Gå til innhold

Lage\spille inn musikk på pc?

Anbefalte innlegg

Jeg spiller litt gitar, og har en del "skisser" av låter som jeg kunne tenkt meg å bygge videre på. :)

Saken er den at jeg ikke helt veit hva jeg trenger av utstyr og programvare for å kunne få det til.

Jeg vil lage musikk som kombinerer litt elektronisk med både el- og akustisk gitar.

Går det an å f.eks. lage trommer, bassgang, synth og sånt i Reason eller lignende, for så og importere til et annet program (Cubase?) og så spille inn gitar og vokal?

Jeg trenger også litt hardware for å begynne, og lurer på om det er nødvendig med et profft lydkort, eller om det kan være like bra med en liten mikser med optisk utgang. Mener å ha sett en snerten slik til rundt 4K engang.

Hva er best å bruke for å legge effekter på gitar og vokal? Ekstern effektprosessor eller er det gode slike innebygget i programvare? Tenker på reverb, ekko, delay, distortion, evt. auto-tune elns for middelmådige vokalister osv.

Si at jeg skal legge ut ca. 6000 for å komme i gang, hva er det da viktigest å skaffe seg først? Jeg trenger følgende; Mikrofon (vokal), Effekter, programvare, mikser\lydkort. Er ikke sikker på om jeg kommer til å gjennomføre dette ennå, men hadde vært kjekt å vite i tilfelle jeg skulle dumpe over noen gode tilbud.

Finnes det brukende saker brukt og billig?

Håper på at noen som har erfaring med slikt, kan ta seg tid til å svare meg på dette. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Høres ut som om Creamware er noe for deg.

Fantastiske convertere og ubegrensede muligheter når det gjelder ruting av lyd, effekter og synther. Ta en titt på www.creamware.com og hør på lydprøver av div synther.

Ehhhhhhhh, hvis du har 6000,- så er creamware bare tull å kjøpe... kjøp dette og denne software pakken Hvis du vil ha en fet gitar effekt pakke så sparer du til amplitube i tillegg. Evt. kan du kjøpe WaveVST fra Steinberg som er en amp plugin av Hughes & Kettner Amps.

Det er fullt mulig å jobbe i Reason og overføre det til Cubase, men det er utrolig klønete. Jeg driver med hva du prater om og jeg bruker kun Cubase, Reason ga jeg opp da det ble for tungvint og jobbe mellom dem.

Jeg har kun ett SoundBlaster Audigy kort.

Men pass på å ha en rask harddisk, mye ram og en FET prosessor hvis du skal bruke Cubase.

Lenke til kommentar

Fantastiske convertere og ubegrensede muligheter når det gjelder ruting av lyd, effekter og synther. Ta en titt på www.creamware.com og hør på lydprøver av div synther.

Ehhhhhhhh, hvis du har 6000,- så er creamware bare tull å kjøpe... kjøp dette og denne software pakken Hvis du vil ha en fet gitar effekt pakke så sparer du til amplitube i tillegg. Evt. kan du kjøpe WaveVST fra Steinberg som er en amp plugin av Hughes & Kettner Amps.

Det er fullt mulig å jobbe i Reason og overføre det til Cubase, men det er utrolig klønete. Jeg driver med hva du prater om og jeg bruker kun Cubase, Reason ga jeg opp da det ble for tungvint og jobbe mellom dem.

Men pass på å ha en rask harddisk, mye ram og en FET prosessor hvis du skal bruke Cubase.

Ang. Creamware, uenig, ang. det andre: Enig.

1. Et brukt Creamwarekort med lisens til en del av softwaren gir mye for pengene. Sjekk ut bruktmarkedet på www.musikkweb.no.

2. Din anbefaling: Er også super. Et av de beste valgene for pengene.

3. Det blir opp til trådstarter å velge. Begge kan komme innenfor 6.000 kr-rammen, og vil gi myyyyye glede.

:D

Lenke til kommentar

Ang. Creamware, uenig, ang. det andre: Enig.

1. Et brukt Creamwarekort med lisens til en del av softwaren gir mye for pengene. Sjekk ut bruktmarkedet på www.musikkweb.no.

2. Din anbefaling: Er også super. Et av de beste valgene for pengene.

3. Det blir opp til trådstarter å velge. Begge kan komme innenfor 6.000 kr-rammen, og vil gi myyyyye glede.

:D

Jo det er sant, hvis man kjøper brukt så er det absolutt oppnåelig! Men jeg tenkte nytt jeg vettu :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...