Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Windows 2003 server og dc hub

Anbefalte innlegg

Har akkurat lagt inn Yoshi direct connect hub, og tester den ut i lokalnettet.

Alle brukere som har lovlig tilgang får koblet seg til og listet opp brukere osv., men når man prøver å browse (dvs. laste ned noe fra hverandre), får man bare connection timeout. Alle klienter er foreløpig satt i passive mode, da dette trengs når man skal koble til hub'er utenfor brannmuren vår.

Er det noen spesielle instillinger jeg burde gjøre i windows 2003 server ?

Hjelp/tips mottas med takk.

EDIT: Det funker hvis én av klientene som kommuniserer med hverandre er satt i active mode (da med lokal nettverksadresse som ip), men dette er jo ikke en holdbar løsning...

Endret av Saft-is
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror noen må stå i active mode for at det skal fungere. Mener å huske at 2 stk med passive ikke klarer å laste ned fra hverandre.

Ok, trodde jeg kunne sette active mode ved å forwarde en gitt port (f.eks. 1234) til en maskin, og så bruke vår eksterne ip og valgt port i active-innstillingene ?

Ser ikke ut som om det funker....

edit: Jeg har forwardet både tcp og udp...

edit2: Det funker faktisk, men ikke når jeg skal connecte til hub'en jeg kjører selv, altså localhost...

edit3: Dette er fordi hub sjekker ipadresse i connecttome-feltet mot den maskinen kobler seg til hub'en med, for å stenge ute brukere som faker ip. Når man kobler til fra lokalnettet, vil da hub'en se at du kobler til med en annen ip enn din eksterne, og nekte deg å browse brukerne.

Endret av Saft-is
Lenke til kommentar
Stemmer! 2 brukere i passive modus kan ikke connecte til hverandre. Du må ha minst en aktiv for å få til noe filveksling.
to passive kan ikke connecte til hverandre

Vel, hvis dere hadde lest igjennom de to forrige meldingene i tråden hadde dere sett at vi allerede har kommet frem til det, og også funnet ut hvorfor det ikke går å connecte til hverandre i active mode på en lokal hub.

Endret av Saft-is
Lenke til kommentar

En DC hub på et lokalt netverk, med både interne og eksterne brukere.

Det er flere måter å gjøre dette på:

1. den enkle:

De interne brukerne kobler seg til hubbens interne IP, og setter seg i active mode med sin interne IP. Disse vil nå kunne dele med hverandre.

Eksterne brukere kobler seg til netverkets eksterne IP og setter seg i active mode med sin eksterne IP.

For de eksterne brukerne vil de interne brukerne være i passive mode. For at ekstern bruker skal kunne dele med intern bruker MÅ den eksterne brukeren være i active mode. Problemet oppstår først når en ekstern bruker i passive mode logger på hubben.

2. litt værre:

De interne brukerne kobler seg til hubbens interne IP, og setter seg i active mode med sin eksterne IP. For at dette skal være mulig på yhub må du først justere litt i hubben:

It happens when you connect to your hub if its on a router and you are connecting with an internal ip address with your external ip address set in dc++ settings.

In Hub settings/advanced settings/advanced you will find a setting Enable IP check on ConnectToMe ticked. This is to check that all users are using a valid ip address, however if your connecting to your internal ip from behind your router the hub can't see the external ip address as a valid one so the solution is to untick the option.

De interne brukerne må ha hver sin port, som er åpen for TCP og UDP trafikk til deres interne IP. De kan da sette seg i active mode med netverkets DNS adresse og hver sin port.

Eksterne brukere i passive mode vil da kunne dele med alle de interne brukerne.

Ulempen er en vesentlig reduksjon i hastighet mellom de interne brukerne da all trafikk nå går via netverkets eksterne IP.

Lenke til kommentar

3. avansert:

Sett opp en socks 5 proxy med UDP støtte.

De interne brukerne setter seg i active mode med proxy. Teoretisk skal vel da proxy'en styre trafikken enten via intern eller ekstern IP. Du beholder hastigheten mellom interne brukere (antagelig 100 mbit) og kan dele med eksterne brukere i passive mode.

Jeg har ikke prøvd dette selv så jeg aner ikke om det fungerer.

Lenke til kommentar
3. avansert:

De interne brukerne setter seg i active mode med proxy. Teoretisk skal vel da proxy'en styre trafikken enten via intern eller ekstern IP. Du beholder hastigheten mellom interne brukere (antagelig 100 mbit) og kan dele med eksterne brukere i passive mode.

Jeg har ikke prøvd dette selv så jeg aner ikke om det fungerer.

Jo takk, kom frem til det samme "uncheck ConnectToMe" svaret som deg ved å browse på Yhub sine forum.

Det som imidlertid er litt merkelig, er at kun én bruker fra nettverket fungerer i active mode om gangen. Jeg har selvfølgelig forwardet 3 forskjellige porter til våre 3 forskjellige maskiner, men kun 1 kan være koblet på en hub i active mode samtidig. Dette forstår jeg ikke helt. Har prøvde å bytte porter etc.

3. avansert:

Regner med du mener active mode på slutten her ?

Når det gjelder socks5 proxy, har jeg siklet litt på det, men vet ikke hvor mye jeg gidder å sette opp ennå.

Finnes det en native proxy i w2k3, eller må det lastes ned 3. parts programvare ?

Takk for svar.

Endret av Saft-is
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...