forhånd, ellers har ikke selger lov å kreve dette inn. Om en ansatt har gjort en feil ved å si dette til deg, så er det MPX sitt problem, ikke ditt. 2.) I normale situasjoner har man ikke noen garanti for at dataprodukter funker sammen. Så lenge du har kjøpt dem som separate produkter, og de fungerer separat, har du ikke noe å komme med. Spiller ingen rolle om du kjøpte de samtidig... Dette er en av farene ved å bygge selv. 3.) I dette tilfellet har du fått beskjed fra MPX at delene skal funke sammen... ergo har de lovt noe de tydeligvis ikke kan holde. Det får da bli deres problem. Du kan, etter min forståelse av kjøpsloven, hevde at dette er en vesentlig mangel etter kjøpslovene og kan dermed heve kjøpet. Håper du fremdeles har det svaret du fikk fra dem om at delene funker fint sammen. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 Bruke angrefristen? Lenke til kommentar
myexplorer Skrevet 15. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2004 Spørs om det går nå da, varen har jo vært hos de over en uke nå, ikke mye tid igjen. Så har jeg hørt at de ikke helt overholder den angrefristen, sikter til en annen tråd somer veldig aktuell her på forumet. Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 Skal sldri handle på mpx etter at jeg leste dette innlegget Det er jo litt overilt å si at du ikke skal handle der flere ganger siden en bruker ikke er fornøyd og føler at han ikke får den service han fortjener. Om man velger å bygge selv må man kunne en del selv slik som feilsøking og ta høyde for at slike ting kan skje. Du får ha lykke til pcen myexplorer Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 Dette syns jeg høres merkelig ut,mpx har alltid vert suveren med mine returer,ingen andre nettbutikker som kan komme opp mot dem i mine tilfeller. Vist det viser seg at pc en forsatt ikke virker når du får den tilbake,ville jeg kontaktet dem og forklare hele saken en gang til,jeg er ganske sikker på at de kommer til å ordne opp(det skal de jo gjøre uansett). Du kan også prøve å ta ut alle komponenter å sette det sammen igjenn,pga at det kan være noe som har dårlig kontakt eller noe.Har ivertfall virket for meg et par ganger.Vist de testa komponentene,så skal jo ingen av dem være DOA heller. Lykke til ivertfall! Lenke til kommentar
hox Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 Etter mine erfaringer, så er MPX den ene av alle nettbutikkene som jeg har vært borti, hvor du faktisk får normale folk i telefonen. Ingen problemer med avslag om jeg finner produkter billigere andre steder. Har hatt problemer med ett hovedkort jeg bestilte hos dem en gang, dette var defekt. Sendte det inn, og det var defekt. De hadde ikke dette hovedkortet på lager, å spurte om jeg hadde tid til å vente til de fikk det inn på lager. Noe jeg ikke hadde. Så jekk fikk velge meg ett annet, det defekte hovedkortet var med innebygd vga. Så det hele endte opp med at jeg fikk ett dyrere hovedkort og et gf4 mx kort som erstatning Bare postitivt å si om MPX med andre ord! Jeg tror nok at du vil få ordnet ditt problem med dem . Lenke til kommentar
myexplorer Skrevet 16. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2004 Har vært i kontakt med MPX idag. De hadde vist testet komponentene mine sammen allikevel og da skulle alt være i orden. Tror de har litt kommunikasjonsproblemer der borte, for det var ikke første beskjeden jeg fikk. Uansett så gjenstår det å teste, den kommer imorgen. Ufo hadde rett angående testgebyr, hvis de ikke opplyser om den så har de ikke rett til å kreve den. Så den fikk jeg beskjed om at jeg skulle slippe å betale. Håper de holder det da. Det var ikke så enkelt som det høres ut, de krevde at jeg skulle si navnet på personen som sa det til meg. Men når de ikke sier hva de heter så er ikke det så lett. Testegebyr på 150 kroner er ikke allverden, men det er mer prinsippet. Jeg spurte