Gå til innhold

Varm Prossesor

bentyman

Anbefalte innlegg

Hei, har et problem her med en varm prossesor nærmere bestemt en AMD Athlon

XP2600+ 1.917GHz 333MHz 512KB Barton. Kjernetemperaruren ved vanlig bruk

ligger rundt 67 grader, men ved høyt prossesorforbruk, når jeg feks gainer

musikkfiler, slik at prossesoren blir belastet, så blir den for varm, og

maskinen skrur seg av. Hva skal temperaturen ligge på ved normal bruk? Jeg

har en Mist CPU kjøler "Silent Twin" med to vifter, men det er tydelig at

dette ikke er nok. Jeg kjøpte alt fra Komplett og det var De som anbefalte

vifta mot prossesoren. Er det noen som vet hva som må gjøres for at jeg skal

få brukt maskinen til mp3gaining, og andre cpu krevende oppgaver uten at den

slår seg av? er det kjøleren det er noe galt med eller andre ting. Innspill

mottas med takk. Bruker Windows 2000 hvis det har noe med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

som nevnt tidligere, kabinettvifter gjør susen. en forran som tar inn, og en bak som blåser ut. Det er i de fleste tilfeller det som er smartest.

Da synker nok cpu tempen drastisk, merker det hjemme om jeg skrur av alle kabinettviftene, merker nok 10c ivertfall.. avhengig av rom temp.

Lenke til kommentar

Har du brukt kjøle pasta?

Har du fjernet eventuell tape e.l. under kjøleblokka?

Sjekk at du har montert den riktig. Mest sannsynligvis så sitter den ikke ordentlig på. Sjekk også at CMOS jumperen står riktig. Fortgjort å glemme den i reset posisjon med det resultat at cpu tempen blir kunstig høy.

I allefall så skal ikke cpu'en ligge på en så høy temp med en så bra kjøler. Prøv å ta av sidelokket til kabinettet å se om tempen faller litt. Kabinett vifter vil også hjelpe.

Men tror nok at noe er montert feil for tempen er alt for høy

Lenke til kommentar

Sjekk at du har montert den riktig. Mest sannsynligvis så sitter den ikke ordentlig på. Sjekk også at CMOS jumperen står riktig. Fortgjort å glemme den i reset posisjon med det resultat at cpu tempen blir kunstig høy.

I allefall så skal ikke cpu'en ligge på en så høy temp med en så bra kjøler. Prøv å ta av sidelokket til kabinettet å se om tempen faller litt. Kabinett vifter vil også hjelpe.

Kjølepasta er brukt. Og tapen selvfølgelig tatt av. Kjøleren er også montert riktig. Hva skal CMOS jumperen stå på? Har tatt av dekselet, men fortsatt er tempen for høy. Fortsatt "stabil" på 67 grader.

Lenke til kommentar

Kjølepasta er brukt. Og tapen selvfølgelig tatt av. Kjøleren er også montert riktig. Hva skal CMOS jumperen stå på? Har tatt av dekselet, men fortsatt er tempen for høy. Fortsatt "stabil" på 67 grader.

Sjekk manualen for HK for å se hvor CMOS jumperen skal stå.

Lenke til kommentar
Sjekk også at CMOS jumperen står riktig. Fortgjort å glemme den i reset posisjon med det resultat at cpu tempen blir kunstig høy.

Hvorfor skal det ha en grunn for at tempen skal gå opp? Vet du hva CMOS gjør for noe på ditt hovedkort, hvorfor sier vi av og til clear cmos.

:dontgetit:

vis jumper'n blir sittende etter "clear cmos", så blir'n kunstig høy.

Lenke til kommentar
Hva er kassetemperaturen din ? Det hjelper ikke med all verdens kjøler på CPU hvis kassetemp er veldig høy, og hvis du allerede har en bra kjøler (som du har) er det enkleste kanskje å få bedre kassekjøling/sirkulasjon.

KAssetemperaturen ligger på 46 grader nå. Har forøvrig re-innsatt kjølepasta i går kveld, og nå er cpu tempen 62 grader og (forhåpentligvis) synkende..

Lenke til kommentar
Nei Bentyman, noen AMD kjølere kan settes på 180 grader feil vei, klipsen på andre siden.. Og da blir prossessoren mye varmere enn den skal.

Ok, hva er "riktig" montering da? Min har låsemekanismen nedover. Litt vanskelig å forklare,har et MSI KT6 Delta hovedkort og prossesoren ligger i øverkant av HK og selve låsemekanismen på kjøleren ligger nedover, da det var enklest å feste den der. Men gi svar om dette er feil da.

Lenke til kommentar

Det er riktig temperatur for din cpu ved den kassetemperaturen.

Med riktig kjøler ligger cpu temp ca +10 til 20C over tempen som er i kabinettet.

Det finnes mange gode måter å fikse dette på :

1) Du kan teste om det hjelper å la kabinettet stå åpent.

2) 3x80mm vifter som blåser inn men har du ikke monteringsmuligheter for kabinettvifter bør du enten bytte kabinett eller bruke vannkjøling.

3) Sørg også for at luften sirkulerer godt inne i kabinettet, ledninger og sånt kan flyttes til siden, og rydd opp i kabelrotet.

4) Du kan montere tuber eller lingnende som fører kald luft direkte til hvor du trenger det, altså på cpu, forskjellige kit ligger blandt annet inne på microplex.

5) En annen løsning hvis di ovenfor ikke har hjulpet, er å forandre på kjøleløsningen til cpu ved å enten bruke kraftigere vifter eller annenlunde montering...

Lenke til kommentar

Så ikke du hadde et MSI kt6 delta bord. Jeg hadde et slikt bord og tuppet det ut etter at det hadde endel "issues".

For det første så rapporterer MSI selv feil CPU temp. Installer Sandra eller mbm5 eller tilsvarende, og du vil se at temperaturen rapporteres ca. 5 grader lavere. BIOS rapporterer korrekt temp, alle MSI sine utiltites rapporterer feil temp, jeg aner ikke hva de holder på med eller om de har en eller annen slags hensikt med å rapportere feil.

For det andre er kassetempen helt på trynet. Jeg hadde en xp 2000+ på et abit kv-333 (eller hva det nå het) med kassetemp på ca. 30 grader. Jeg bytter hovedbord (og kun hovedbord) og kassetemp rapporteres til 45+ grader. Ingenting annet ble byttet. Jeg endte opp med et bord/cpu som i følge MSI sine utilities opererte med 45 grader kassetemp og 60 grader CPU "idle", og det fungerte helt utmerket selv om temparaturene var helt vanvittige etter min standard.

Sjekk opp MSI sitt support board, det mangler ikke på tråder om det bordet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...