Gå til innhold

Norton ghost ødela..

Anbefalte innlegg

Jeg skulle ta Backup av C:

Startet Norton Ghost, fikk melding om at PCen skulle restarte og komme opp med Ghost-vinduet. Det var jo forsåvidt greit. Men da den restartet, kom den ikke opp med noe som helst!

Hører at PCen starter, men får ikke noe skjermbilde, av og til blinker noe hvit tekst på svart bakgrunn, men det forsvinner for fort til at jeg får lest hva som står. Har blitt desperat og forsøkt å ta strømmen for å få bootet på nytt, men det går ikke. Kommer ikke inn i bios engang. ..

Noen som har tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo veldig tvilsomt om dette har noe med Ghost å gjøre. Når det skjer en feil så har det ikke nødvendigvis direkte sammenheng med det du holder på med akkurat da feilen skjer. Og hvordan Ghost skulle ha mulighet for å gjøre slik at BIOS ikke starter er ganske ukjent.

Lenke til kommentar

Det samme skjedde med meg når jeg prøvde meg med Norton Ghost. Men jeg fikk da kommet inn i BIOS. Jeg kjører RAID 0, jeg tror det har noe med dette år gjøre...

Ghost lager en egen partisjon som egentlig skal bootes etter restart, når dette ikke fungerer går egentlig ingen ting lenger :D. Jeg gadd ikke å begynne å styre med den skiten der så jeg satt in Win XP cd og reinstalleret alt. Da funket alt igjen :thumbup:.

Min konklusjon på Norton Ghost er :thumbdown:. Fucke pcen min på den måten :(.

Lenke til kommentar

Jeg har kun positive erfaringer med Norton Ghost. Er ideelt å bruke til å legge inn en clean install. Har et Ghost Image på et par CD'er, og dette imaget utgjør en clean install av min PC.

Eneste jeg må huske på er å oppdatere alle drivere og patche alle sikkerhetshull. Men det må jeg jo gjøre uansett, så det er ikke noe problem.

Ellers er det deilig å kunne legge inn Windows, Norton internet Security, Office, Photoshop og annen programvare i en og samme operasjon uten behov for kunfigurering.

Lenke til kommentar

Man er jo ikke nødt for å bruke den virtuelle partisjonen. Bruk Ghost på vanlig måte som et DOS program, da skal det godt gjøres å ødelegge noe. Ghost er i utgangspunktet et meget godt verktøy, det er synd de må legge på slike Windows-ting for at folk skal unngå å sette fingrene i DOS, når resultatet kan bli dårlige erfaringer.

Lenke til kommentar
Eneste jeg må huske på er å oppdatere alle drivere og patche alle sikkerhetshull. Men det må jeg jo gjøre uansett, så det er ikke noe problem.

Er det ikke etpar ting til man må passe på, dette med endringer i firmware og Bios ?

Skulle gjerne lært å bruke Norton Ghost e.l. :ermm: sikkert...

Lenke til kommentar

Ghost er en av de beste programmene jeg noensinne har brukt til aa ta "bilde" av en partisjon paa maskinen min.

JEg har ALDRI hatt noe problemer, men det kan jo vere det at jeg faktisk bruker en eldre Ghost hvor jeg bruker en startup-diskett og dette funker smerte fritt for min del. Som det nevnes over, synd at Ghost skal blir kludret til med Windows vas, folk BOR lere seg litt DOS, til og med bestemora min kunne klart Ghost med DOS :)

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar
Det samme skjedde med meg når jeg prøvde meg med Norton Ghost. Men jeg fikk da kommet inn i BIOS. Jeg kjører RAID 0, jeg tror det har noe med dette år gjøre...

Min konklusjon på Norton Ghost er :thumbdown:. Fucke pcen min på den måten :(.

Off topic:

Maken til navlebeskuende kommentar.

Bruker Ghost både i jobbsammenheng og hjemme og tar jevnlig backup uten å ha hatt et eneste problem i løpet av de fire åra jeg har brukt det.

For ikke å snakke om alle andre som bruker det...

Nok et tilfelle av at problemet befinner seg mellom stol og skjerm mener nå jeg...

Men siden du kjører striping (som pr. definisjon ikke er RAID i det heletatt) kan du jo ikke sette integritet i høysetet akkurat...

On topic:

Reset CMOS. Nap ut strømledninga og trykk på knappen for å lade ut kondiser mm.

Sjekk fysisk at alt sitter som det skal i maskina, vent i etpar minutter og start som normalt. Gå in i BIOS for å se om diskene detekteres.

Om windows ikke starter, så boot med med installasjons CD'en, gå inn i repair console, kjør fixmbr og fixboot og ting skulle være som normalt igjen.

Lykke til!

Håper det ordner seg :)

Lenke til kommentar

Skal du ta backup av alt du har på disken eller bare partisjonen med OS'et?

Du har vel en dedikert OS partisjon...?

Komprimeringen avhenger av filene som skal komprimeres.

mp3 filer og andre allerede komprimerte formater vil en ikke kunne komprimere i nevneverdig grad. Store tekstfile, ukomprimerte bildefiler mm går det bedre med.

Definer hva det er du ønsker å ta backup av: Filer eller OS?

Skal du ta backup av filer så kjøp heller en ekstra disk til dette formålet.

Lenke til kommentar

Hva hvis disken ikke er partisjonert, men 'C' er 80 GB ?

edit: er det da greit å hekte på 1 disk til som slave :ermm:

Endret av Zink
Lenke til kommentar

Komprimeringen avhenger av filene som skal komprimeres.

mp3 filer og andre allerede komprimerte formater vil en ikke kunne komprimere i nevneverdig grad. Store tekstfile, ukomprimerte bildefiler mm går det bedre med.

Definer hva det er du ønsker å ta backup av: Filer eller OS?

Skal du ta backup av filer så kjøp heller en ekstra disk til dette formålet.

Jeg vil ta backup av hele 80 gb hardisken (Filer og OS).

Hvor mange dvder kommer jeg til å bruke hvis jeg har en 80Gb hardisk hvor halv parten er brukt?

Jeg ha aldri gjort dette først, fint om dere kan gi meg noen tips.

Lenke til kommentar

Hva hvis disken ikke er partisjonert, men 'C' er 80 GB ?

edit: er det da greit å hekte på 1 disk til som slave :ermm:

Har en annen partisjon men 120gb som jeg bruker til videoredigering, men "jeg trenger å ta back up av en 80 gb hardisk".

Noen som vet hvor mange cder/dvder kommer jeg til og bruke for å ta en back up av en 80 gb hardisk hvor 40 er brukt??????

Lenke til kommentar

Som sagt:

Det er umulig å estimere et nøyaktig antall om en ikke har kartlagt hvilke filer du har og kompresjonsraten på disse. I tillegg må en vite hvordan kompresjonsalgoritmen til Ghost takler ulike filformater og kompresjonsrater/metoder på allerede komprimerte filer.

Som et lett estimat tipper jeg ca 6-8 DVD'er og 34 - 45 CD'er...

Lenke til kommentar
Som sagt:

Det er umulig å estimere et nøyaktig antall om en ikke har kartlagt hvilke filer du har og kompresjonsraten på disse. I tillegg må en vite hvordan kompresjonsalgoritmen til Ghost takler ulike filformater og kompresjonsrater/metoder på allerede komprimerte filer.

Som et lett estimat tipper jeg ca 6-8 DVD'er og 34 - 45 CD'er...

Takk Jalla!

Nå kjøper jeg 8 dvd+rw!

:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...