Gå til innhold

Boote med S-ATA

baRs

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg fikk ny HD idag (WD Raptor 36.7GB S-ATA) og installerte WinXP på den med drivere som fulgte med hovedkortet (NF7-S). Hvis jeg har koblet til den gamle harddisken min (som har winXP også) får jeg spørsmål om hvilket OS jeg vil kjøre. Jeg velger det øverste (begge er like) og da booter maskinen på den nye harddisken og windows startes.. Dette går jo fint, men hvis ikke den gamle harddisken er koblet i får jeg ikke opp den menyen hvor jeg kan velge OS og jeg klarer heller ikke boote direkte fra den nye S-ATA disken..

Noe som også er irriterende er at den nye disken blir hetende "E:", men den gamle disken (som jeg skal formatere og bruke til filer) er "C:"! Hvordan kan jeg snu opp ned på dette slik at systemdisken blir "C:"?

Må jeg installere S-ATA drivere på nytt for at jeg kan boote fra S-ATA disken?

help.

Endret av baRs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. sett S-ata som 1. boot device i bios.

2. koble fra den gamle harddisken. (holder å koble fra strømmen)

3. installer winxp på ny s-ata harddisk

men har jo allerede installert på den nye disken.. den jeg bruker nå..

Lenke til kommentar

hei

disken du nettopp har kjøpt deg er en kjempebra og rask sak. Det du må gjøre for å få disken som c: er å gå inn på administrative verktøy/Datamaskinbehandling og diskverktøy eller noe slikt. Der kan du bytte det som nå er c: til e: eller noe slikt og sette s-ata en som c: fungere helt fin..

Siden du skal boote fra s-ata er jeg ganske sikker på at du må installere driverne på nytt og sørg for at du har siste verson av biosen.Hos meg la jeg bare inn siste drivere og bios så fungerte det helt fin.Går sinnsykt mye kjappere med S-ata :D

Kristian

Lenke til kommentar

dyrhaugkr:

Må jeg installere win på nytt eller kan jeg bare legge inn siste drivere til ABIT NF7-S 2.0?

Er det mulig å bare installere S-ATA driverne nå og bruke eksisterende windows installasjon? (jeg installerte driverne til S-ATA når jeg instalerte win nå..)

Endret av baRs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...