el_cash Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Skal du ta backup av alt du har på disken eller bare partisjonen med OS'et?Du har vel en dedikert OS partisjon...? Hva hvis disken ikke er partisjonert, men 'C' er 80 GB ? edit: er det da greit å hekte på 1 disk til som slave Har en annen partisjon men 120gb som jeg bruker til videoredigering, men "jeg trenger å ta back up av en 80 gb hardisk". Noen som vet hvor mange cder/dvder kommer jeg til og bruke for å ta en back up av en 80 gb hardisk hvor 40 er brukt?????? tja, halvparten av 80 gb er 40 gb, tipper jeg. og så kan du trekke fra litt til på komprimering, kanskje fem gb eller så, og da ender du på 35 gb. da er det bare å regne ut fra hvor mye du klarer å legge på hver dvd-plate. ta 35 gb og del med den summen du har tilgjengelig per dvd-plate, så ser du hvor mange dvd-plater du trenger. husk å runde av oppover og ta høyde for at komprimeringen kanskje ikke blir så god som du håper på. Lenke til kommentar
askare Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Har brukt Ghost i noen år igjennom jobben. Og har da denne tommelfinger regelen. Har du en vanlig kontorPC (uten MP3, videoer og Zip-filer) og du skal ta en ghost av denne maskinen. Kjør maks komprimering, og du får en fil er ca 50% mindre enn totalt brukt plass på disken/partisjonen som du ghost'er. Har du MP3 , video etc, så kan du regne null komprimering på disse filene. Ser enkelte beskylder Ghost for å ta knekken på maskinen. Her må jeg bare si: Bruker du Ghost rett, så er det bare helt konge. askare Lenke til kommentar
Zink Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Ser enkelte beskylder Ghost for å ta knekken på maskinen. Her må jeg bare si: Bruker du Ghost rett, så er det bare helt konge. Sikkert riktig - btw. legg merke til at tema følges av mange, sikkert noen ( 11 brukere pt. ) som gjerne vil teste, men frykter at ting kan skjære seg kraftig ved feil bruk. Finns det en spesielt god/lettfattelig guide på norsk/engelsk for bruk med Win2k ( hva med Dos der ? ) uten en haug med forbehold ? Lenke til kommentar
ASCIWhite Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Når jeg tar Ghost backup legger jeg imaget på en annen partisjon.... så starter jeg med en av de gamle oppstartscd`ne som jeg har andre Ghost imager på! Derfra får du opsjon om hvor du skal laste imaget fra, 2 minutter så er hele vindow`sen min oppe igjen med alle tweaks og triks jeg har lagdt inn, sparer meg masse tid + at jeg har gjort dette i noen år..... Opptatere imaget av og til med nytt stuff o.s.v men jeg har aldri hatt noe problemer med Ghost som ikke kan fikses Lenke til kommentar
backfish Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Jeg har selv tatt backup av C: (NFTS) mange ganger til Dvd-plater på 4,7 GB og som en tommelfinger-regel kan du regne med at et volum på 40 GB blir omtrent halvert når det kjøres på middels kompresjon. Dette forutsetter at du ikke har mye bilde- eller videofiler der. Spesielt Windows XP, Office o.lign. reduseres mye i volum ved kompresjon. Jeg kommer derfor til at du kommer ganske langt med 5 plater - og en til i reserve. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Finns det en spesielt god/lettfattelig guide på norsk/engelsk for bruk med Win2k ( hva med Dos der ? ) uten en haug med forbehold ? Guider finnes, men kan ikke si noe om hvor lettfattelig det er. Siden de dekker alle muligheter, så blir det mye ekstra. http://ghost.radified.com/ http://users.pandora.be/soulmaniacs/ghost.html Jeg syntes litt synd på dere som skal slite med å ta backup av en svær partisjon. Det er jo så tungvindt i forhold til å dele disken på forhånd slik at C: partisjonen er kun 5 - 6 GB med filer. Da er det jo så mye enklere å bruke Ghost. Datafilene kan man jo ta backup av uten å bruke Ghost. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Jeg syntes litt synd på dere som skal slite med å ta backup av en svær partisjon. Det er jo så tungvindt i forhold til å dele disken på forhånd slik at C: partisjonen er kun 5 - 6 GB med filer. Da er det jo så mye enklere å bruke Ghost. Datafilene kan man jo ta backup av uten å bruke Ghost. Joda, det må nødvendigvis bli omfattende guider - kanskje ikke minst for den maskina her: 80 GB hdd med Win2k @ FAT32 = C: 30 ( brukt 3,8 ), D: 4,0 (tom), E: 36,5 ( brukt 4,0 = filer fra en gammel Win98 installasjon på denne disken). Tanken er å bruke Partition Magic og krympe 'C' ( OS-partisjon ) til 8 GB, hekte på en 40GB slave og ghoste på beste måte. Virker dette greit så langt ? Tar gjerne imot innvendinger og tips Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå