Gå til innhold

S-ATA eller P-ATA ?

Anbefalte innlegg

Driver og ser på en ny HD.

Sitter her med ett ASUS P4PE, og som ikke har S-ATA gjennom Southbridge. Lurer derfor på om det lønner seg å kjøre 2 HDer på S-ATA i eventuelt RAID, og gjennom PCI - bussen. Der sitter det vel fra før av ett GB nettverkskort, og ett "Soundblaster Live" lydkort.

Bør jeg gå for S-ATA, eller P - ATA?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går utifra at du har et Gb nettverkskort ? :) Rask regning tilsier at hvis du skal bruke det ordentlig så har du allerede brukt opp ALL kapasitet på PCI-bussen din...

Og som du vil se hvis du leser noen av mine andre poster er RAID 0 veldig oppskrytt som et hastighetsøkende oppsett... Men samtidig hvis du ser på anmeldelsen av det nyeste ABIT kortet her på hw.no så ser du at det har 6 SATA sloter og 1 PATA hvis jeg husker riktig ... Derfor er det et poeng at skal du kjøpe nye disker idag og vil flytte de til ditt neste hovedkort er dt meget sannsynlig at det ikke har PATA. Så derfor ville jeg anbefalt SATA men ikke i RAID-0.

Cobos

Lenke til kommentar

Da tror jeg at jeg går for S-ATA da... Men ett GB nettverkskort vil jo aldri gå over seg der jeg er: 100mbit LAN, så det burde ikke bli noe problem. Dessuten har HDene en max lesehastighet på 30 - 40 mb/s, så det vil max bli noe slikt: (hvis jeg er i GB nettverk) : 40 + 40 = 80 mb/s

Ser jo også problemet da jeg kobler i RAID 0, da det teoretisk blir:

40*2 + 40*2 = 160

Dette overskrider da PCI bussen 133 mb/s

;)

BTW: rett meg hvis jeg tar feil! :)

Lenke til kommentar

Faktisk kjøper du en av de nye SATA diskene nå har de gjerne en overføringshastighet som går fra rundt 60MB/s til 35MB/s avhengig av hvor på plata du er så de er allerede for raske for reell PCI ytelse som gjerne ligger i 100-110MB/s området...

Men dette er uansett masse teoretiske verdier som ikke er så veldig interresante... Det som faktisk er viktig er hvis du kjøper 2 SATA disker er du sikker at du kan bruke begge diskene samtidig uten å kjøre dem i RAID... Jeg vet at noen av de RAID kontrollerne som bundles med hovedkort ikke tillater 2 disker i et ikke-RAID oppsett.

Cobos

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...