Gå til innhold

amsn

Anbefalte innlegg

har lagt inn CVS versjonen her nå men får bare beskjed om at couldn't found (bra engelsk) default skin in skins/

noen som vet hva som mangler?

0.83 versjonen fungerer bra.. men denne mangler jo bilder

er ikke imponert over brukervennligheten i linux akkurat..... :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har lagt inn CVS versjonen her nå

...

er ikke imponert over brukervennligheten i linux akkurat.....

La meg se -- du diller med ustabile CVS-versjoner av et program som i utgangspunktet ikke er spesielt brukervennlig (egen «installasjonsmåte», eget toolkit, egne «skins» osv), og du klager på at Linux ikke er brukervennlig?

Hm, lurer på om jeg skal kjøpe meg en rusten 1972-modell SAAB 900 og klage over at biler nå til dags er så vanskelige å bruke? :)

Lenke til kommentar

da var vi på den igjen... men er det ingen som har et svar på spørsmålet?

når det gjelder den saab'en din.... cvs versjonen er vel ikke så veldig gammel er den? siden programmet er under utvikling.... og hvis vi først skal diskutere brukervennlighet.... resten av linuxen er jo ikke så fryktelig bra den heller... har brukt hele dagen i dag på å prøve å få til ting, men man må jo innom en 10-15 tekst filer bare for å få gjort små enkle ting, endre dns adresser, oppdattere ip fra dhcp....

Vil heller si linux er som en koreansk bil. helt ok å kjøre fra a til b med, er stabil og driftsikker. men hvis noe går i stykker finnes det ikke noe verksted å kjøre innom så du står helt alene. Å ekstrautstyr og deler så og si umulig å få tak i, iallefall som er av en brukbar kvalitet.

mulig jeg er tungnem assa men at linux er brukervennlig er en sannhet med modifikasjoner. treig er den også. og dokumentasjonen er laget for de som har vært *nix'ere siden 18hundreogbrødmangel + at man må tippe halvparten av doc'en... blir nesten som å lese en novelle... må lese mellom linjene... :thumbdown:

Jeg har nå brukt Suse 9.0 linux noen uker og synes den virker knallbra. det er den. MEN da må man ikke "være så dum" å kjøpe d-link trådløskort, ha en mobil som er laget dette århundret eller noe annet som ikke har vært på markedet de siste 15 årene. det er fryktelig triste greier.

Jeg har virkelig gitt linux en sjangse men tror nok den forsvinner fra maskina mi ganske snart. det pga.:

1. brukervennligheten og hardwarestøtten er fremdeles alt for dårlig, selv om den er iallefall 50 ganger bedre i suse 9 en rh 7.2

2. så fort man spør på et forum (dette og flere) om hjelp, så får man bare tilbake at dette ikke er windows og hvor jæv... dårlig windows er.

3. linuxen er ALT for treig. "linuxen min starter på 10 sek!!" ja, men jeg vil ikke ha et os uten grafikk, og jeg vil gjerne bruke noe annet en telnet for å lese mailen min... Suse 9.0 bruker over dobbelt så lang tid som XP på å starte på min bærbarmaskin...

dette er da min subjektive mening, men ikke kom å si at jeg ikke har prøvd å like linux iallefall. nå får jeg sikkert halvparten av dere på nakken og skal fortelle meg hvor dårlig og usikker windows er. kozlig det, men det hjelper nok ikke. at *nix boxer er best på større servere er jeg ikke i tvil om og skal du ha en "word" maskin så er nok linux et godt og billig valg. men skal du gjøre noe uten om det og hacke så vil jeg gå for windows.

når følgende går knirkefritt i linux skal jeg begynne å bruke det igjen.

1. mobilen min fungerer i linux. P800

2. trådløskortet mitt eller et annet kort som er "vanlig" i dag fungerer.

3. et program kan installeres ved å dobbelklikke på det eller skrive 1 (en) linje i et terminalvindu. sef kan noen valg komme opp....

4. seriøse programmer går på linux... adobe produkter, macromedia etc...

5. spill blir laget til linux

6. bruksanvisninger blir laget forståelig.

da tror jeg at jeg var færdig for denne gangen... :p

hvis noen synes jeg er en dust eller idiot så er det ok, og hvis dere mener alle mine argumenter er helt bak mål så hører jeg gjerne på dere... men ha da noen seriøse argumenter istede for "dærfor" tilbake.