klart og tydelig ved første henvendelse om de kom til påføre meg noen gebyrer og det eneste jeg fikk som svar var porto. Jeg la frem at jeg gidder ikke å bruke en halv kontantkort på å så ringe opp for å lyve om det. Det er sant o, når man forventer bare porto som utlegg så er det kjipt å få testgebyr. De forsto meg til slutt og sa at de skulle ta den bort. Den store testen gjenstår da, om pcen fungerer imorgen. Hvis ikke,så var det bare til å ringe opp til dem igjen. Håper jeg slipper det, nå har jeg vært uten pc i over en uke, ikke noe gøy når du skal levere rapporter og oppgaver til høgskolen. Det har aldri vært meningen at denne tråden skal være negativ reklame for MPX, ville bare dele erfaringene mine og så folk avgjøre selv hvordan de forholder seg til den. Idag møtte jeg en hyggelig dame på telefon som til og med ringte meg opp igjen etter at hun hadde forhørt seg med andre kollegaer. De svarer også veldig raskt på telefon og man slipper å stå i kø. Men en sånn dårlig opplevelse gjør faktisk at jeg aldri mer kommer til å handle der. Ja jeg vet at dette kunne skjedd i hvilken som helst nettbutikk, men nå skjedde det med meg hos MPX, og slik er det bare. Det som bekymrer meg mest ved å handle hos MPX er jeg tror at de har kommunikasjonsproblemer,da jeg har nå måtte forholde med til 3-4 ulike opplysninger om denne saken. Kommer tilbake med mer informasjon imorgen, forhåpentligvis fra min nye shuttle da, hvis ikke da trenger jeg hjelp av dere gutter. Kan ikke så mye teknisk om data, tenker på komponenter osv. Takk for alle svar og at dere gidder å lese dette. Det hjelper å få det ut! Lenke til kommentar
myexplorer Skrevet 17. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2004 (endret) Hei folkens, nå har jeg fått igjen shuttle pcen og den fungerer. Men når jeg starter den så står det på main prosessor AMD xp 2200 +, jeg bestillte en xp 2800 + prosessor. Hvordan finner jeg eksakt ut om dette stemmer? Endret 17. februar 2004 av myexplorer Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Hei folkens, nå har jeg fått igjen shuttke pcen og den fungerer. Men når jeg starter den så står det på main prosessor AMD xp 2200 +, jeg bestillte en xp 2800 + prosessor. Hvordan finner jeg eksakt ut om dette stemmer? Kanskje noe galt med FSB? Det skal være 166mhz fsb på den cpu'en, du kan endre det i bios. Lenke til kommentar
myexplorer Skrevet 17. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2004 eehh hva er FSB? Det noe som 300 mhz ved oppstart. Når maskinen starter opp så står det: Main prosessor: amd xp 2200+ Memory: 1024 eller noe sånt. Betyr det ikke at jeg da har fått feil prosessor tilbake? Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Les brukermanualen så finner du ut av det.. TaZ Lenke til kommentar
myexplorer Skrevet 17. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2004 Men sier ikke det seg selv da, når det står på skjermen? Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 300mhz / 2 = 150mhz CPU'en din kjører kanskje på 150 mhz. 300mhz kommer av minnet, som kjører på en frekvens på 2xfsb (ddr-ram). Det du skal gjøre er å gå inn i bios (vanligvis trykker du "del" etter du starter maskinen) og se etter en post som heter "fsb", "cpu clock" eller noe sånt. Denne står sikkert på 150mhz. Skift denne til 166mhz. NB. Hvis du absolutt ikke kan noe om BIOS, burde du være forsiktig og kanskje få en datakyndig til å se hva du gjør. Egentlig er det helt enkelt, men... Lenke til kommentar
myexplorer Skrevet 17. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2004 Vil dette medføre til at prosessoren vil være 2800+ da? Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 (endret) Vil dette medføre til at prosessoren vil være 2800+ da? prøv å se i BIOS før du svarer. Sjekk hva FSB står på. Endret 17. februar 2004 av funkweb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå