Gå til innhold

trenger man så mye plass?

wichtom

Anbefalte innlegg

noe som betyr at det kan lagres 1 terabyte (TB), altså 1000 gigabyte, på en vanlig 3,5-toms harddiskskive.

er ikke 1Tb 1024Gb ?? tro di som skrev artikelen bommet med 24 gb Og det er jo en del da

og for oss film maniker ... 1 tb .. kan sikkert fylle en sånn på 1 uke ..

har s1-s8 Xfiles .. 65 Gb ... 74 cdr plater ... ser det ut som jeg gidder og brenne det UT ..

jeg laser cd 1-3 Gb dagen og da trenger man PLASS karer ikke og Benne så fort

og jeg her BARE 120+40 Gb ...

hva er det som er over terabyte

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror heller at filene bir mindre, og at de finner en bedre måte å komprimere filene mindre på, slik at vi trenger mindre harddisker.

det er nokk en ganske sikker Framtid men det betyr jo bare at folk kommer til og laste enda mere side det ikke er så stor filer ...

mimre til bake da jeg hadde 2Gb det var stor det .. i forhlod til normalen på 500 ...

Lenke til kommentar
jeg trenger så komer til å trenge mye plass

og... du er edru?

og du er......frekk? :dontgetit:

Hvis du klarer deg med din 1Gb hdd så erre greit for meg. men ikke sleng dritt på de som virkelig trenger harddisk plass. folk som driver med videoredigering og lager proff promo`er. tenk litt 100 stk 30 sec promoer som er ukomprimert + backup av DVDer + lydspor(ukomprimert) + samples+software+whatever ^^

You go think `bout it ^^

Lenke til kommentar
Har dere hørt om den psykiske lidelsen som gjør at enkelt folk sparer på unyttige ting hele livet, for deretter å snuble i en haug av skrot på den ene kvadratmeteren i huset sitt der det er ledig plass, og deretter bli funnet død et par måneder senere av folk som må grave seg inn blant skrotet som vedkommende aldri hadde glede av?

En vis mann sa, "Eier du mer enn 20 ting, så eier tingene deg"

hihi... må bare si meg enig i dette kan bli et problem, som jeg iallefall /forsøker/ å være bevisst på!

Man kan vel si at problemet oppstår når mengden filer/gjenstander øker fortere enn det man klarer å rydde/få plass til.

Sånn sett er det jo en heldig situasjon for de med filsamlemani at lagringsplass/diskstørrelse øker år for år, pluss at komprimeringsteknikker gjør at filmer/musikk kan lagres på mindre plass.

Men jeg tror at dette fenomenet i stor grad tilhører tenårene, husker selv at vi satt oppe hele natta og kopierte kassetter (senere disketter) til den store gullmedaljen. Vi fikk vel ikke spilt alle spillene eller brukt alle programmene, men vi /hadde/ dem iallefall! Husker bl.a. at vi syntes at vi hadde scoret stort når vi fikk tak i AutoCAD 2.6 *wheee*. Vi testet det vel bare så vidt, og det var sett i ettertid således komplett 'useless' som så mye annet.

Heldigvis gikk det over det også!

timtowtdi

Lenke til kommentar
Løsningen er; skriv det på ark...det finnes mange mange terabytes med trær :thumbup:

Da har en tilslutt ikke plass til å oppvare alle arkene. Desuten er det vel ingen vanlige folk som klarer å fylle opp en harddisk med flere GB med tekst...

Kommer vel snart til å trenge en ny harddisk. Det er mye lettere enn å brenne på x antall CDer/DVDer.

Lenke til kommentar

Jeg leste en gang i en bok om data fra sent på 70-tallet, der det blant annet sto en del om de datamaskinene som var aktuelle i den tiden. Og blant dem var det en som hadde en harddisk på 10 MB (de andre hadde kun diskettstasjon), og det sto med store bokstaver at dersom man kjøpte denne maskinen med harddisk (maskinen kostet ca. 40 000, harddisken kostet 30 000 ekstra), måtte man være veldig nøye med å ta backup, siden det tross alt var ufattelige mengder med data som kunne gå tapt ved et disk-kræsj.

Det var tider, det :-)

Lenke til kommentar
noe som betyr at det kan lagres 1 terabyte (TB), altså 1000 gigabyte, på en vanlig 3,5-toms harddiskskive.

er ikke 1Tb 1024Gb ?? tro di som skrev artikelen bommet med 24 gb Og det er jo en del da

Den det er riktig det som står der: 1 TB = 1 000 GB = 1 000 000 MB = 1 000 000 000 kB = 1 000 000 000 000 Byte.

Du tenker nok på det binære tallsystemet: 1 Terabinær byte = 2^40 Byte = 1024 Gigabinær Byte.

Jeg henviser deg forøvrig til en av de lange trådene om kB vs KiB, hvor mange byte er 1 GB, manglende diskplass osv om du vil diskutere dette nærmere.

Lenke til kommentar
jeg trenger så komer til å trenge mye plass

og... du er edru?

og du er......frekk? :dontgetit:

Han snakket sikkert om setningsoppbyggingen din.. Jeg forstår heller ikke helt hva du egentlig mente..

PS. Til de som mener bedre komprimering motvirker at man trenger større disk-plass: Det er veldig lite å hente på ny og bedre komprimering .. Kanskje 10-30% reduksjon i filstørrelsen i forhold til i dag. Når man tenker på at samlemanien i gigabyte har økt med ca 10000% de siste 6-7 årene og sikkert kommer til å fortsette slik en stund så sier det seg selv at bedre komprimering knapt utgjør noen praktisk forskjell i det hele tatt. Mer diskplass er egentlik den eneste løsningen.

PPS: Til de som mener 20GB er nok for ennå lange stunder: Hvis man kun regner plass til OS go programmer så er nok det riktig (jeg har aldri passert 10GB på C: på noen av PC'ene mine, det normale er ca 5GB) Men det dere ikke tar hensyn til er at diskplassen brukes til så mye annet en bare OS og programmer. For 10 år siden var som regel dataene på harddisken 90% programmer og 10% bilder/musikk/video. For 5 år siden var nok denne prosentandelen sunket til 30-40% for programmer og OS og økt til 60-70% for musikk/video/bilder. Nå har det forskjøvet seg ennå mer og jeg vil påstå at diskene stort sett blir utnyttet til musikk/video/bilder. Sansynligvis blir ofte under 10% brukt til OS og programmer. Om 5år er nok prosentandelen ennå mindre til tross for nyere og mer plasskrevende programmer og OS.

Det sistnevnte er også en god grunn til å tro at ramdisker kan bli mer aktuelle i årene som kommer. (billigere å få nok plass til et OS + prog). Og som en reaksjon på det kan nok tregere og større disker også bli mer populære.

Lenke til kommentar

Dette er de alment annerkjente ikke-binære størrelsene:

KiloByte = 1 000 byte

MegaByte = 1 000 000 byte

GigaByte = 1 000 000 000 byte

TeraByte = 1 000 000 000 000 byte

PetaByte = 1 000 000 000 000 000 byte

ExaByte = 1 000 000 000 000 000 000 byte

ZettaByte = 1 000 000 000 000 000 000 000 byte

YottaByte = 1 000 000 000 000 000 000 000 000 byte

De binære størrelsene blir da slik:

KilobinærByte = 2^40 byte = 1024 byte

MegabinærByte = 1 024^2 byte

GigabinærByte = 1 024^3 byte

TerabinærByte = 1 024^4 byte

PetabinærByte = 1 024^5 byte

ExabinærByte = 1 024^6 byte

ZettabinærByte = 1 024^7 byte

Yottabinærbyte = 1 024^8 byte

Hvor ^ betyr "opphøyd i", dvs ganget med seg selv mange ganger.