Jeg har iallefall prøvd å være saklig, selv om jeg er fryktelig frustrert over linuxen min akkurat nå.... håper ingen blir støtt av innlegget for det er ikke meningen. :no:

ha en fin dag :w00t:

Lenke til kommentar
Vil heller si linux er som en koreansk bil. helt ok å kjøre fra a til b med, er stabil og driftsikker. men hvis noe går i stykker finnes det ikke noe verksted å kjøre innom så du står helt alene. Å ekstrautstyr og deler så og si umulig å få tak i, iallefall som er av en brukbar kvalitet.

Fins det ikke et verksted? Hør her, om du kjøpte SuSE i stedet for å laste det ned gratis hadde de gledelig svart på alt du lurte på.

Lenke til kommentar

når det gjelder den saab'en din.... cvs versjonen er vel ikke så veldig gammel er den? siden programmet er under utvikling.... og hvis vi først skal diskutere brukervennlighet....

Hvis du skal bruke CVS kan du ikke regne med at ting skal fungere.. Som det også står på siden deres..

resten av linuxen er jo ikke så fryktelig bra den heller... har brukt hele dagen i dag på å prøve å få til ting, men man må jo innom en 10-15 tekst filer bare for å få gjort små enkle ting, endre dns adresser, oppdattere ip fra dhcp....

vim /etc/resolv.conf # dns

dhcpcd -n eth0 # ny ip

let og du vil finne.. Det tar tid å finne ut hvor ting befinner seg på nettet.. Og SuSE har yast som du sikkert ikke har satt deg helt inn i enda

mulig jeg er tungnem assa men at linux er brukervennlig er en sannhet med modifikasjoner. treig er den også. og dokumentasjonen er laget for de som har vært *nix'ere siden 18hundreogbrødmangel + at man må tippe halvparten av doc'en... blir nesten som å lese en novelle... må lese mellom linjene...  :thumbdown:

Linux er svinkjapp.. Skal du bare ha opp linux er det gjort på ~ 2 sekunder.. Skal du derimot ha opp resten av SuSE, som du bruker, er det klart det tar litt tid.. Disable alle services du er sikker på du ikke behøver bl.a.

Dokumentasjonen er heller ikke laget bare for folk som er nye på *nix OS.. Det er mye ting som er basic.. Derfor bør du lese en Linux-howto som beskriver basic ting..

Jeg har nå brukt Suse 9.0 linux noen uker og synes den virker knallbra. det er den. MEN da må man ikke "være så dum" å kjøpe d-link trådløskort, ha en mobil som er laget dette århundret eller noe annet som ikke har vært på markedet de siste 15 årene. det er fryktelig triste greier.

Det er virkelig ikke sant.. Men undersøk om linux støtter hw'en før du kjøper..

Jeg har virkelig gitt linux en sjangse men tror nok den forsvinner fra maskina mi ganske snart. det pga.:

1. brukervennligheten og hardwarestøtten er fremdeles alt for dårlig, selv om den er iallefall 50 ganger bedre i suse 9 en rh 7.2

Hva kan du forvente av en nesten 3 år gammel distro med tanke på hw som er nyere enn dette?

2. så fort man spør på et forum (dette og flere) om hjelp, så får man bare tilbake at dette ikke er windows og hvor jæv... dårlig windows er.

Linux er ikke windows.. Lær deg linux og du vil ha mye glede av det. Og ettesom SuSE tross alt har mange grafiske verktøy så kan du i det minste bruke dem...

3. linuxen er ALT for treig. "linuxen min starter på 10 sek!!" ja, men jeg vil ikke ha et os uten grafikk, og jeg vil gjerne bruke noe annet en telnet for å lese mailen min... Suse 9.0 bruker over dobbelt så lang tid som XP på å starte på min bærbarmaskin...

ssh er å foretrekke fremfor telnet, men oppstartstid er et problem ja.. Men når den først er oppe er den mye raskere

dette er da min subjektive mening, men ikke kom å si at jeg ikke har prøvd å like linux iallefall. nå får jeg sikkert halvparten av dere på nakken og skal fortelle meg hvor dårlig og usikker windows er. kozlig det, men det hjelper nok ikke. at *nix boxer er best på større servere er jeg ikke i tvil om og skal du ha en "word" maskin så er nok linux et godt og billig valg. men skal du gjøre noe uten om det og hacke så vil jeg gå for windows.

Mulig du har prøvd, men har du prøvd godt nok?

Gjøre noe med det selv kanskje?

trådløse kortet mitt fungerer utmerket (bruker hermes/prism2 chipset)

3. et program kan installeres ved å dobbelklikke på det eller skrive 1 (en) linje i et terminalvindu. sef kan noen valg komme opp....

det er allerede det...

vim?

ut200(3/4), armyops, cube m/flere

6. bruksanvisninger blir laget forståelig.

Jeg er ganske sikker på at SuSE har utmerket dokumentasjon for den som gidder å lete og lese

da tror jeg at jeg var færdig for denne gangen...   :p

hvis noen synes jeg er en dust eller idiot så er det ok, og hvis dere mener alle mine argumenter er helt bak mål så hører jeg gjerne på dere... men ha da noen seriøse argumenter istede for "dærfor" tilbake.

Håper da ikke bare det var derfor.. Men linux er ikke windows og du kan ikke renge med å få til alt med en gang ettersom du må lære deg hvordan ting fungerer..

btw. last ned amsn_cvs på nytt

Endret av xeon
Lenke til kommentar
Det er jo så... men hardware støtten hadde vel f.eks. ikke blitt no bedre....

Hvilke prosessorarkitekturer får man Linux for?

Svar:

Alpha

SPARC

Motorola 68000

PowerPC

PowerPC64

ARM

Hitachi SuperH

IBM S/390

MIPS

HP PA-RISC

Intel IA-64

DEC VAX

AMD x86-64

CRIS

Du kan jo si hvilke arkitekturer Windows støtter, så kan vi sammenligne hardware-støtte.

Dokumentasjon? Du kan se akkurat hvordan alt fungerer - hva mer vil du ha?

Å, og så har vi verdi for pengene. Linux er gratis, så det betyr at det har uendelig verdi for pengene. Men om Windows' verdi er > uendelig bytter jeg gjerne.

Lenke til kommentar
har lagt inn CVS versjonen her nå men får bare beskjed om at couldn't found (bra engelsk) default skin in skins/

noen som vet hva som mangler?

0.83 versjonen fungerer bra.. men denne mangler jo bilder

er ikke imponert over brukervennligheten i linux akkurat..... :no:

det skal jo funke helt fint hvis du

1. laster ned

2. pakker ut

3. cd msn

4. wish amsn

grab cvs'en på nytt, mulig den du fikk var buggered.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke så rart at errorhandling ikke er prioritert i development-versjoner, men det skal jo ikke mye til for å tolke litt feilskrevet engelsk. Min tolkning er at du i en tidligere versjon av amsn har valgt et skin som cvs-utgaven ikke har, men som den pga manglende errorhandling allikevel prøver å loade, uten å gi deg muligheten til å resette settingsene ang skin. Det greieste ville vært å slette config-fila.

Forøvrig har amsn svært lite med Linux å gjøre. Nå har jeg jo tidligere fått refs for å trekke paraleller med Windows, så denne gangen skal jeg heller la være :p

Lenke til kommentar
har brukt hele dagen i dag på å prøve å få til ting, men man må jo innom en 10-15 tekst filer bare for å få gjort små enkle ting, endre dns adresser, oppdattere ip fra dhcp....

Du skriver at du bruker SuSE 9.0. SuSE har jo kanskje de beste grafiske konfigurasjons-verktøy av alle distroer, så er ganske mye som kan fikses ved å starte yast2.

Mye går jo kjappere å ordne på gamlemåten hvis man vet hva man driver med, slik som redigering av /etc/resolv.conf. Kan umulig tenkte meg at det er raskere å endre DNS på Wintendo.

Men det fine er altså at man har forskjellige måter å ordne ting på, så blir det opp til hva brukeren foretrekker :)

Lenke til kommentar

resten av linuxen er jo ikke så fryktelig bra den heller... har brukt hele dagen i dag på å prøve å få til ting, men man må jo innom en 10-15 tekst filer bare for å få gjort små enkle ting, endre dns adresser, oppdattere ip fra dhcp....

vim /etc/resolv.conf # dns

dhcpcd -n eth0 # ny ip

endret dns adressen i resolve.conf men jeg vet ikke hvorfor, men den brukte iallefall ikke den ip'n jeg anga der noe sted. så måtte inn i yast og endre manuelt.

dhcpcd gir bare en feilmelding om ei fil som allerede finnes. slettet denne fila, og da funka det 1 gang, nestegang var d samme feil, måtte så inn å slette fila igjen... praktisk

mulig jeg er tungnem assa men at linux er brukervennlig er en sannhet med modifikasjoner. treig er den også. og dokumentasjonen er laget for de som har vært *nix'ere siden 18hundreogbrødmangel + at man må tippe halvparten av doc'en... blir nesten som å lese en novelle... må lese mellom linjene...  :thumbdown:

Linux er svinkjapp.. Skal du bare ha opp linux er det gjort på ~ 2 sekunder.. Skal du derimot ha opp resten av SuSE, som du bruker, er det klart det tar litt tid.. Disable alle services du er sikker på du ikke behøver bl.a.

Dokumentasjonen er heller ikke laget bare for folk som er nye på *nix OS.. Det er mye ting som er basic.. Derfor bør du lese en Linux-howto som beskriver basic ting..

Dos er også lynkjapp på en P4 maskin, eller om du vil ha bare kommando linje i XP, men selv med et grafisk grensesnitt er windows raskere. KDE 3.1 er iallefall kjempe treig også i bruk. prøvde blakbox og den var mye raskere så det er mulig at ting er bedre der? KDE 3.2 skulle vel også være raskere?

Det er virkelig ikke sant.. Men undersøk om linux støtter hw'en før du kjøper..

Vel, min erfaring er at det er sånn. var noen som sa til meg at jeg måtte være dum som kjøpte d-link kort, jallafirma og noe... rart de er et av de støre firmaene på nettverksprodukter da.... har jo skjønt at man må være veldig kresen med vilken hardware man velger.... det måtte man på win nt også... flott.

Hva kan du forvente av en nesten 3 år gammel distro med tanke på hw som er nyere enn dette?

missforstå meg rett.... forige gang jeg testet linux var det rh 7.2 eller 7.3 og det er 2-3 år siden. den gangen var hardwarestøtten og brukervennligheten mye dårligere en forholdet hardware/linux i dag, så stor fremgang der. det er SKRYT gutter! jeg er gledlig overrasket over dette, men dog synes jeg dette står langt tilbake for f.eks. windows.

Linux er ikke windows.. Lær deg linux og du vil ha mye glede av det. Og ettesom SuSE tross alt har mange grafiske verktøy så kan du i det minste bruke dem...

Suse er flott med tanke på grafisk grensesnitt, trolig derfor jeg liker denne distroen, og igjen kan ikke si annet en at jeg er fornøyd med linux på dette punktet. det jeg ville påpeke var at linux folk (ikke så mye bsd folk) er så fryktelig rask til å hogge på windows. Mange linuxbrukere som rakker ned på windows og har prøvd 2000.... jeg har iallefall prøvd siste versjon på ny hardware og gitt det en sjangse.

ssh er å foretrekke fremfor telnet, men oppstartstid er et problem ja.. Men når den først er oppe er den mye raskere

Det var kanskje i "gamle dager" man brukte telnet ja.. ;) men uansett er det litt lite grafisk for meg iallefall. og som nevn tidligere synes jeg ikke Suse med KDE 3.1 var rask iallefall, men blackbox virket bedre.

Mulig du har prøvd, men har du prøvd godt nok?

Nei det er det jeg ikke er sikker på enda, så Suse får nok ha sine GB med diskplass en stund til, så får vi se hva som skjer. Problemet mitt er at jeg ikke får gjort det jeg må få gjort med linux enda... men det er mulig det kommer seg. :)

Gjøre noe med det selv kanskje?

som hva? jeg er ingen programerer, jeg er en tekniker/konsulent. Jeg har heller ikke tid til å lage et slikt program om jeg hadde hatt kunskapen.

trådløse kortet mitt fungerer utmerket (bruker hermes/prism2 chipset)

Jo da, har skjønt at prism chipene fungerer, men kort av nyere dato og høyere hastighet en 11 ser ut til å ha et problem i linux... ser jo ut til at det skal bli bedre etterhvert nå da ut ifra det jeg har lest på noen nettsider... :thumbup:

det er allerede det...

ja vel? hvilket da?

de jeg har prøvd har jeg måtte ut i en terminal og kjøre 5-10 kommandoer for å få det lagt inn, for så å måtte legge opp sti til programmet selv.... jeg er jo bare en dum windowsbruker så jeg synes dette er litt "slitsomt" :p

vim?

har ikke prøvd... det er? Men de fleste "tilsvarende produkter" har litt "gutterom" preg over seg. f.eks. photoshop - gimp....

ut200(3/4), armyops, cube m/flere

kommer seg dette også, men henger et stykke etter....

men så lenge CS funker så er jo egentlig alt ok! :thumbs:

btw. last ned amsn_cvs på nytt

har prøvd opptil mangeganger...

det skal jo funke helt fint hvis du

1. laster ned

2. pakker ut

3. cd msn

4. wish amsn

grab cvs'en på nytt, mulig den du fikk var buggered.

Det er jo ikke så rart at errorhandling ikke er prioritert i development-versjoner, men det skal jo ikke mye til for å tolke litt feilskrevet engelsk. Min tolkning er at du i en tidligere versjon av amsn har valgt et skin som cvs-utgaven ikke har, men som den pga manglende errorhandling allikevel prøver å loade, uten å gi deg muligheten til å resette settingsene ang skin. Det greieste ville vært å slette config-fila.

Forøvrig har amsn svært lite med Linux å gjøre. Nå har jeg jo tidligere fått refs for å trekke paraleller med Windows, så denne gangen skal jeg heller la være

som sagt.. prøvd å lasta ned flere ganger, og det funker ikke... har jo en "clean-install" av Suse... og prøvde CVS utgaven først, så det er nok ikke en gammel config fil heller.

Var ikke meningen å si at aMSN er linux .... men aMSN funka jo flott under windows....

Lenke til kommentar

Det er jo så... men hardware støtten hadde vel f.eks. ikke blitt no bedre....

Hvilke prosessorarkitekturer får man Linux for?

Svar:

Alpha

SPARC

Motorola 68000

PowerPC

PowerPC64

ARM

Hitachi SuperH

IBM S/390

MIPS

HP PA-RISC

Intel IA-64

DEC VAX

AMD x86-64

CRIS

Du kan jo si hvilke arkitekturer Windows støtter, så kan vi sammenligne hardware-støtte.

som nevnt tidligere er nok *nix overlegen M$ produkter på "stormaskiner", men som moyner så riktig sier har vel de fleste sluttbrukere x86 maskinvare så da er ikke lista di så interesang.... det vi heller kan lage ei liste over er hvilken hardware du kan bruke under de forskjellig os'ene.

lista i windows er nok lengre en linux når det gjelder mobiler, trådløskort, tvkort, grafikk-kort ... ja det meste egentlig

Dokumentasjon? Du kan se akkurat hvordan alt fungerer - hva mer vil du ha?

jada, jeg kan lese kildekoden å se hva jeg vil... men f.eks. mamma vil ikke ha store muligheter da. mens i windows/mac er det litt lettere for en lekmann å få lest dokumentasjonen og skjønne hva man må gjøre.

Å, og så har vi verdi for pengene. Linux er gratis, så det betyr at det har uendelig verdi for pengene. Men om Windows' verdi er > uendelig bytter jeg gjerne.

først, for å være virkelig vrang :p så er jo ikke linux heller gratis, du må jo enten kjøpe distroen eller betale en isp slik at du får lastet den ned..... ;)

men pga. at den er gratis har jeg sett på linux og vurderer om det kan være noe jeg vil tilby kunder. og en xp lisens koster jo bare noen 100 lapper mer en en linux distro i butikk. kjøper du "ferdighardware" får du ofte med windows til en 500,- og det er absolutt ikke ille spør du meg.

Men verden er jo heldigvis så flott at vi selv kan velge det vi vil ha, og jeg mener fra nederst i hjerterota mi at det er bra vi har både linux og mac, for om Bill får herje som han vil tror jeg verden blir veldig trist. mannen har jo noen syke visjoner :mad:

jeg har alltid holdt med AMD f.eks., 486 maskina mi var en AMD og den var like bra som intel sin. Fordelene med flere aktører er jo mange, problemet med linux / windows er at de ikke er så like som intel /amd enda... vil tro at iløpe av 2-3 år har vi en mer intel / amd situasjon. men det er mulig jeg tar feil også... time will shåw! :green:

Lenke til kommentar

Orker ikke quote så mye, tar det heller fritt etter hukommelsen :p

Dette aMSN problemet ditt skjønner jeg ikke så mye av, alle versjonene jeg har lastet ned har funket utmerket. Ble spesielt positivt overrasket over hvor fort de oppdaterte programmet etter MS sperret for de gamle klientene. Og aMSN lastet automatisk ned noen libraries som var nødvendig, tror det var noe krypterings-greier. Mycket bra!!

--------------------------

"Dårlig" hardwarestøtte er en urettferdig beskrivelse - blir mer korrekt å si at hardware-produsentene har dårlig/ikke-eksisterende Linux-støtte! Det fins unntak, men normalt er det slik at jo mer jalla hardwaren er, jo dårligere funker den i linux. Skikkelig laserskriver funker så det jomer, mens billige Lexmark blekkskrivere har ræva støtte for linux

Årsakene er nok flere, bla ser det ut til at endel hardwareprodusenter tenker at linux (i likhet med kommersielle unix'er) er til high-end bruk i store firmaer. Derfor støtter de linux bare for de dyrere produktene, noe som er sørgelig for de mange linux-på-gutterommet-brukerne :( Dette endrer seg selvsagt etter hvert som linux blir mer og mer populært blant massene.

En annen viktig faktor er at dyr hardware er mer selvforsynt, og klarer seg med enkle drivere eller helt uten (eks. laserskrivere som støtter Postscript). Billig hardware har man oppnådd ved å droppe fancy elektronikk, og isteden gjøre mer av jobben på drivernivå. Dette er selvsagt uheldig både fordi det belaster CPU (les winmodem, windows printer osv), og fordi driverne ofte inneholder masse "trade-secrets" som de er livredde for å gi ut i opensource slik at konkurrentene kan finne ut hvordan produktene deres fungerer og kan produseres så billig. Og siden driverne er så omfattende, er de også desto vanskeligere for andre å bedrive reverse-engineering.

Resultatet blir sørgelig nok at enkelte produkter fungerer dårlig i linux :(

Men dette kan alle og hvermansen gjøre noe med, ved å aktivt velge produsenter som ikke har "Windows only" profil. Personlig har jeg etterhvert blitt veldig bevisst på dette, og selv når jeg kjøper/anbefaler utstyr for andre folk som pr idag kjører Windows, har jeg likevel dette i bakhodet. Kan jo også hende de konverterer en dag :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Suse er flott med tanke på grafisk grensesnitt, trolig derfor jeg liker denne distroen, og igjen kan ikke si annet en at jeg er fornøyd med linux på dette punktet. det jeg ville påpeke var at linux folk (ikke så mye bsd folk) er så fryktelig rask til å hogge på windows. Mange linuxbrukere som rakker ned på windows og har prøvd 2000.... jeg har iallefall prøvd siste versjon på ny hardware og gitt det en sjangse.

Jeg brukte 2000 før. Jeg har gitt XP en sjanse, men vet du hva? Den støttet ikke hardwaren min. :p Installasjonen bare frøs.

På GNU/Linux derimot, har jeg aldri hatt noen problemer (har ikke tatt meg tid til å prøve noen BSD'er enda.) Jeg liker også SuSE. Det var faktisk den distroen som for alvor fikk meg til å bytte OS. Husker da jeg satt der å irriterte meg over Windows, og tenkte hvor drit MS var. Så fant jeg løsningen :D

GNU/Linux passer ikke for alle, men det gjør ikke XP heller.

Jeg begynte med diverse open-source programmer til Windows, og da var det en smal sak å bytte os.

Meningsløs post egentlig, men jaja..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...