Gå til innhold

Installere program i linux

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det er veldig sjeldent at man instalerer via .exe filer i linux.. Som regel går det med pakkesystemet til distroen eller med ./configure && make && make install.

Linux kan egentlig ikke kjøre ting som windows kan heller, men med en emulator som f.eks wine kan du kjøre programene via wine.

Anbefaler deg og lese FAQ'en.

Lenke til kommentar

Hvordan installere en fil som heter : j2eesdk-1_4-dr-linux-evial.tgz eller j2eesdk-1_4-dr-linux-evial ?? Det er filene til Sun SDK.

Driver på med programmering i emacs å trenger java for å kompilere programmene. Det fungerer ikke nå så jeg er vel nødt til å installere Sun SDK?

Lenke til kommentar

Nei det funker ikke. skal det være så vanskelig å installere program i linux?

Lastet ned: j2eesdk-1_4-dr-linux-evial fra sun.com. Hva gjør jeg med den filen for å installere den? Finnes det noe hjelpe-program som jeg kan kjøre filen i for å starte installasjonen?

Lenke til kommentar

«Det funket ikke»? Hva skjedde da?

Det stod garantert noe om hva du skulle gjøre på siden du lastet ned dette. Er du forresten sikker på at det er J2EE du vil ha? Det er J2SE man bruker til vanlig applikasjonsutvikling i Java, EE er Enterprise-versjonen.

Lenke til kommentar

Om det er et install script kan kan du prøve å chomdde det (u+x).

Ellers mener jeg å huske at JDK/SDK bare er å pakke ut på et velegnet sted(ala /usr/local) og legge linker fra f.eks. /usr/local/bin/ til java scriptene. Scriptene(java, javac osv) setter selv opp miljøet.

Lenke til kommentar

Lastet ned: j2eesdk-1_4-dr-linux-evial fra sun.com. Hva gjør jeg med den filen for å installere den? Finnes det noe hjelpe-program som jeg kan kjøre filen i for å starte installasjonen?

Så vidt jeg har sett har de flere utmerkete installasjonsguider.

Les og lær (og slutt å klage).

http://java.sun.com/products/archive/j2se/...tall-linux.html

Og dersom det ikke er korrekt install-guid så søk da ffs.

Endret av xeon
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...