Det er standard for harddiskprodusenter å oppgi kapasiteten i ikke-binære størrelser. Hvilket betyr at en oppgitt gigabyte er bare 93 % av en binær gigabyte, dvs den kapasiteten du får oppgitt i Windows. Dette har sikkert alle ferske harddiskkunder hatt erfaring med.

Jeg begynner forøvrig å bli lei folk som forskrekket har oppdaget at datamaskinkomponenter blir bedre samtidig som behovet vokser.

PS: Størrelsene skal alltid forkortes med store bokstaver (GB, PB), unntatt kB som skrives med liten k. Byte skal alltid forkortes med stor bokstav, mens tilsvarende størrelser i bit skal forkortes med liten b.

EDIT: Skrivefeil og spesifisering

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar

Edit: Slettet hele posten siden HolgerLudvigsen korrigerte alt i den opprinnelige posten sin.

Men jeg vil legge til litt om de forskjellige tallsystemene som brukes og bruker kB som eksempel:

1 kB = 1000 Byte = Riktig i henhold til den veletablerte SI-standarden

1 kiB = 1024 Byte = Riktig i henhold til den nye IEC-standarden (1998)

1 kB = 1024 Byte = Feil i henhold til begge standarder = Slik OS/prog skriver det.

1 kiB = 1000 Byte = Feil i henhold til begge standarder og er heller ikke i bruk

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg kjøpte min pc for snart 2 år siden (trur jeg) eneste jeg har byttet er Minne(Ram), og hardisk. Jeg klarer meg fint med min gf4mx, athlonxp2000+ og 160gig. Funker flott til akkurat det jeg bruker den til. Jeg forstår at folk trenger kraftigere pcer. F.eks de som spiller mye. Men når folk kjøper ny hardware til pcen en gang i måneden, og det enste dem gjør er å spill cs, og se på filmer. Synes jeg det er FOR DRØYT! samme når folk har 2terra med spill\filmer\serier. Men det kan jo hende det bare er meg.

Kjøpte meg en ny 160giger for et par uker... Fylte den opp på et par dager....

****** trenger en ny disk snart.... Hva var det jeg prata om forresten?

Å ja, hardiskplass...

Altså jeg reagerte på at du ser på harddiskplass som faktisk brukes på akkurat på samme måte som på det å kjøpe det nyeste av cpu o.l. til CS. ALtså ja. jeg er forsåvidt enig i at det er dumt å kjøpe den nyeste cpu et par gig minne o.l. med mindre man hele tida driver med krevende ting som 3d-rendring video o.l. og heller bare spiller cs og surfer....

Men harddisker fylte med f.eks. serier (for det er det jeg brukte 160gigeren på) blir ikke liggende ubrukt som den "ekstra" giggen med ram. For man faktisk ser serier flere enn en gang. Og det er et faktum! For ellers så hadde TV3 gått under for lenge siden!

Og 2TiB med serier er heller ikke for mye for det er jo bare 10-30 fullstendige, hvis man snakker noenlunde grei kvalitet...

Og en annen grunn for å ha så mye er å dele. For hvor er det alle dere med en 40giger e.l. går når dere skal ha en film eller en serie for å bare se de en gang? jo, på DC eller bittorent osv. Og hva er grunnen til at det faktisk finnes noe der? jo, alle vi bortskjemte frikere med så "enormt mye" plass at vi har råd til å beholde noe så vi kan dele det...

Og selv om man bare bruker pcen til programmer og noen får spill vil det ikke evig med en harddisk (samme hvor stor den er). For programm- og spillprodusentene sitter heller ikke stille.... Et eksempel: for bare noen år siden så syntes jeg at de nye spillene som tok opp 300Mb med plass brukte altfor mye av min lille 6,4 gigeren... Og nå legger jeg inn ut2003 på 3 cder og det er liksom helt greit... Ikke noe uvanlig det... Og de blir bare større og større...

Endret av vehitman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...