Bærumgutt-83 Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Hei. Jeg skal kjøpe meg en ny PC, og jeg har tenkt å bygge den selv. Jeg er lei av dårlige Elkjøp-PCer som er utdaterte etter 6 måneder. Det er Pappa som skal betale denne PCen, så prisen er ikke så viktig. Tenkte å bruke 50-60000 på dette. Vet det er mye, men vil ha noe som holder en stund. Jeg har bare 2 kriterier for denne PCen: 1. Den skal være så kraftig at jeg kan kjøre alle programmer og spill i max kvalitet uten å måtte vente på noe. 2. Den skal være lydløs (ihvertfall nesten). Bruksområdene for PCen vil være nesten alt egentlig. Spiller en del, driver litt med musikk og video, og gjør en del skolearbeid på den. Det viktigste for meg er at jeg vil aldri vente på at PCen skal gjøre ting. Har en Pentium 4 på 2,2 GHz nå som er ganske ny (kjøpt på Elkjøp), men synes ikke den gjør unna krevende oppgaver som videoredigering og enkoding fort nok, og den går ganske tregt i noen nye spill. Problemet er at jeg aldri har bygget en PC selv, og jeg er ikke sikker på hva som gir best ytelse. Vet bare at jeg vil ha det aller raskeste som finnes. Jeg vil ikke ha bråkete vifter og harddisker i min PC. Problemet med mine tidligere PCer (også den jeg har nå) er at de bråker, og det liker jeg ikke. Vet at mange bruker vannkjøling, vapochill og lignende, men vil helst unngå det da jeg ikke føler meg kompetent til å drive med pumper og sage i kabinettet. Dessuten har jeg lest at sånne løsninger skaper kondens inni PCen (høres skummelt ut synes jeg). Hadde vært fint hvis noen kunne gi meg gode forslag til oppsett, helst med alle komponentene sånn at jeg vet de er kompatible med hverandre. Lenke til kommentar
espboot Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Har du en pappa som er så spandabel, er han sikker villig til å legge ut litt ekstra slik at du slipper å streve med å sette sammen maskinen selv... Prøv heller å bestille en maskin fra Alienware der kan du være sikker på å finne en maskin som er på et høyt nok nivå, både pris og ytelsesmessig, til å tilfredsstille dine behov. mvh esp Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Ingen vits i å bruke 50-60 k på en pc, bruk heller 30 nå å oppgrader litt etter litt. Bruk rundt 10 k på skjerm og resten til selve maskinen Den pc`en du har nå er ikke treg pga prosessoren. Den er kraftig nokk til å kjøre spill. Det er nokk ett elendig skjermkort du har i maskinen. Og videoredigering trenger du mye ram til,derfor går det tregt. Men siden ferdigkjøpte maskiner er noe dritt å oppgradere så er det liksågreit å kjøpe nytt. Kjøper du det aller beste nå, så er det ikke best om en mnd. Kjøp heller litt under det beste, da det beste er vanvittig dyrt i forhold til ytelse. Spesielt skjermkort og prosessor Det du kan gjøre er å få f.eks komplett visst du handler delene der, til å sette maskkinen sammen. Da får du også garanti og en pc som er lett å oppgradere. Hadde ikke tid til å sette sammen noe oppsett nå, får se senere. Lykke til Lenke til kommentar
cwerner Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 tror du får en veldig bra pc til langt under den prisen! De kraftigste kompontene til data lager jo veldig mye varme, og da er det ikke så veldig enkelte ha en stille data, samtidig som den er hyper-moderne. Men jeg ville nok gått for AMD64, pc3200 dual, radeon 9800XT eller NV5950(eventuelt vente til de nye kortene kommer), en SVÆR harddisk, dvd-brenner, og alt mulig av stajs du måtte ønske, men husk at du må ha noen kabinettvifter, eventuelt kjøpe et støydempet kabinett med 12cm vifter, og en viftestyring Lenke til kommentar
