DementedAlbino Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 Vil først si at jeg har lest igjennom guiden om sata, men fant ikke svaret mitt der. Problemet mitt er: Har nettopp installert windows xp på min nye sata disk. Dette gikk helt glimrende, men når jeg montere på min gammle ata disk så blir denne automatisk satt som c: og blir first boot device. Jeg vil ha sata disken som systemdisk og min gammle ata disk som en backup disk hvor jeg kan lagre diverse filer, men nå er jo alt omvendt. I biso har jeg ikke valget om å ta sata som boot. Eneste gangen den booter fra sata disken er om ata disken er frakoblet. Hovedkort er ASUS A7N8X-E Deluxe Lenke til kommentar
Sirillion Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 Heisann Jeg har samme kortet som deg, monterte det akkurat nå. Men jeg har ingen SATA disk å teste med desverre. Men du kan jo sjekke om du har siste BIOS utgaven, jeg flashet akkurat til v1008. -Neo Lenke til kommentar
finnipinni Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 Jeg har gjort akkurat det du har gjort nå ! Men har ikke samme HK. Jeg tok av flatkabelen på atadisken mens jeg installerte og satt den på igjen etterpå, og jeg fikk det slik du ønsker. Mulig du skulle gjort det ? Kanskje går det å bytte stasjonsbokstav ? Det finnes det sikkert noen som vet her. Lenke til kommentar
ABautz Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 Heisann Sannsynligvis står den gamle p-ata disken din som active, dvs. at den kan bootes fra. Du må velg bort at denne skal være active - det kan du f.eks. gjøre med partition magic. Alexander Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 13. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2004 Når jeg installerte windows så hadde jeg ikke ata disken tilkoblet, bare sata disken. Alt gikk fint da, og maskinen starter fint fra sata disken. Så snart ata disken blir tilkoblet så blir sata disken satt som e:. Jeg får heller ikke noe valg om hvilket os jeg vil starte fra slik som en får ellers om der er os på to disker. Bios finner ikke sata disken, bare raid biosen, men her kan jeg ikke velge boot. Har nyeste bios med mindre der er kommet en ny i dag. Lenke til kommentar
finnipinni Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 BIOS finner ikke Satadisker. Jeg skjønner ikke at du kan ha XP på to disker ??? Når jeg så etter i defrag var den grønne stolpen borte for ever. Står ataen som seconary master ? Jeg hadde jumperen på "cable select" da bruker jeg den sorte pluggen i enden på kabelen. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 13. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2004 (endret) jeg har xp på to disker fordi at jeg brukte den gammle disken som systemdisk inntill i dag. Nå har jeg fått ny sata disk som jeg vil bruke, men vil ha med meg filene på den gammle disken, derfor kobler jeg den til også slik at jeg kan overføre det jeg skal ta vare på før jeg formatere den. Den står som secondary master nå, skal teste å ha den som secondary slave nå, se om det hjelper. Edit: Feil mening;) Endret 13. februar 2004 av svortevik Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 13. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2004 Da har jeg omsider fått det til. Takk for hjelpen allesammen. Er en ting jeg lurer på enda. Om jeg feks har norton antivirus cden i maskinen når jeg starter opp og velger start fra HDD så går den inn på den gammle disken. Men om jeg starter uten cd så går alt som det skal. Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 Bra du fikk det til. Kunne vært interessant å vite: Hvordan satt du diskene med tanke på boot rekkefølge/master slave i BIOS ? og har du fortsatt XP på begge diskene ? Lenke til kommentar
gresh Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Når det gjelder norton antivirus: jeg tror ikke om den versjonen du har støtter S-ATA, men vet det ikke sikkert. Den norton antivirus cd'en må ha støtte for s-ata controller for å kunne brukes med s-ata harddisker. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 14. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2004 Ja jeg har XP på begge diskene fortsatt. I bios satt jeg følgende boot: Boot1: Cd-rom Boot2: Floppy Boot3: scsi Kommer til og endre denne for å se hvordan det virker da. Siden jeg ikke kan velge sata i bios så er jeg litt usikker på hvilke alternativer som kan erstatte den, men regner med at om jeg tar disable på boot 2 og 3 så vil det gå likevel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå