Gå til innhold

Lydkort med integrert "rørforsterker"


Anbefalte innlegg

Så igjennom et par tråder her i sted og det var en kar som ville ha et godt stereo-lydkort. Vurderte å poste denne meldingen i hans tråd men kom til at det var bedre å lage nye tråd.

 

For jeg er også på utkikk etter et lydkort med litt ekstra futt i for stereoavspilling og slikt, og kom til å tenke på de Aopen "tube" hovedkortene som ble levert med en (lusen) realtek-chip og med integrert rørforsterker (eller snarerer en rør - transistor-hybrid vil jeg anta).

 

I den anledning lurte jeg på om det finnes PCI-baserte lydkort med tilsvarende teknologi, eller om dette bare var et stunt fra Aopens side...

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har ikke sett noen, men Aopen sine hovedkort med vakumrør er jo kjent for å lage mye støy og sus. Jeg ville holdt rørene utenfor pc-kabinettet.

 

Kjøp heller en rørbasert forforsterker og et bra nøytralt lydkort hvis du liker rørlyd.

Ja jeg vil anta at det ikke blir den helt store forskjellen med et lite rør liksom, det var derfor jeg lurte på det med hybridløsning. Har sett en integrert stereoforsterker av merket "Vincent" med sånn hybrid transistor - rør løsning. Ubeskrivelig herlig lyd i det var det også, men så koster denne over 10 lapper, og det kan bli litt mye siden jeg er uhorvelig dårlig på sånt som har med økonomi å gjøre.

 

Men har du noen tips på en kombinasjon som kunne funke med, som du sier, et nøytralt lydkort, og en rør-forforsterker?

 

Evt linker til tester av disse produktene?

 

Jeg spør fordi det virker som du har vært borte i dette før.

Lenke til kommentar

Takker for tilliten.

 

Jeg har selv nylig kjøpt en Vincent sv-226 integrert hybrid forsterker, den kostet 6700,- og det er jo omtrent det samme som en like kraftig NAD koster (Men Vincent'en låter vesentlig bedre mener nå jeg da). Det er ikke noe problem å høre at det er rør i signalveien, den er mer utadvendt og mykere, spesielt i diskanten, enn transistorutstyr i samme prisklasse (f.eks fra NAD eller HK), prisen man betaler er litt sus hvis man ligger hodet inntil høttaleren.

 

Jeg regner med det er Vincent sv-236 til ca 11000,- du har hørt, den har samme klangkarrakter som lillebroren, men noe klarere, mer støyfri og kommer med fjernkontroll (på 226 er alt som ikke påvirker lyden strippet bort). Begge er svært strømsterke. (begge er 2x100 W og veier 12,5 og 25 kilo)

 

audiophile.no har testet noen Vincent produkter, legg spesielt merke til sa31 hvis du tenker på en delt løsning.

 

 

Av lykort er M-Audio det eneste jeg kjenner til som kan kalles 'hifi', de er beregnet på hobby og semiproffesjonell musikkproduksjon så de er svært støysvake og låter godt og nøytralt. Audiophile 2496 er ikke dumt...

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
Takker for tilliten.

 

Jeg har selv nylig kjøpt en Vincent sv-226 integrert hybrid forsterker, den kostet 6700,- og det er jo omtrent det samme som en like kraftig NAD koster (Men Vincent'en låter vesentlig bedre mener nå jeg da). Det er ikke noe problem å høre at det er rør i signalveien, den er mer utadvendt og mykere, spesielt i diskanten, enn transistorutstyr i samme prisklasse (f.eks fra NAD eller HK), prisen man betaler er litt sus hvis man ligger hodet inntil høttaleren.

 

Hehe, de dyreste hadde og en direkte herlig frekk design, spesielt var det en genial detalj med det ene røret de satt i fronten på forsterken.

 

nå hører jeg egentlig ikke så mye på musikk på data da, har nemlig et dugende anlegg (for meg da, det er ikke akkurat HiFi i den dyreste forstand) som jeg hører CD-musikk på. Det består av en Kenwood 2*60W forsterker, MArantz CD-spiller (husker ikke modellbetegnelsen, kostet 2500), Thorens Platespill og en Panasonic DVD-spiller koblet til et par med AudioPro Black Diamond. TEnker å oppgradere det hovedanlegget et par hakk med noe vincent og noe greier.

 

Jeg er litt betatt av rørlyden uavhengig av dette (og kunne svært godt tenkt meg å høre noe Portishead eller Lovage på et sliikt anlegg) og lurte derfor på om du vet om noen billigere greier med gode rør til å koble til data for de gangene jeg faktisk bruker den til musikk. Tenkte å koble to Audipro Black Pearl til dette da.

 

Såvidt jeg forstår er det ingen nettbutikker i norge som selger det lydkortet du nevner, har du noen andre gode tips? Det hender jeg brukre dataen til å snekre litt musikk på også, men det er veldig VELDIG basic tøysing med Reason og slikt.

Lenke til kommentar

www.procom.no har M-Audio Audiophile 2496, men akkurat lydkort er det andre her som kan mye mer om enn meg.

 

Hehe, de dyreste hadde og en direkte herlig frekk design, spesielt var det en genial detalj med det ene røret de satt i fronten på forsterken.

Jepp, de har skjønt design, de billigste ser nesten ut som et stykke militært matriell fra 2. verdenskrig og alle kontroller og knapper er i helstøpt aluminium. sv226 har ikke rør synlig i fronten, men det er unektlig litt kult med en liten diskrè orange glød gjennom topplokket :D

 

Jeg er litt betatt av rørlyden uavhengig av dette (og kunne svært godt tenkt meg å høre noe Portishead eller Lovage på et sliikt anlegg) og lurte derfor på om du vet om noen billigere greier med gode rør til å koble til data for de gangene jeg faktisk bruker den til musikk. Tenkte å koble to Audipro Black Pearl til dette da.

Vincent sa31 er den billigste forsterkeren på markedet med rør (4000,-), men da trenger du effektforsterker utenom (ikke noe problem hvis det er main-in på kenwood'en). Jeg fikk også et tips om noe som het 'Unison Research Unico' før jeg handlet Vincent'en min, men jeg fant hverken forhandlere her til lands eller særlig med dokumentasjon om dem.

 

Ellers har du jo byggesett da, det går fint an å bygge seg et lite preamp trinn å koble mellom pc'en og forsterkeren, http://audiocompaniet.no har noen små AudioNote byggesett kanskje kan klare jobben, send en mail så får du greie på det. Vet ikke hva de koster, men jeg vil tro du slipper en del billigere unna på den måten.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
www.procom.no har M-Audio Audiophile 2496, men akkurat lydkort er det andre her som kan mye mer om enn meg.

 

Ja det kan hende, så at Procom.no hadde mye snadder. Fant og ut at Hagstrøm her i byen hadde et slikt et lydkort til salgs.

 

Og ja, de ser unektelig nok en tanke brutale ut de billige Vincentene, men det kan jo og er jo tøft om man har resten av stereobanken i noenlunde samme minimalistiske stil.

 

Vincent sa31 er den billigste forsterkeren på markedet med rør (4000,-), men da trenger du effektforsterker utenom (ikke noe problem hvis det er main-in på kenwood'en). Jeg fikk også et tips om noe som het 'Unison Research Unico' før jeg handlet Vincent'en min, men jeg fant hverken forhandlere her til lands eller særlig med dokumentasjon om dem.

 

Hmm, effekforsterker utenom? Så det er ikke en slik en integrert løsning? Jeg vet ikke, men jeg kan få "låne" (dvs mer eller mindre overta) en eller annen nad-forforsterker fra min bror da, spørsmålet er om jeg skal besudle den deilige Vincenten med en NADS nærvær... Det er verdt å vurdere i alle fall.

 

Er ikke helt sikker på om jeg har main-in på kenwooden min, det må jeg nesten finne ut av, har sendt en mail til audiocompaniet for å forhøre meg litt om saker og ting. Takk for all hjelp så langt.

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk et Aopen AX4PE Tube kort i maskinen og det funker meget bra

 

Suveren lyd.... Radiorøret er av det russiske merket Sovtek, men man kan også skifte ut dette med et bedre rør.. Anbefales

 

Jeg skal forøvrig selge mitt da...

 

det integrerte realtekchipen er nok lusen, men det har ingenting å si fordi den kobles ut ved bruk av radiorøret uansett. Dvs all analog lyd går om radiorøret.

 

Dette kortet støyer ikke noe spesielt mye mer enn andre kort da...

 

AOpen har jo testet dette hovedkortet med utstyr som f.eks McIntosh MC60, Wadia 301/850, TEAC VRDS-25XS, Meridian 508-2, ProAc Response 1.5/2,5/3.8. og med kvalitetskabler som MIT Shotgun S2, cardas Cross RCA osv

Endret av tintin77
Lenke til kommentar
Jeg har faktisk et Aopen AX4PE Tube kort i maskinen og det funker meget bra

 

[snip]

 

det integrerte realtekchipen er nok lusen, men det har ingenting å si fordi den kobles ut ved bruk av radiorøret uansett. Dvs all analog lyd går om radiorøret.

 

Dette kortet støyer ikke noe spesielt mye mer enn andre kort da...

 

Kobles ut med bruk? Er det ikke en viss lydchip som må til for å i det hele tatt få laget den analoge lyden? Eller kan man koble slike ting fra lydkort til røret, og så ut ifra en kontakt tilknyttet røret?

Lenke til kommentar

100% tekniske detaljer har jeg ikke i hodet, men ja det er faktum at man kobler ut det integrete realtekchipet ja, dette velges i bios og ja man har et tilleggskort der det er 1 rca/utgang og en line in inngang som kobles direkte på radiorørets inngang... se gjerne bilde på denne adressen:

http://uccube.uthusconsulting.com/DSCF0008.JPG

 

For spesielt intereserte så er det vel å merke at manualen til den integrete rørforsterkeren er på 76 sider

 

2/2.1 channel through tube output stage

5.1 channel front speakers through tube output stage and rest of 4 channels through regular AC97 output stage.

 

Det er vist slik at når man har denne integrete rørforterkeren så har man heller bruk for realtek chipen fordi all lyd går innom rørforsterkeren og går også i gjennom rca utgangen som er koblet på "tube output stage". jeg brukte ikke de tre minijack utgangene på ac97 chipen fra realtek i det heltatt jeg da...

 

Mer info finnes på: http://english.aopen.com.tw/products/mb/ax4petube.htm

Lenke til kommentar
Hva hjelper det med rør forsterker når man har en lusen D/A konverter ? Lyden blir aldri bedre enn det svakeste leddet..

 

Og PC kabinettet er ikke akkurat det smarteste stedet og ha lyd komponenter..

hva mener du egentlig med dette...

Kortet har jo ingen lusen D/A konverter da

 

hovedkortet har jo følgende utstyr:

 

- FIW Frequency Isolation Wall

- WIMA MKP10 capacitor, Multicap capacitor

- Ultra High Quality 1% Resistor with high purity ceramic substrate, proprietary nickel-chrome alloy element, and stainless steel end caps.

- A 24 K plated ceramic 9 pin tube socket sits on the center of the pcb at a pivotal point. This high quality audi grade socket will accommodate years of reliable operation.

- Wire Cardas Cable

- Kimber Kable wire

 

Music Resolution - Excellent (9.5 of 10)

Treble - Excellent (Bright & Clean)

Mid - Near Excellent (Warm & Soft)

Bass - Next Excellent (Bounce & well textured)

Sound Stage - Wide (8-10)

Positioning - Near Excellent (8.5 of 10)

Lenke til kommentar

Sant nok - men holder for de aller fleste ja

 

disse testene er jo bedre da

 

http://club.aopen.com.tw/awards/Awards_Dis...anguage=English

 

http://club.aopen.com.tw/awards/Awards_Dis...anguage=English

 

Forskjellen på hifikomponenter og datautstyr er jo trossalt levetid og pris da vel å merke

 

mange vil sikkert betale mange tusen for hifikomponter, men ett hovedkort må også balansere mellom ytelse, pris osv

 

Så alt i alt er i allefall jeg vært meget fornøyd med dette hovedkortet etter å hadd det i et halvt år. Og i motsetning til de færreste her på forumet så jeg prøvd det inn og ut. Og da har man også større forutsetning for å ting, enn hvi man ikke har prøvd det.

Lenke til kommentar
100% tekniske detaljer har jeg ikke i hodet, men ja det er faktum at man kobler ut det integrete realtekchipet ja, dette velges i bios og ja man har et tilleggskort der det er 1 rca/utgang og en line in inngang som kobles direkte på radiorørets inngang... se gjerne bilde på denne adressen:

http://uccube.uthusconsulting.com/DSCF0008.JPG

 

For spesielt intereserte så er det vel å merke at manualen til den integrete rørforsterkeren er på 76 sider

 

2/2.1 channel through tube output stage

Hmm. Da er det vel om ikke annet over normalt bra lyd da. Har du testet dette med headset som suger litt kraft? Det gamle Aopen hovedkortet jeg hadde (dog uten rør) prøvde jeg ikke noe spesielt med, men det var tross alt godt helt til det døde.

 

Det nye asus NForce2 greien jeg har, er en billig variant, og bruker realtek-chipen som de fleste andre bruker. Når jeg puttet headsetet mitt i det (før jeg fant igjen driverne til Audigyet mitt) fikk jeg en pipelyd når det ikke var noe som skjedde, og noe lusen lyd ellers. JEg har et Koss Headset til 300 kr. Jeg antar at dette er såpass tungdrevet at det integrerte greiene ikke klarer levere noe juice til headsetet.

 

Enten det eller så er hele greien fucket.

 

Det Aopen kortet du har, er det til Pentium det eller?

Lenke til kommentar

AOpen har både tube hovedkort både for Pentium 4 og AMD.

 

Intel hovedkortet som støtter opp til P4 3.06 Ghz (533)

AMD hovedkort som støtter AMD Atlon XP (333)

 

har ikke prøvd med noen tungdrevene hodetelefoner, men det skulle ikke være noe problem da.

 

På det første tube kortet så var det integrert hodetelefon utgang (6.3) på tillegskort som er koblet direkte på rørforsterkeren. Men dette ble fjernet på de nye tube kortene for å gi plass til andre ting. Men har selvsagt vanlig 3.5 minijack som også skal prosesseres gjennom radiorøret.

 

Intel tube kortene har vært rimelig greit å få tak i, med AMD tube kortene har jeg ikke sett vært solgt i norden i det heletatt.

Lenke til kommentar
AOpen har både tube hovedkort både for Pentium 4 og AMD.

 

Intel hovedkortet som støtter opp til P4 3.06 Ghz (533)

AMD hovedkort som støtter AMD Atlon XP (333)

 

Intel tube kortene har vært rimelig greit å få tak i, med AMD tube kortene har jeg ikke sett vært solgt i norden i det heletatt.

Ja nei, jeg spurte ITbutikken en gang i verden om de skulle ta inn AMD løsningen (siden det er den CPUen jeg har), og de sa ja, den kommer om en uke. Kom aldri så vidt jeg kunne se. OG nå har de ikke Pentium versjonen en gang, selvfølgelig etter jeg har fått itlgang på en pentium 4 1.6 400 MHz Cpu.

 

Kunne vært interessant å sjekket ut noe slikt, men men. Får vel heller hopper over på rørforsterkere eller noe. Selv om det er en langt dyrere investering enn tja, et slikt hovedkort er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...