thoering Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 (endret) Hva synes du om dette? MSI K8T Master2-FAR Hovedkort Socket 940 - KT800, Dual, SATA, GbLAN, ATX, DDR 2 255,89 kr AMD Opteron 248, 2.2 GHz, 2way - Socket 940, 1 MB cache, BOXED, 2 stk á 8 575,84 17 151,68 kr Corsair TWINX2048RE-3200 2048MB ECC/REG - Kit w/two matched CMX1024RE-3200 DIMMs 2 stk á 6 456,45 12 912,90 kr Sapphire Radeon 9800XT Atlantis 256M DDR - AGP, ATI,"Ultimate Edition", Full-Retail 5 364,45 kr Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA - S-ATA/150 8MB cache 7200RPM 2 stk á1 150,97 2 301,94 kr Creative SB Audigy 2 ZS Platinum PRO - PCI Lydkort m/1394,THX, DD EX7.1, Retail På lager: 50-99 2 179,45 kr Samsung 21" LCD Syncmaster 213T TCO03 - Skjerm, Pivot, DVI-D 11 495,00 kr Logitech diNovo Media Desktop - (Norsk) USB/PS2, tastatur/mus/remote På lager: 20-49 2 406,95 kr Thermaltake Venus 12 CPU-Vifte - A1744 Socket 754/940-AMD Opteron/AMD 64 809,90 kr Totalt: 56 928,16 hos Komplett.no Pluss litt hos Microplex, PC6070A 1 stk. Lian Li Miditower, Aluminium, Støydempet kr 1 995,00 MIST550ADP 1 stk. MIST, 550W, ATX12V, Sort kr 1 045,00 Totalt litt i overkant av 3000,- Summert så skulle du ha en ganske så holdbar pc for i overkant av 60000,- etter frakt. 2 disker i Raid for høy ytelse samtidig som du bevarer det lave støynivået. Maksimal ytelse med 2xOpteron-cpuer, og 4GB minne skulle ikke bli en flaskehals under videoredigeringen. Skjermkortet er av den stillegående typen, og slengte på 2 thermaltake kjølere til prosessorene, men vet egentlig ikke helt sikkert om disse er noe stillere enn boxed-kjølerne. Oppgitt til 21dB ihvertfall. Tok med en stillegående PSU av den strømsterke typen, for å være på den sikre siden. Kabinettet er både vakkert og støydempet. Lykke til! Endret 14. februar 2004 av thoering Lenke til kommentar
cwerner Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 kjøp en s-ata harddisk med 10000rpm som du legger os og andre programmer på Lenke til kommentar
thoering Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 (endret) *slettet* Endret 14. februar 2004 av thoering Lenke til kommentar
Carl M Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Ingen vits i å bruke 50-60 k på en pc, bruk heller 30 nå å oppgrader litt etter litt.Bruk rundt 10 k på skjerm og resten til selve maskinen Den pc`en du har nå er ikke treg pga prosessoren. Den er kraftig nokk til å kjøre spill. Det er nokk ett elendig skjermkort du har i maskinen. Og videoredigering trenger du mye ram til,derfor går det tregt. Men siden ferdigkjøpte maskiner er noe dritt å oppgradere så er det liksågreit å kjøpe nytt. Kjøper du det aller beste nå, så er det ikke best om en mnd. Kjøp heller litt under det beste, da det beste er vanvittig dyrt i forhold til ytelse. Spesielt skjermkort og prosessor Det du kan gjøre er å få f.eks komplett visst du handler delene der, til å sette maskkinen sammen. Da får du også garanti og en pc som er lett å oppgradere. Hadde ikke tid til å sette sammen noe oppsett nå, får se senere. Lykke til Amen! Lenke til kommentar
sparks Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Trur thoering har gjort sitt her.. Selv ville jeg kjøpt meg lian li støydempet med en mist strømforsyning, en athlong 64 3400+, 2gb ram og 9800xt skjermkort, samt en god systemdisk og 2x 250gb i raid. Og seff en god skjerm til rundt 15000 kr.. og en dvd brenner.. så hadde jeg vært fornøyd. Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Kjøp heller 2/3 billige 19" lcder istedet for en 21" lcd .. Lenke til kommentar
The_Lobster Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 (endret) Herre... Send heller 20-30 tusen ned til Afrika og bruk resten på PC'n! Synes det er motbydelig... mens andre i verden sulter skal du bruke 60 000,- på PC.... Du klarer deg fint med 30 000,-. Som de andre her har nevnt. Du får en konge pc til den prisen. Ingen vits i å kjøre 50-60 tusen på en pc som må oppgraderes rundt hjørnet. Kjøp heller en god maskin nå til 30 000,- (for du FÅR en god maskin for den prisen), og bruk resten senere. Man har da lært at man kan forsynne seg to ganger... Beklager mitt lille utbrudd ovenfor... men det er sånn jeg er.. Synes det er motbydelig at vi skal leve i sus og dus her oppe, og attpåtil noen som skal bruke 50-60 tusen på en PC, mens folk sulter i andre deler av verden... Joachim Endret 14. februar 2004 av The_Lobster Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Se på nicket, og antall innlegg. Dette er neppe seriøst. Lenke til kommentar
The_Lobster Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Se på nicket, og antall innlegg. Dette er neppe seriøst. etter nicket: 21 årig gutt som skal ha fattern til å betale... må nesten flire litt... Men Afseth, du har nok rett ja... Lenke til kommentar
Kurium Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Se på nicket, og antall innlegg. Dette er neppe seriøst. Håper inderlig at du har rett Lenke til kommentar
interman Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Jeg må si meg enig med lobster. Bortskjemte bærumsunger har jeg latterlig lite sympati for. Å bruke 50-60k på en PC som du ikke engang skal bruke i jobbsammenheng er usmakelig. Det hadde vært en ting om du var en entusiast som bygger dual-cascade kjøler, eller om du faktisk BETALTE SELV, men du er jo bort imot en n00b - en n00b som trenger pappa sitt kredittkort for å kjøpe seg en bra hobbymaskin. Alt du betaler over 20000 går til utstyr som ikke gir deg spesielt mye for det du betaler. Jeg håper dette er en spøk, men hvis så er det en dårlig en, for det er så alt for mange liv som kunne blitt reddet fra en donasjon på 30-40k. Lenke til kommentar
thoering Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Kjøper du datautstyr så støtter du stort sett industrier i mange NIC-land (nyindustrialiserte land), som skaper arbeidsplasser og økonomisk vekst. Synes denne bærumsgutten godt kan kjøpe seg pc til 60k. Og at faderen betaler er vel bokstavelig talt farens problem! Selv er jeg fra en familie med lave inntekter, og er selv en fattig student, så jeg uttaler meg ikke i selvforsvar. Mener seriøst at de rike bør sløse (så sant de ikke forsøpler kloden eller noe), det er til alles beste. Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Hvis man virkelig skal ha en stille pc, så kommer man ikke utenom denne her. Ellers må jeg si meg enig med The_Lobster. Håper dette er en spøk. Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 CPU, hovedkort, skjermkort, lydkort, dvd-brenner, dvd-spiller, cd-brenner, floppy, høyttalere, harddisk, harddisk, harddisk, skjerm, skjerm, vannkjøling, kabinett, PSU, digital doc, støydemping. Håper dette hjelp noe, hadde jeg hadd pengene dine hadde jeg iallefall kjøpt dette, eller kanskje en prometeia mvh BalleMann Lenke til kommentar
joebush Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 (endret) Etter å ha lest trådstarterens innlegg MÅTTE jeg bare komme med noen kritiske kommentarer. 1. Uansett hvor mye du vil bruke på PC'en nå, så HOLDER DET IKKE NOEN ÅR om du har tenkt fullguffen på spill osv. Da er det bortkastet å bruke det beløpet på en maskin nå. 2. Er du egentlig så bortsjemt??? 3. Faren din trenger en skikkelig smekk i trynet for å være villig til å kaste bort så mye penger som det! 4. Jeg tviler på at dette er sant i det hele tatt, og tror du ville bare få til en diskusjon om kjøp av en rå maskin. Endret 14. februar 2004 av joebush Lenke til kommentar
The_Lobster Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 4. Jeg tviler på at dette er sant i det hele tatt, og tror du ville bare få til en diskusjon om kjøp av en rå maskin. Enig... også sittern sikkert nå og flirer over at vi har tatt sånn på vei... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå