rlz Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 ,13/02/2004 : 11:52] Huff ! Den nye steppingen vil visst ikke dukke opp før i Mai. Nå begynner dette å bli ganske dårlig. Dette kan jo bety en utsettelse av socket T og alt. stakkars? da må du vente lenge du da? huff det er ikkje bra! Spydig elleh Intel lovet jo som sagt ikke noe vidunder med Prescott heller da, men dette ble værre enn jeg noensinne hadde sett for meg Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 snorreh: om du sikter til at jeg ser verden mer svart/hvit enn andre her så er jeg redd du bommer stygt. I motsettning til en del andre har jeg faktisk komentert både positive og negative sider ved både intel, AMD og andre produsenter. Noe jeg ikke kan se at alle i denne tråden har maktet å få til, selv etter flere hundre poster. Bra, fortsett med det! Lenke til kommentar
Knick Knack Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 Kanskje andre burde begynne også? Lenke til kommentar
Templar Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 (endret) Dette hype med Prescott har vært ufortjent, det var lett at løkte trøbbelene lenge for lansering, jeg er overrasket at folk er overrasket over dette og synes Intel har fått ufortjent kritikk. Hvis AMD64 ikke hadde vært på markedet hadde dette sikkert ikke vært noen skandale men når du har så god alternativ som AMD64 da blir dette en liten fiasco for Intel, sett fra markedens vinkel. Med XP64 runt hjørnet at noen kjøper Northwood er "rart", brikken kommer til at være fullstending verdiløs da XP64 tar av, noet som har startet. Da vil vi ha ny "low end", dvs. CPUer som ikke kan kjøre X86-64, aka P4 Northwood, AthlonXP. Tenk om de som har kjøpt P4 Emergency Edition rofl, blir ikke vært en tusen lapp dagen som XP64 shipper. Simon Endret 13. februar 2004 av Templar Lenke til kommentar
Knick Knack Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 Dette hype med Prescott har vært ufortjent, det var lett at løkte trøbbelene lenge for lansering, jeg er overrasket at folk er overrasket over dette og synes Intel har fått ufortjent kritikk. Hvis AMD64 ikke hadde vært på markedet hadde dette sikkert ikke vært noen skandale men når du har så god alternativ som AMD64 da blir dette en liten fiasco for Intel, sett fra markedens vinkel. Med XP64 runt hjørnet at noen kjøper Northwood er "rart", brikken kommer til at være fullstending verdiløs da XP64 tar av, noet som har startet. Da vil vi ha ny "low end", dvs. CPUer som ikke kan kjøre X86-64, aka P4 Northwood, AthlonXP. Tenk om de som har kjøpt P4 Emergency Edition rofl, blir ikke vært en tusen lapp dagen som XP64 shipper. Simon hm. ikke for å være spydig eller.no, men er det helg eller? Lenke til kommentar
_Furien_ Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 Dette hype med Prescott har vært ufortjent, det var lett at løkte trøbbelene lenge for lansering, jeg er overrasket at folk er overrasket over dette og synes Intel har fått ufortjent kritikk. Hvis AMD64 ikke hadde vært på markedet hadde dette sikkert ikke vært noen skandale men når du har så god alternativ som AMD64 da blir dette en liten fiasco for Intel, sett fra markedens vinkel. Med XP64 runt hjørnet at noen kjøper Northwood er "rart", brikken kommer til at være fullstending verdiløs da XP64 tar av, noet som har startet. Da vil vi ha ny "low end", dvs. CPUer som ikke kan kjøre X86-64, aka P4 Northwood, AthlonXP. Tenk om de som har kjøpt P4 Emergency Edition rofl, blir ikke vært en tusen lapp dagen som XP64 shipper. Simon åjoda, det har de helt sikkert, du må ikke tro Microsoft bare kommer til å lage OS for x86-64 arkitekturen. Da kjører de seg ut av markedet, med tanke på at ca. 70% ligger hos Intel, men så klart vil det antagelig hjelpe Linux Jeg mener selv ikke at Intel har fått ufortjent kritikk, de har kanskje til og med fått for lite, det er bare måten det noen ganger blir lagt frem på jeg reagerer på. Lenke til kommentar
[Protus] Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 ,13/02/2004 : 11:52] Huff ! Den nye steppingen vil visst ikke dukke opp før i Mai. Nå begynner dette å bli ganske dårlig. Dette kan jo bety en utsettelse av socket T og alt. stakkars? da må du vente lenge du da? huff det er ikkje bra! Spydig elleh Intel lovet jo som sagt ikke noe vidunder med Prescott heller da, men dette ble værre enn jeg noensinne hadde sett for meg JKoda, en del lovet di i hvertfall. Husker hw.no la ut en nyhet (sannsynlighvis før jul) om at toppmenn i Intel hadde store forventninger til Prescott takket være 90-nanomers-produksjonsteknologi. En annen ting er at dette med Prescotts problemer ikke er særlig heldig for oss som hadde håpet på at det skulle skje en del dette året. Jeg er skuffet nok over at Intel bare vil nå 4 GHZ innen utgangen av dette året, det er et et bevis på at 2004 blir nok et år der utviklingen ytelsesmessig vil stå omtrewnt i ro. Jeg mener, P4 3,2 ghz kom tidlig på sommeren i fjor og så tok det over et halvt år før det skjedde noe skikkelig fra Intel på CPU-fronten (P4EE som muiligens enda ikke er å finne i salg i Norge samt noen usle nye Celeron-CPUer gidder jeg ikke ta med i regnestykket engang). La meg fcorklare litt: Northwood er nå oppe i 3,4 ghz (der vil den også stoppe), og siden en 3,4 ghz Prescott yter jevnt som en 3,2 ghz Northwood vil det si at vi da må vente på 3,8 ghz Prescott før vi for noe som blir raskere enn det vi har i dag, siden en 3,6 ghz Prescott sannsynlighvis blir slått av en 3,4 ghz Northwood. Etter 3,8 ghz er det så en 4 ghz utgave, før det i følge roadmappene blir slutt for i år med lanseringer. Totalt sett ikke mye å skryte av. Nei, det var bedre tider før, da skjedde det faktisk noe på ett år, i motsetning tl nå. Hadde vært fint om 2004 hadde blitt et slik år som 2001 da Intel måtte øke klokkefrekvensene på Wiliamatte i panikk for å greie å hamle opp med AMD (noe di totalt sett likevel ikke greide.) Skulle ønske AMD kunne ta stegene i år, det vil si å øke klokkefrekven til AMD64-CPUene i hytt og pinne, da ville di ikke bare gjort det bra, di ville også gitt Intel panikk på nytt. Men AMD sitter på gjerdet og venter på at Intel skal ta de sine stegene før di kommer med sine, dog blir di sannsynlighvis blir bedre.) Huff, nei, la oss håpe på at dette kan bli et år slik som i 2001, da skjedde det faktisk ting. Lenke til kommentar
_Furien_ Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Droppet quotingen av [Protus] Men må si dette: Tror både AMD og Intel er interessert i å tjene mest mulig penger. Derfor vil ingen av dem "presse" frem nyere teknologi. Det holder for begge å være ett lite hestehode foran den andre, eller av og til holder det å være likt. Lenke til kommentar
tbend Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Har samme feelingen som deg _furien_ Lenke til kommentar
scoot Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 Gleder meg til Prescott kommer for fullt jeg.. Evt, etter forbedringene! Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 Jupp.. blir bra når Prescott kommer for fullt. Selv har jeg bestiilt en Northwood 3 ghz og Max3 hk Dette for jeg ikke gidder å hive meg på bølgen av de som absolutt skal ha det nyeste og det beste. Se på AMD 64, les litt på forumet her, hvor mange er det som har problemer? jo, mange. Det er mange som sliter med spesielt hovedkortene. Sier som jeg sa i en annen tråd, allt nytt har barnesykdommer, AMD som Intel, derfor ville jeg anbefalt alle om ha ta det litt med ro. Om ett halvt år ca, da kommer hovedkortene til AMD som faktisk funker på en ordentlig måte. Prescott kommer med ny stepping som skal gjøre den mer konkuransedyktig både med tanke på varme og ytelse, i tillegg kommer både AMD og Intel med ny sockel Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 Tror Prescott blir bra jeg og jo flere forbedringer de finner før den blir gitt ut jo bedre . Se på A64 en uhyre rask cpu , men veldig omtålig sak som nok kommer til å få flere endringer med tiden i tillegg til at den skifter socet . Tenker da på feks minnekontrollern som ser ut til å vere svert følsom på disse. Så at den ene er mer perfekt enn den andre er vel feil å si. Lenke til kommentar
eiriksen Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Eneste grunnen til at jeg favoriserer AMD foran Intel nå er 64-bit støtten og varmen. Prisen er jeg ikke så sikker på siden 4E ikke har blitt lansert for fullt. Så er det også slik at begge to skal over på ny socket om ikke så lenge, AMD på 939(?) og 4E på T. Gleder meg til begge prossesorene har kommet over på ny sokkel i fremtiden, brikkesettene er eksellente og ingen barnesykdommer er intakte, da mener jeg du kan si: AMD ER BEST! Lenke til kommentar
pskard Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 ' date='14/02/2004 : 01:40'] Skulle ønske AMD kunne ta stegene i år, det vil si å øke klokkefrekven til AMD64-CPUene i hytt og pinne, da ville di ikke bare gjort det bra, di ville også gitt Intel panikk på nytt. Men AMD sitter på gjerdet og venter på at Intel skal ta de sine stegene før di kommer med sine, dog blir di sannsynlighvis blir bedre.) Kan love deg at AMD vil lansere raskere CPU-er så snart de er klare. Det haster trolig ikke like mye for AMD som for Intel ettersom Athlon64 og Opteron er raskere enn tilsvarende fra Intel i dag, men de jobber hele tiden med å forbedre seg. Når det er sagt så vil nok AMD svært gjerne se at Intel sine raskeste CPU-er blir nedgradert til budsjettlinjer (og motsatt selvsagt). AMD skal over på 90 nm i løpet av kort tid og jeg tror nok ikke vi kommer til å se mer enn 2.4 GHz før den tid. I tillegg kommer sokkel 939 da. Litt enkel logikk tilsier at en 2.4 GHz Athlon64 på sokkel939 tilsvarer en ca 3.8-4.0 GHz Prescott (ettersom hvordan sokkel 939 blir). Basert på at A64 3200+ er raskere enn Precott 3,2 og like rask som 3,4 GHz jevnt over. Det som derimot blir veldig spennende er å se hvordan WinXP-64 blir med 64-bit applikasjoner. Når det kommer tror jeg Intel vil tape stort på ytelse inntil de også lanserer støtte for AMD64. Lenke til kommentar
eiriksen Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 (endret) Litt enkel logikk tilsier at en 2.4 GHz Athlon64 på sokkel939 tilsvarer en ca 3.8-4.0 GHz Prescott (ettersom hvordan sokkel 939 blir). Basert på at A64 3200+ er raskere enn Precott 3,2 og like rask som 3,4 GHz jevnt over. Ble litt nysjerrig, hvordan regner du deg fram til det svaret, eller er det rett og slett barer logisk? Edit: Leif var innom Endret 16. februar 2004 av eiriksen Lenke til kommentar
pskard Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Ble litt nysjerrig, hvordan regner du deg fram til det svaret, eller er det rett og slett barer logisk? Det er bruk av litt sunn fornuft og basert på hva vi har sett så langt. Jeg regnet noe sånt som: A64 3400+ er raskere enn P4 3.2 Prescott, jmf alle tester (annet enn Toms Hardware da...). Forskjellen er ca 5-10% ytelse i 3400+ sin favør. For at P4 skal opp 7,5% (snittet av 5-10%) må den legge på seg ca 11% mer MHz (ca 67% skalering). 3.2 GHz +11% blir ca 3,55 GHz. Prescott blir trolig like rask pr MHz som Northwood rundt 3.6 GHz. Det skulle tilsi at en trenger en Northwood eller Prescott på 3.6 GHz for å bli like rask som A64 3400+. Ettersom A64 skal over på sokkel 939 (som vil gi ytelsesforbedringer) velger jeg 3.6 GHz fremfor 3.5 GHz (jmf 3.55 GHz / 3.6 GHz). Om A64 kommer ut i en 2.4 GHz variant så betyr det 9% mer MHz fra dagens 2.2 GHz. Det blir ca 8% mer ytelse. For at Prescott skal opp 8% i ytelse trenger den nye ca 11% (noe bedre skalering enn Northwood). 3.6 Ghz + 11% blir 4.0 GHz. Ettersom jeg vil å ha litt slingringsmonn sier jeg at Prescott trolig må opp på 3.8-4.0 GHz for å få samme ytelsen som en Athlon64 på 2.4 GHz. Men, det kommer selvsagt helt an på hva en bruker maskinen til. Til videoenkoding er jo Prescott allerede bedre enn Northwood i mange programmer og til spill er Northwood mye bedre enn Prescott. Videre kommer innføringen av DDRII til å ha en del å si, men slik er det vanskelig å ta høyde for. Lenke til kommentar
eiriksen Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Takker for en grundig forklaring Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå