pizzi Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 Hei! Jeg vuderer å kjøpe ny prossesor og lurte på hva som einer seg best til overklokking? Jeg har altid hatt Intel, men har begynt å tenke litt på AMD Hva einer seg best? Lenke til kommentar
Endre Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 Ikke noe fasitsvar på det... Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 Vel...det eneste jeg vet, er at AMD er som regel en passe god del varmere enn Intel. Så overklokkingsmessig må jo dette ikke være så bra. Til AMDs forsvar er den jo billigere. Hvilket betyr at man kan kjøpe en litt billigere modell, klokke vilt, og kjøpe ny hvis den går dukken. Ellers kan det jo være masse andre viktige faktorer. Jeg kjører forøvrig Intel, klokka fra 2.8 Ghz til 3.01 Ghz. Temperaturen økte med 1-2 grader, så det lover jo bra. Kanskje andre kan poste deres temperaturøkning? Lenke til kommentar
AMDguru1 Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 Som vanlig klokker Intel lengre enn AMD, pga lengre pipelines. Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 Vel...det eneste jeg vet, er at AMD er som regel en passe god del varmere enn Intel. Så overklokkingsmessig må jo dette ikke være så bra. Ikke noe særlig nå lengre. Lenke til kommentar
ASCIWhite Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 Ingen tvil om at du får mer Mhz ut av en Intel, men selv om det ikke ser ut som du får mye ut av en AMD (64) så skalerer den veldig bra, pga den integrerte minnekontrolleren.... Men vil du HØYT i Ghz/Mhz så er Intel tingen tror jeg... Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 Vel...det eneste jeg vet, er at AMD er som regel en passe god del varmere enn Intel. Så overklokkingsmessig må jo dette ikke være så bra. Ikke noe særlig nå lengre. Hmmm, mulig Har uansett hørt og lest nok av skrekkhistorier om AMD'er på 60-70 grader, de fleste her på forumet. Men det er jo tydeligvis hvordan den IKKE skal fungere. Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 (endret) Har P4 2,6 @ 3,2 = ca 75W varme, og har også AMD XP 2500+ @ 3200+ = ca 72 W varme.... (1833->2200MHz) P4'n har potensiale for mye mer klokking, har ikke kjørt ut amd'en siden kvinnfolket bruker den til surfing og litt Race driver trenger den ikke yte max hele tiden.... Så hvem er best, ikke vet jeg ? Har P4'n til min pc, vannkjølt og lite støy, amd'en går på luft og bråker nok kan man vel si... Men AMD gir helt klart mest for pengene EDIT: Temperaturer : AMD : idle under 40 grader, load max 51-52 grader med boxed kjøling P4 : idle rundt 38 grader, load max 50 grader ! NB! Ingen støy ! Endret 13. februar 2004 av ronnyaa Lenke til kommentar
ASCIWhite Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 (endret) AMD 64 utvikler vel ikke på langt nær så mye varme som XP Prossessorene gjør ?? Edit: Min XP 2100+ Som er klokket til 2266Mhz mot normalt 1733Mhz har en idle temp som alltid ligger 10 grader over MB temp som vil si 40c! Under full load LENGE så går den ikke over 50 NB: jeg har kun luftkjøling.... Endret 13. februar 2004 av ASCIWhite Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 AMD 64 utvikler vel ikke på langt nær så mye varme som XP Prossessorene gjør ?? Edit: Min XP 2100+ Som er klokket til 2266Mhz mot normalt 1733Mhz har en idle temp som alltid ligger 10 grader over MB temp som vil si 40c! Under full load LENGE så går den ikke over 50 NB: jeg har kun luftkjøling.... På sparket vil jeg si at en 2.2 Ghz på 40 grader idle er ganske mye, min 3.01 Ghz er 45 grader idle. Det vil si (i dette tilfellet) at en 36% raskere Intel er bare 12.5% grader varmere. Hvilke AMD'er og Intel'er dette gjelder for er en annen sak, og det med AMD 64 stemmer sikkert. Lenke til kommentar
Hardfredd Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 Myte at AMD er varme cpuer.(xp snakekr jeg om nå) De utvikler mindre wat en intel sine. Men intel har større areal og derfor konpanserer de for dette. Typisk for intel er at de kan overklokkes langt med liten økning av volt og er derfor "kalde" ved ganske høy overklokk. Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 AMD 64 utvikler vel ikke på langt nær så mye varme som XP Prossessorene gjør ?? Edit: Min XP 2100+ Som er klokket til 2266Mhz mot normalt 1733Mhz har en idle temp som alltid ligger 10 grader over MB temp som vil si 40c! Under full load LENGE så går den ikke over 50 NB: jeg har kun luftkjøling.... På sparket vil jeg si at en 2.2 Ghz på 40 grader idle er ganske mye, min 3.01 Ghz er 45 grader idle. Det vil si (i dette tilfellet) at en 36% raskere Intel er bare 12.5% grader varmere. Hvilke AMD'er og Intel'er dette gjelder for er en annen sak, og det med AMD 64 stemmer sikkert. Intel fanatikere altså. Det er virkelig nok av dere. "Oh, AMD er varm, ustabilt og core knuser fort som f*en." Trodde dere var over det stadiet der. Det er ikke lenger et faktum. Har selv en AMD XP2100+, og den lå på 50 grader load når den var klokket til 2,4Ghz. Vil ikke kalle det spesiellt varmt akkurat.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå