Gå til innhold

TEST: ABIT KV8-MAX3


Anbefalte innlegg

Det står dessuten ingenting om hvor høyt man klarte og overklokke med DDR400. Skal man da anta at det ikke gikk og overklokke i heletatt på denne minnehastigheten? Hva med timings?

 

Dette hovedkortet har 3 minneslotter (mot det EPoX hovedkortet som anmelder antyder at er et bedre kjøp, men som dere ikke har test på, som bare har 2 minneslotter)

Så lenge minnekontrolleren ikke sitter på chipsettet har det fint lite å si om man kjører på DDR333 eller DDR400. Poenget med å teste overklokking på DDR333-frekvens er for å utelukke at det er RAM-brikkene som begrenser overkokkingspotensialet, siden de strengt tatt blir tatt med utenfor spesifikasjoner når man klokker på DDR400.

 

Har vi ikke testet EPoX? Tror ikke du skal trekke slike konklusjoner uten å undersøke litt nærmere gitt ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som en konsekvens av at OTES-viften har blitt plassert bak på kortet, så har man måttet la det gå på bekosting av noe annet. ABIT har rett og slett fjernet både parallell (LPT)- og seriell-porten (COM). Legg merke til at disse portene heller ikke følger med på noen utvidelsesbraketter, slik som vi f.eks. har sett ASUS gjort det. Det betyr at dette kortet ikke kan brukes med printere som ikke har støtte for USB, med mindre man kjøper et separat LPT-PCI-kort.

 

Hmm. USB til seriell og USB til parallell er vel heller ikke en løsning som er å forakte? Koster litt ekstra, men disse kan man jo ta med seg til neste hovedkort.

Lenke til kommentar
Så lenge minnekontrolleren ikke sitter på chipsettet har det fint lite å si om man kjører på DDR333 eller DDR400. Poenget med å teste overklokking på DDR333-frekvens er for å utelukke at det er RAM-brikkene som begrenser overkokkingspotensialet, siden de strengt tatt blir tatt med utenfor spesifikasjoner når man klokker på DDR400.

Jeg fattet poenget. Men syntes nå det hadde vært kjekt å vite hvor langt man kunne overklokke på DDR400 kontra DDR333. Kjører du på DDR400 og overklokker så får du jo MER minnebåndbredde. Så tror ikke jeg er den eneste som hadde satt pris på info om dette?

 

Og vil ikke si meg enig med det utsagnet ditt om at man kjører DDR400 eller DDR333 har fint lite og si på Athlon64. Ser på flere benchmarks at man går ned litt i ytelse når man kjører DDR333 kontra DDR400 på AhtlonFX. Det er riktignok ikke mye det er snakk om. Så regner med det samme vil gjelde Athlon64?

 

Misset testen av EPoX hovedkortet i den roundup'en ja. Søkte bare på navnet og da søket ikke gav meg resultat på første trøff, antok jeg dere ikke hadde testet det :)

Så feil kan man ta.

Men, igjen, EPoX hovedkortet overklokker jo bare til 226MHz HTT, har bare 2 minneslotter (men kan alle 3 brukes på DDR400 på Abit?) (kan også nevne at samme anmelder i den socket 754 roundupen kalte HTT, FSB selv).

Så vil si at Abit hovedkortet, utifra de to testene dere har gjort, definitivt er verdt de ekstra 300 kronene. Har du en 3000+, så kommer du opp på 2260MHz med EPoX, og 2360?MHz med Abit sitt. Valget er da rimelig enkelt for meg iallfall.

 

Synes forøvrig det er helt greit at dere ikke tar med benchmarks mellom de forskjellige Athlon64 hovedkortene. Men synes da at det er desto viktigere å få med alle detaljer. Benchmarking tar veldig lang tid. Hva med å bruke den ekstra tida man da sitter igjen med til og faktisk teste hovedkortet. Det nevnes at det har uGuru, men får et veldig dårlig bilde på hvordan det faktisk fungerer i praksis på *dette* hovedkortet. Kan man gjøre all overklokking fra Windows for eksempel? Trenger ikke skrive en egen side om uGuru, men kanskje et par linjer som sier at det fungerer som på Abit AN7 (noe jeg ikke aner om det gjør). Det står også at uGuru tillater god viftestyring, men det er bilde av BIOS, går det an og forandre på dette i windows også? Fungerer Cool'n'Quiet på dette hovedkortet? Hva for kjøling ble brukt under testing?

 

Mulig det er bare jeg som er interessert i å vite ting som dette. Prøver ikke å være vanskelig, men jeg synes denne testen var litt laber.

Endret av MrMarbles
Lenke til kommentar
Så lenge minnekontrolleren ikke sitter på chipsettet har det fint lite å si om man kjører på DDR333 eller DDR400. Poenget med å teste overklokking på DDR333-frekvens er for å utelukke at det er RAM-brikkene som begrenser overkokkingspotensialet, siden de strengt tatt blir tatt med utenfor spesifikasjoner når man klokker på DDR400.

Jeg fattet poenget. Men syntes nå det hadde vært kjekt å vite hvor langt man kunne overklokke på DDR400 kontra DDR333. Kjører du på DDR400 og overklokker så får du jo MER minnebåndbredde. Så tror ikke jeg er den eneste som hadde satt pris på info om dette?

 

Og vil ikke si meg enig med det utsagnet ditt om at man kjører DDR400 eller DDR333 har fint lite og si på Athlon64. Ser på flere benchmarks at man går ned litt i ytelse når man kjører DDR333 kontra DDR400 på AhtlonFX. Det er riktignok ikke mye det er snakk om. Så regner med det samme vil gjelde Athlon64?

 

Misset testen av EPoX hovedkortet i den roundup'en ja. Søkte bare på navnet og da søket ikke gav meg resultat på første trøff, antok jeg dere ikke hadde testet det :)

Så feil kan man ta.

Men, igjen, EPoX hovedkortet overklokker jo bare til 226MHz HTT, har bare 2 minneslotter (men kan alle 3 brukes på DDR400 på Abit?) (kan også nevne at samme anmelder i den socket 754 roundupen kalte HTT, FSB selv).

Så vil si at Abit hovedkortet, utifra de to testene dere har gjort, definitivt er verdt de ekstra 300 kronene. Har du en 3000+, så kommer du opp på 2260MHz med EPoX, og 2360?MHz med Abit sitt. Valget er da rimelig enkelt for meg iallfall.

 

Synes forøvrig det er helt greit at dere ikke tar med benchmarks mellom de forskjellige Athlon64 hovedkortene. Men synes da at det er desto viktigere å få med alle detaljer. Benchmarking tar veldig lang tid. Hva med å bruke den ekstra tida man da sitter igjen med til og faktisk teste hovedkortet. Det nevnes at det har uGuru, men får et veldig dårlig bilde på hvordan det faktisk fungerer i praksis på *dette* hovedkortet. Kan man gjøre all overklokking fra Windows for eksempel? Trenger ikke skrive en egen side om uGuru, men kanskje et par linjer som sier at det fungerer som på Abit AN7 (noe jeg ikke aner om det gjør). Det står også at uGuru tillater god viftestyring, men det er bilde av BIOS, går det an og forandre på dette i windows også? Fungerer Cool'n'Quiet på dette hovedkortet? Hva for kjøling ble brukt under testing?

 

Mulig det er bare jeg som er interessert i å vite ting som dette. Prøver ikke å være vanskelig, men jeg synes denne testen var litt laber.

Har ikke sagt at DDR400 ikke gir ytelsesøkning i forhold til DDR333, men det å kjøre minnet på DDR400 skal ikke ha noe å si på overklokkingspotensialet på hovedkortet i forhold til DDR333. Naturlig vis vil DDR400 gi bedre båndbredde enn DDR333 :)

 

Du nevner også at vi kunne brukt tiden til å teste hovedkortet. Det har vi selvsagt gjort, og testsytstemet står fortsatt her og fungerer. Det er ikke slik at vi bare har startet opp systmet og overklokket selv om vi ikke har lagt ved tre sider med benchmarks ;)

 

Når det gjelder at undertegnede har kalt HTT for FSB så stemmer nok det, men det betyr ikke at det blir mer riktig av andre å gjøre denne feilen. Man prøver hele tiden å forbedre seg vet du :)

 

Stemmer heller ikke at EPoX-kortet kun klarer 226 MHz på A64 3000+. Derimot klarte det 226 MHz på en A64 3200+. Resultatet av overklokking med samme prosesessor finner du her.

 

Forøvrig er jeg med på at man kunne nevnt mer om C'n'Q, µGuru osv. Dette får vi prøve å forbedre til neste gang :)

Lenke til kommentar

Hei Kommer dette kortet levert med cpu vifte feste? I så fall følger det festet med en boxed cpu? Følger det med thermaltake kjølern de har på komplett?

 

Litt bingo hvis en handler hk, cpu og kjøler å står der uten feste...

 

En annen sak er det 3 phase el 4 phase power system? Har sette flere forskjellige reviewer av dette kortet. En på xbitlabs sa at dette hadde bare 3 phase. Mens anandtech sa at det var 4 phase? Hva får vi i så fall på kortene fra komplett?

 

hardocp sa at: capacitors for this board, manufactured by the noted Japanese semiconductor manufacturer Rubycon. Stemmer dette overens med de kortene vi får på komplett? Eller har de bytta dem ut med billig saker fra kina der?

 

Takker for eventuelle svar...

Lenke til kommentar

En annen sak går det ann å koble vekk hele OTES løsningen?

 

Ellers er det noen knapper under hket som fester OTES løsningen enda? Har lest at flere reviewere har slitt litt med disse. Måtte skru dem av før en festa hket så det ikke ble stående skeivt. Da begynte hele greia å hyle når en skrudde på maskina.... ???

Lenke til kommentar

En ting til går det ann å skru av de lysa? Vil ikke ende opp med rødt ****** lys i stua mi. Halve kabinett døra mi er av glassplate. Vil ikkeha noe irriterende lys ut av det. Måtte koble ut et blått blinkende lys som var i front av kabinettet mitt når jeg fikk det. Skikkelig irriterende. Er ikke noe disco!!!

 

Kunne ha spart noen penger på å rive vekk hele OTES systemet og de lysa der. Fleste reviewere sier at det er bare tull. OTES systemet hjelper ingenting. Har en enermax psu. Den har ei vifte rett over den delen der som skal trekke den kald lufta rett ut. Er ikke abit sin oppgave i følge standardene. Er psuen sin oppgave. Hva skjer nå med bunn vifta i enermaxen da? Blir stående å trekke ingenting siden det kommer en plastikk plate rett oppunder åpningen av psuen. Latterlige greier det OTES greiene.

 

Ellers et solid kort. Glimrende at de ble kvitt com og lpt. Når mangler det bare å bli kvitt ps2, floppy og fjerne 2 pci slotter til. Hvem trenger så mange pci slotter i dag når meste parten er onboard (eneste det lydkortet på kv8-max3 er søppel. Må nok inn med et audigy 2 der ja.

Lenke til kommentar
En annen sak går det ann å koble vekk hele OTES løsningen?

 

Ellers er det noen knapper under hket som fester OTES løsningen enda? Har lest at flere reviewere har slitt litt med disse. Måtte skru dem av før en festa hket så det ikke ble stående skeivt. Da begynte hele greia å hyle når en skrudde på maskina.... ???

OTES kan fjernes og ja det følger med feste til cpukjølern.

Om det begynne å hyle er nok fodi dem da har fjernet otesvifta, denne er det bare å disable i bios så er det stille.

Lenke til kommentar
Det følger IKKE med feste til cpu-kjøler!! Sitter her nå med dette hovedkortet og en ThermalTake Silent Boost K8 kjøler, men ingen kjøler-feste!! Irritert  :mad:  :mad:  :mad:

 

(Noen som vet hvor jeg kan skaffe meg et slikt feste til A64, evt. noen som har ett til overs?)

Hmmm, AMD har begynt å selge A64 uten vifte nå ja.... må begynne å få med informasjon om dette følger med i framtidige tester.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

etter å ha lest igjennom testen og det som har blitt skrevet i forumet er jeg litt forvirret :ermm: !!!

 

Følger det ikke med feste til cpu-vifta??? følger dette mad når man kjøper ny cpu vifte????

 

hvordan minnebrikker funker med dette?? pc2700, pc3200 eller noen andre??? kan man foreksempel ha 3 PC 3200 512 mb brikker???? hva er maks minne man kan ha i denne???? er det DDR-DIMM eller noe ant????

 

syns OTES løsningen er genial... de som overclocker er jo også case-moddere av og til!!!

 

er dette et godt kjøp for en som vil ha den absolutt beste pcen????

 

jeg bryr meg ikke om noenting av det som sto oppført under -ène i denne testen!!!! bare bra de fjernet de store styge portene på baksiden for alt man kan koble til der kan man få i en ber versjon på USB!!!

 

 

Veldig bra test!!!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har noen sp.mål angående Abit KV8-MAX3.

 

I testen skrives det at hovedkorte har støtte for dualchannels ram, men i andre artikler og tester står det at soket 745 ikke støtter det? :dontgetit:

Som f.eks her: Her

Og eventuelt noen som har testet det? Ytelsesøkning?

 

Og må ram'en på korte vere REG og/eller ECC?

Lenke til kommentar
Har noen sp.mål angående Abit KV8-MAX3.

 

I testen skrives det at hovedkorte har støtte for dualchannels ram, men i andre artikler og tester står det at soket 745 ikke støtter det?  :dontgetit:

Som f.eks her: Her

Og eventuelt noen som har testet det? Ytelsesøkning?

Nei, Athlon 64 for sokkel 754 støtter ikke doble minnekanaler og det gjør da følgelig ikke dette hovedkortet heller. Athlon 64 får ikke støtte for doble minnekanaler før sokkel 939 kommer.

 

Det som står i denne testen er altså feil:

http://hardware.no/art.php?artikkelid=5452&side=2

  • Støtte for dual-channel DDR400

DesertGlow: Rett opp! :)

 

Og må ram'en på korte vere REG og/eller ECC?

Nei, det støtter bare vanlige ('unbuffered') DDR400 minnebrikker. Kun hovedkort for sokkel 940 (Athlon 64-FX og Opteron) krever registrerte ('registered') minnebrikker (ECC er ikke noe krav).

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...