Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ikke koblet til internett

Anbefalte innlegg

Holder på å sette opp en billig-pc til en kamerat. Det dreier seg om analog linje med analogt modem, og en amd-basert maskin.

Gjorde i utgangspunktet en tabbe, glemte å koble cpu-vifta slik at pc slo seg av rett etter den første internettoppkoblingen. Var altså på nett når dette skjedde.

Ventet ei stund, koblet på vifta og startet opp. Så oppstod problemet med internettoppkoblingen. Modemet ringer, men så kommer meldingen "telefonlinjen er opptatt". Da kunne huseieren fortelle at han ofte fikk opptattsignal på linja, men at han alltid kom igjennom på forsøk nr.2. Jeg gjorde mange forsøk å koble opp, men med samme feilmelding som over.

For å kontrollere, prøvde jeg å koble opp med laptop`en min på linja hans, og med hans internett-abb. Det funket fint hver gang.

Dermed antok jeg at det er noe galt med enten modem eller os/softwareoppsett etter at pc`n slo seg av, og bestiller nytt modem, samt et hk og en cpu for å være sikker.

Nå har jeg vært hos kameraten og byttet modemet, uten forbedring. Deretter formaterte jeg og reinstallerte windows (XP), samt alle drivere osv. Samme feilmelding ved forsøk på internettoppkobling.

Testet med laptop`en igjen på linja hans, og da koblet jeg fint opp.

Tok med meg pc`n hans hjem til meg, og prøvde å koble opp over min linje. OPPKOBLET PÅ FØRSTE FORSØK :wow: !

Må si jeg er rådvill her. Det jeg kommer til å prøve er å bytte hk og cpu når jeg likevel har det liggende, for deretter å foreta en komplett reinstallasjon av os/software. Så blir det nytt forsøk hjemme hos eieren av maskina. Skal prøve alle telefonuttak i huset, evt hos nabo hvis det ikke blir suksess. Så må det vel bli en runde hos Telenor/IQ tele som leverer telefonforbindelsen.

Saken er at jeg har dårlig tro på at tiltakene mine kommer til å hjelpe. Hvis feilen lå hos isp/telefonleverandør skulle ikke laptop`en koblet seg problemfritt opp.

Noen som har tips eller lignende erfaringer? Mottar ALT med takk nå....

PS: Til mod: hvis noen skulle anse denne som feilpostet anmoder jeg om flytting til riktig kategori heller enn stenging.

OPPDATERING: Har nå bygget opp maskina hele tre ganger og reinstallert alt. Ingen deler som var montert når den slo seg av pga overoppheting er i bruk lenger nå, og felles for alle tre forsøk er at alt fungerer hjemme hos meg, mens den nekter å koble opp på linja hans selv om lappisen greier det. PC`en er 100% primestabil og ingen feil oppstår med memtest 86 eller andre stresstestprogrammer. La forresten merke til at det var noe svak lyd med dårlig kvalitet på linja når jeg snakket med huseieren på telefonen.

Av dette anser jeg at det er linja som er av dårlig kvalitet, og at forskjellige modemtyper takler dette forskjellig. Derfor har jeg bestilt to nye ulike modemer, et internt og et eksternt.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Holder på å sette opp en billig-pc til en kamerat. Det dreier seg om analog linje med analogt modem, og en amd-basert maskin.

Du har satt opp modemet med riktig land?

Har du kjøpt samme modem som før?

Har du f.eks et eksternt og teste med?

Hvis du leser innlegget ser du at maskina fungere fint hjemme hos meg med samme oppsett.

Modemet er et Creative som ble byttet ut med et nytt identisk.

Har et eksternt modem, men mangler strømforskyning. Ser egentlig ikke poenget med å teste med et slik.

Mysteriet er at hos kameraten min fungerer laptop`en min med hans abb, men ikke maskina hans samtidig som maskina hans fungerer hjemme hos meg uten at noen innstillinger er rørt.

Ellers takk for innspillene så langt!

Lenke til kommentar

Problemet er løst! Dro over bevæpnet med et eksternt og et internt modem av forskjellige merker, samt en ide som dukket opp i natt bak i hodet.

Tenkte at hvis linja var dårlig, tok det kanskje litt tid fra summetonen kommer til den er brukbar. Derfor ville jeg prøve å legge inn en liten pause fra modemet registrerer summetonen til det slår nummeret. Hadde lagt merke til at modemet ringte ganske umiddelbart...

Som kjent bruker man komma i feltet for oppringt nummer for å lage opphold. Skrev 3 stk komma før nummeret, det gikk to-tre sekunder lengre før nummeret ble slått og maskina koblet seg problemfritt opp hver gang...

Verre var det ikke!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...